torsdag 2 februari 2012

Klematis "Ice Blue"

Nu väljer jag att för en stund glömma snön och kylan där ute 
och istället fördjupa mig i en vacker klematis!

KLEMATS "ICE BLUE"

Våren -09 fick jag hem en liten stickling av "Ice Blue", från Odla,
den planterades bredvid "New Dawn"!
Redan samma sommar fick den lilla plantan sin första blomma!
Till min stora glädje har den överlevt de två senaste kalla vintrarna, 
trots att den frusit ner och fått börja om nerifrån med nya grenar,
efter båda vintrarna!
 Den ser ut att bli lite större och starkare för varje år:)

Klematisen "Ice Blue" 
tillhör Evison/Poulsen "Gardini" kollektionen 2005.
Ursprung: Raymond Evison och MN Olesen, England.
Föräldrar: Evitwo x chrysocoma

Blomman består av 6 - 7 blomblad och är 15 - 20 cm i diameter!
Blommorna är blekaste blå med
 lite gulaktiga till krämvita ståndarknappar!
Färgen fördjupas till frostigt blå
och bleknar mot vitt när blomman åldras!

"Ice Blue" tillhör Tidiga Storblommiga Gruppen.
Ungefärlig höjd är 2 - 2,5 meter.
Lång blomningstid, från juni till september.

"Ice Blue" tillhör beskäringsgrupp 2
Definition av grupp 2: (från Allt om Trädgård)
"Klematis  som blommar dels tidigt på fjolårsskotten,
dels senare under säsongen på årets skott.
Döda växtdelar klipps bort på våren.
Kraftiga skott som överlevt vintern men frusit i toppen klipps ner till frisk ved. Du ser alltså efter var det finns ett par gröna knoppar och klipper direkt över dem. Det är på dessa övervintrande skott du får den tidiga blomningen. Gallra bort veka skott helt. Det gynnar blomningen på de kvarlämnade skotten och stimulerar plantan att skjuta nya skott från basen.
Hårda vintrar och i kallt klimat fryser plantorna ner helt och hållet. Att klippa bort döda växtdelar på våren innebär då att att kapa plantan vid markytan. I sådana lägen blommar klematisen enbart på årets skott under sensommar-höst."

Klematisen "Ice Blue" är mycket vacker med sina stora 
isblåa blommor. 
Förhoppningsvis  ska det bli mängder av ljuvliga klematisblommor
som samsas med vackra "New Dawn", till sommaren!


Ha en trevlig avslutning på veckan trots snö och kyla:))

Kram




10 kommentarer:

  1. Underbart vacker! Jag gillar dom vita som har lite grönt i sig, tycker att det är ursnyggt!!

    SvaraRadera
  2. Åh så vacker! Varför har jag inte fler klematis i min trädgård...Hm! Måste åtgärdas!
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Thanks for showing this beautiful clematis. The color is brilliant.
    Have a great weekend
    Marijke

    SvaraRadera
  4. Matchar 'New Dawn' jättefint, ljusblå klematis är vackra:)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken fin klematis.
    Jag som är så dålig på klematis har en fråga.
    En gång i förra huset hade vi en jättestor klematis. den satt där när vi flyttade in. När vi skulle bygga altan, var den tvungen att flytta på sig.
    Sagt och gjort, jag tog med en "kvist" in till plantskolan och frågade om jag kunde klippa ner den. Jaa, sa hon. Den tog sig tyvärr aldrig.
    Nu i nya huset har jag fyra klematis, vet ej vilken sort, hur vet jag om jag kan klippa ner dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny! De allra flesta klematisar tål att klippas ner, men eftersom du inte vet vilka sorter det är så skulle jag nog vänta och se när de blommar. Är det sådana klematisar som bara blommar tidigt på våren på fjolårsgrenar så får de inga blommor om du klipper ner dem helt på våren. Vänta tills de börjar grönska och då putsar du bara bort det som frusit eller är fult. Ofta fryser mina storblommiga klematisar ner och börjar om med nya grenar på våren, annars putsar jag till dem lite i topparna och klipper några av grenarna på olika höjder. Är klematisarna väldigt risiga kan du klippa ner några av grenarna och lämna några.

      Radera
    2. Tack för tipsen!Det är så spännande att lära sig nya saker hela tiden.

      Kram jenny

      Radera
  6. Ingen fara för dina klematisar. De storblommiga börjar alltid om nerifrån varje vår. Ett bra tips är att lägga ner en av grenarna mot marken och täcka med aningen jord. Nya rötter bildas och du får ytterligare grenar.

    SvaraRadera
  7. sen när jag får trädgården i sånt skick att det går att börja plantera klematisar, så blir det vita klematisar för mig med!
    kram
    susanne

    SvaraRadera
  8. kathas kortmakeri3 februari 2012 kl. 14:27

    Vilken skönhet! Vacker isblå färg.
    Ha de gott!
    Kram Katha

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!