lördag 30 april 2011

Abraham Darby

En underbart vacker ros med mycket stora ljuvliga blommor!
Grenarna orkar oftast inte bära upp de fluffiga blommorna, utan stöd av något slag!
Jag planterade min ros på våren -08 och flyttade den till en ny plats hösten -09.
Ofta tar det lite tid för en ros att komma igen efter en flytt och därför var rosen ganska liten och klen förra sommaren men blommade ändå med ljuvligt vackra blommor!
I sommar hoppas jag att den blir större och kraftigare!

ABRAHAM DARBY

Austin-ros från 1985
Tillhör Moderna Buskros-gruppen
Föräldrar "Yellow Cushion" x "Aloha"

Höjd ca 120 cm
Zon 3 (4)
Växtsättet är tätt med upprätta till bågböjda grenar.
Bladverket är grönt till mörkgrönt, glänsande och läderartat
Tämligen få taggar.

Stora, tätt fylla blommor (9 - 11 cm i diameter).
Blomfärgen är kopparfärgat aprikosgul till rosa.
I varmt väder blir inslagen av koppar kraftigare,
i svalt väder dominerar de rosa nyanserna.
Blommar nästan oavbrutet från början av juli till långt in på senhösten.
Doften är stark, frisk och fruktig.
Rosen är frisk.

Tidigare har jag skrivit lite om rosen här.
Nu ser jag med förväntan fram emot sommarens ljuvliga rosblomning!


Ha en skön och härlig Valborg och 1:sta Maj

Kram


18 kommentarer:

  1. Fin ros,glad Valborg till dig med ,Nette

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder! Ser ut som en ros i min smak.
    Ha en skön kväll!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Tjusig! Trevlig valborg Kram Suss

    SvaraRadera
  4. vilken skönhet! Intressant att den ändrar färg beroende på temperaturen.

    Önskar även dig en riktigt fin Valborgshelg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  5. Ja, den är verkligen en härlig ros. Men här har frosten tagit hårt i vinter, den lever i alla fall, och rosorna brukar ju ta sig.
    Vackra bilder som vanligt!
    Ha det gott! Lena

    SvaraRadera
  6. En ståtlig herreman som jag är helt förälskad i. Dessvärre är visst inte mina känslor helt besvarade, men, man kan ju drömma och hoppas. Din ser verkligen elegant ut :)

    SvaraRadera
  7. Så läcker:)
    Ha en skön första maj!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Nok en nydelig rose du viser!
    Ønsker deg en fortsat fin helg.
    Klem

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Abraham D, jag hade en i förra trädgården men den kunde inte flytta med, jag hade gärna tagit med hela trädgården, men.....
    Jättefin är den.
    Trevlig helg,
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt vacker ros:)
    Ha en fin 1:a maj söndag /Stina

    SvaraRadera
  11. Ljuvlig ros, önskar dig en fortsatt trevlig helg
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  12. Fina rosor har du på dina bilder! Man riktigt längtar till blomningen! Du som verkar ha så många rosor, har du någon varmt apelsinorange att tipsa om? Jag skulle vilja ha en sådan men är inte rosfantast på det viset att jag känner till sorter.

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastiskt vacker ros! I år kommer jag skaffa flera rosor till trädgården (jag har inte alls så många) och mina nya rabatter. Ska bli jättekul, men jag vet att jag kommer få beslutsångest också.... det finns ju så många fina att välja bland :-)

    Önskar dig en fin dag!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  14. underbart vacker ros.
    Ha en fin vecka!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  15. Hej! Jag älskar Abraham Darby. Har läst en recension om att den lätt angrips av sjukdom. Du skriver att den är frisk. Hoppas att du har rätt för jag vill ha den på min tomt.

    SvaraRadera
  16. Hej! Jag älskar Abraham Darby. Har läst en recension om att den lätt angrips av sjukdom. Du skriver att den är frisk. Hoppas att du har rätt för jag vill ha den på min tomt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Min ros har varit frisk under alla år. Hoppas att du får samma erfarenhet med Abraham Darby 🌹

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!