fredag 26 mars 2010

Louise Odier

Eftersom jag får vänta lite, innan vårblommorna tittar fram, passar jag i stället på att visa en av mina rosor. Det får bli käre makens favorit, bourbonrosen LOUISE ODIER.


En utsökt vacker ros! Blomfärgen är rosa till mörkt rosa, med en svag dragning åt violett, som bleknar något när blomman åldras. Blommorna är ca 6 - 7 cm i diameter. Doften är stark och söt.


Den blommar rikligt och nästan oavbrutet från slutet av juni till långt in på hösten. De fyllda blommorna påminner lite om kamelior, och växer i stora klasar. Så underbart vackra!!


Jag planterade rosen hösten -07 och redan följande sommar blev den 180 cm hög. Mycket snabbväxande! Växtsättet är tätt, med upprätta till bågböjda grenar.
I somras blev den bortåt 2,5 meter hög. Den har haft grova bambukäppar som stöd, men det är lite för dåligt, så i år ska den få nytt och kraftigare stöd. Jag hade ingen aning om att rosen skulle bli så stor.
Som sällskap har den en klematis, The President, som klättrar i rosen.


Louise Odier är mycket härdig, upp till zon 5(6). Den kan ofta bli kraftigt angripen av svartfläcksjuka. Min ros har inte haft något sådant problem, kanske tack vare att den står mycket fritt och blåsigt. Däremot fick den lite mjöldagg under sensommaren, vilket syns på den här bilden. Men det kan väl vara förlåtet eftersom blommorna är så vackra!

Nu väntar jag bara på att snön ska försvinna, fortare än snabbt!! Ska bli så kul att få börja jobba i trädgården igen, med att rensa och röja bort allt gammalt rafs!


Önskar er alla en trevlig fortsättning på fredagkvällen!!

12 kommentarer:

  1. Ljuvlig rosa ros - njuter!
    Mina rosplaner för kommande säsong bearbetas som bäst :)
    Ha ett skönt veckoslut! /Bea

    SvaraRadera
  2. Den gillar jag jätte mycket den har allt.
    Annika

    SvaraRadera
  3. Väldigt vackra rosor. Men tyvärr kan jag inte ha dem här hos mig i zon 6-7. Gillar de där lite gammaldagsa rosorna.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Jättefin ros! Kanske ska skaffa mig en sådan (bor i zon 4).

    Hittade precis till din fina blogg!

    Trevlig helg!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  5. 'Louise Odier' har aldrig haft svartfläcksjuka hos mig heller, svampsjukdomar är ju vanligare söderöver. Undrar, tillhör du Uppsalarosen? Måste kolla in Penny Lane.
    Fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Håller med om att den rosen är fin - även jag har den. Hos mig drabbas den dock av svartfläckssjuka varje år vilket gör att jag snart tappar tålamodet med den./Anja

    SvaraRadera
  7. Den rosen har jag oxå. Men jag satte den förra sommaren så den har inte blivit så stor än. Fast... Hm, blir den så hög som din får jag nog flytta på den. /Knatten

    SvaraRadera
  8. Liksom Knatten har jag en liten krake ännu. Verkar vara vettigt att flytta den medan den ännu är liten, som nu är står den mitt i en rabatt! oerhört vacker är den i varje fall! Hälsn Mimi

    SvaraRadera
  9. Hej på dig, tack för titten i min blogg alltid roligt med nya läsare :) du har ju en jätte trevlig blogg och härlig ros, jag gillar också rosor men får ju lite se upp med vilka som tål växa här i vår kalla klimat och så vill jag ha rosor som växer fritt och som inte ska klippas eller annars pysslas med :)
    Ha en bra dag
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Tittar runt och hittar ditt inlägg om Louise Odier. Vackra bilder! Jag har bara sett närbilder på rosen då den blommar, och visste inte att den blir så stor! Jag kanske får tänka om och inte plantera den i min "mur rabatt" som jag hade tänkt?! /Cika

    SvaraRadera
  11. Hittade till din fina blogg då jag letar rosor.
    Jag är på gång och ska bestämma mig för en rossort, men jössses vad jag har svårt för att välja....vill ha allt ju!
    Tackar för titten och återkommer med säkerhet till dig och din blogg.

    SvaraRadera
  12. rosen passar utmärkt till marmelad

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!