lördag 13 november 2010

Amber Queen


Rabattros, förädlad av Harkness, England 1984
Härstamning: "Southampton"+ "Typhoon"
Blev utsedd till Årets Ros i England 1984
Tillhör Floribunda-gruppen
Härdig till zon 4
Ska kunna bli upp till 80 cm hög, men min ros är inte högre än ca 40 - 50 cm.
Tätt växtsätt med styva och upprätta till svagt utåtriktade grenar.
Bladen är mörkgröna, glänsande och något läderartade.

Blommorna är 7 - 9 cm i diameter, fyllda till tätt fyllda, högbyggda till skålformade. Regntåliga. Kraftiga skott ger ofta ett tiotal blommor, ibland fler.
Blomknopparna är orangefärgat gula.
Blommorna är bärnstensgula till aprikosgula och bleknar något när de åldras.
Blomningstiden är från slutet av juni och långt in på hösten.
Doften är medelstark, frisk och kryddliknande.
En robust och relativt frisk ros.

Jag planterade "Amber Queen" våren -09 och den blommade jättefint under hela första sommaren. Tyvärr fick den rejält med svartfläck under sensommaren och det mesta av bladen ramlade av.
Den här sommaren har den varit så gott som frisk, nästan inga fula blad alls.
Blommorna är mycket vackra!
En liten fin rabattros!

Ha en skön och mysig lördagkväll!

Kram!


16 kommentarer:

  1. Jag är bland dom som tycker något saknas i paletten om det inte finns gult. Din ros är vacker :)

    SvaraRadera
  2. Så underbart med lite vackra rosor i höstrusket!
    Tack!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  3. Ohh vilken härlig doft det kom från datorn när jag kom in här....
    Gult är inte fult så det så.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. 'Amber Queen' blev inte långlivad hos mig, hoppas du har bättre tur, den är så fin:)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset! Har nog tänkt på denna ros ngn gång...men glömt. Nu ska jag lägga in den på "vill-ha-listan" till nästa säsong. gulaprikosa rosor är bara så ljuvliga!
    Ha det gott! Lenas trädgård

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker ros! Skulle passa hos mig, men jag bor i zon 4, så det är väl på gränsen att den klarar sig.
    Ha det riktigt bra!
    Christina

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar och ljuvlig ros, gult är vackert.
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt vacker ros!
    Synd den inte funkar uppe hos mig...men som tur är får jag beundra den hos dig, fina bilder :)
    Ha en bra vecka /Stina

    SvaraRadera
  9. Hej Margot!
    Kul du vill vara med och tävla!

    Spännade att titta runt fina blommor och jag känner redan lukten av rosor Mmmmm. Det gör mig längtar till sommaren ;) Alla underbara rosor som du tagit var otroliga fina. Roligt att se trädgård blogg! Få jag lägga din blogg hos min blogglistan? Mvh Lotta

    SvaraRadera
  10. Tusen Tack för dina fina o omtänksamma ord inne hos mig....

    Hoppas allt är bra med dig!
    Rosbilderna blir man verkligen glad av.....

    Må så gott!
    Kram Therese

    SvaraRadera
  11. Vacker!
    Lustigt att den har samma namn som en sockblomma här hos mig.
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Vilka underbara rosbilder så här mitt i november :-)

    Kul att du vill tävla hos mig!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  13. Åhhh vad härligt att få se lite sol..... Rosen verkar helt underbar!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  14. Den ser jättefin ut, verkligen! Fint när den skiftar lite i färg!

    SvaraRadera
  15. Oj så många vackra rosbilder! Hit får jag komma tillbaka i vinter för att skriva min önskelista inför våren...
    Kul att du vill vara med i min utlottning, Lycka till!!
    Linda

    SvaraRadera
  16. Jag har också en 'Amber queen'. Älskar färgen! Planterade den i somras. Hittade den på rea. Hoppas verkligen att den överlever.
    Kram, Anna-Karin

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!