måndag 13 september 2010

Klematis Blue Light....

Första inlägget med min nya fina dator, och jag är så nöjd med den!
Nu inser jag hur långsam och trög min gamla varit, men eftersom jag inte är någon "slit och släng typ" så ska grejerna nästan falla isär innan jag köper nytt :))
Det är jag i ett nötskal, vill inte slänga det som går att använda! Jag misstänker att det är därför jag har så mycket grejer överallt :)  Maken brukar kalla mig för en liten ekorre, ibland :))
När jag tänker efter så har nog sonen ärvt den egenskapen från mig, för han samlar på allt man kan tänka sig!
Sonen ja, han har jag sänt iväg på lägerskola idag! Alla tre 7:or på skolan har åkt iväg till Uskavi, där de ska ha lägerskola nästan hela veckan, först på torsdag kväll kommer han hem igen!
Åh, jag saknar honom redan, känns tomt här hemma när han är borta, men jag hoppas de får en härlig och kul vecka!


Idag tänkte jag visa den klematis som blommat överlägset mest i sommar, och är en stor favorit!

BLUE LIGHT
De första blommorna slog ut 15 juni!
Mycket stora blommor och fantastiskt vacker!

Fler och fler blommor slog ut för varje dag!

"Blue Light" planterades våren -07.
Hösten -08 blev den flyttad till sin nuvarande plats!

Den har blommat mer och mer för varje år!
Jag har försökt lämna lite gamla, långa grenar när jag klippt den på våren, men på dem har det aldrig kommit nya skott utan den kommer med nya fräscha grenar nerifrån varje vår!

I sommar har den blommat mycket mer än någonsin förr!
Den är så ljuvlig!

Så här underbar såg den ut under senare delen av juli!
Blommorna håller dessutom väldigt länge!
De blommor som slog ut mot slutet av juli var mindre i diameter än de tidigare blommorna!

En mycket mångfasetterad blomma!

När jag var på Trädgår`n i Söderfors i våras, kom jag på idéen att fota klematis etiketterna! Ett rätt så bra och enkelt sätt att få all information om klematisen!
Dessutom slipper jag skriva ner allt :)) Klicka upp bilden så är det lättare att läsa texten!

Till min stora glädje har klematisen , nu i dagarna, börjat blomma igen! Den har ganska mycket knoppar, så bara det varma vädret håller i, så borde det bli riktigt många blommor igen!
Klematisen har tagit några år på sig att bli så här stor och fin, men den var väl värd att vänta på!!


Tack, mina vänner, för alla goa kommentarer, de värmer så gott!

Ha en underbar fortsättning på veckan!

Kram!


23 kommentarer:

  1. Misstänkte att den kom från Söderfors, visst är Trädgårn ett eldorado för en klematisälskare. Fin blå färg och synnerligen blomrik, då blir man glad som odlare.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastisk clematis, den blommar ju helt sanslöst. Ska försöka få tag på den sorten.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  3. WOW vilken vacker klematis! Den blommar ju helt överdådligt, och vilken färg!
    jag har planterat alla mina klematisar i år så jag lär få vänta nått år före de sätter igång på riktigt men som du skriver så e de allt värt att vänta på!

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar blomma och en så fin blåfärg.
    Har nog aldrig sett en clematis blomma så mycket.
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Ja, den är otroligt vacker. En vill ha växt...Kram

    SvaraRadera
  6. Wow, den var utrolig vakker.
    Har skrevet den på listen min, neste år må jeg finne plass til klematis.
    Gratulerer med ny PC.
    Ønsker deg en fin mandagskveld.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  7. Åhh...vilken fantastisk blomning och ljuvlig blå färg!! Det måste bli fler Klematisar hos mig :)
    Ja, dessa datorer, ett evigt bekymmer, suck!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram/Bea

    SvaraRadera
  8. Fantastisk flott klematis. Skjønner godt at du er glad i denne. Navnet er notert, i håp om at den kan skaffes og at jeg finner en egnet plass. Takk for at du delte disse vakre bildene med oss.

    SvaraRadera
  9. Den var vacker vilken blommning undrar hur den sku klara sig här hos oss det blir nåt att prova på.
    maj

    SvaraRadera
  10. Den är vacker och så många blommor den har.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilken fantastiskt fin klematis och så roligt att den blommar på nytt! Ha en fin fortsatt vecka!
    Kram L

    SvaraRadera
  12. Ja den var underbar ett helt klematis torn av blommor,kram Nette

    SvaraRadera
  13. Underbat klematis Du har, mina har blommat över för i år. Kul att Du httade till mig och vill vara med i min lilla ulottning! Nu måste jag kika vidare hos dig!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Jag blir lika glad i dag när jag ser denna fina clematis.
    Kul att du gillar mina träd på balkongen.
    Bilden där du såg två träd på är mini syren Palibin och äppelträdet Signe Tillisch och trädet som är ensamt på bild är ett japanskt gaffelolvon.

    SvaraRadera
  15. Oj vilken fantastisk klematis. Roligt att man kan ha glädje av den så länge också.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  16. Den vill jag också ha!! Ser jätte fin ut.Har drabbats av klematisen i sommar:)
    Uskavi...ligger inte så långt ifrån mig. Bor du också i krokarna?

    SvaraRadera
  17. Vilken färg!! Och vilken blomning!
    Smart du är att fota av etiketterna precis som icas reklam. Fota av receptet utanför affären typ.
    Denna måste jag nog ta mig en funderare på.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  18. Hejsan.

    Så roligt att du hittade till mig och att du ville vara med i min tävling :)

    Vilka underbara blomsterbilder, jag bara gapar :)

    Ha en bra dag, kram Annika

    SvaraRadera
  19. Här blommade det minsann hejdlöst! Mycket vackra bilder!

    Vad kul att du är med i min tävling - lycka till nu!

    kram
    Lena

    SvaraRadera
  20. Vilken härlig clematis! Fast jag tror verkligen att du ger den de bästa förutsättningar, du verkar ha "illgröna" fingrar!

    SvaraRadera
  21. Hej! Tack vare dina underbara bilder så jag har nu beställt en Blue Light från Varaslöv! Den ska få en paradplats i vår nya trädgård om jag hittar ett bra läge. I vilket läge har du din? Full sol eller halvskugga etc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ett mycket bra inköp:)) Min klematis har sol från lunch-tid till sena kväll. Jag klipper alltid bort det gamla riset tidigt på våren då jag märkt att den blommar mycket mer när den växer upp med nya fräscha grenar på våren. För två år sedan lät jag bli att klippa ner den och då blommade den inte lika mycket och många blommor som kom på de gamla grenarna var så stora att de bara hängde neråt, jag tyckte inte att de var så fina så nu klipper jag alltid helt ner den.
      Lycka till med klematisen!
      Hälsningar
      Margot

      Radera
  22. Tack för tipset! :-) Ps. Din hemsida är underbar och en jättefin källa till information. Jag har tittat mycket här för att bedöma vilka rosor och klematis jag ska ha (i kombination med säljarnas sidor förstås). Men dina kommentarer har ofta varit "pricken över i:t" i bedömningen vad jag ska köpa.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!