söndag 23 oktober 2011

Klematis "Kiri Te Kanawa"

Ska försöka komma igång med presentationer av de
rosor och klematisar som jag inte skrivit något om än!
Nu har jag samlat massor av bilder under sommaren
så jag har material till många presentationer!

Den här klematisen är mycket vacker och blommar under lång tid!
En favoritklematis!
Jag köpte den under sommaren -09  från Trädgår`n i Söderfors.
Den fick stå i kruka fram till hösten när den planterades ner i rabatten,
vid altanspaljèn, mellan "James Galway" och "New Dawn"!

Klematis "Kiri Te Kanawa"

Det är andra sommaren som klematisen blommar.
Förra sommaren fick den bara någon enstaka blomma.
I år fick den tre grenar och första blomman slog ut 24 juli.
Sedan dess har den hela tiden varit i blom och nu,
efter tre månader blommar klematisen fortfarande.
Ingen överdådig blomning men hela tiden knoppar på gång och
vackra fluffiga dubbla blommor, med underbar färg!
(De stora bladen på bilden tillhör en Passionsblomma.)

Etiketten är från Trädgår`n i Söderfors.
Klicka upp bilden så blir det lättare att läsa informationen.

Blommorna är mycket hållbara och blommar länge!

Storblommiga klematisar tar vanligtvis några år på sig
innan de etablerar sig ordentligt.
Nästa år hoppas jag klematisen blir ännu större och
att den får mängder av vackra blommor!

Gillar man blått i trädgården är den här vackra klematisen
verkligen värd att satsa på!

Önskar er alla en fin ny vecka!

Kram



17 kommentarer:

  1. Ännu mer rosor och klematisar - jag förstår inte hur allt får plats i din trädgård =) Men tur för oss andra, hos dig kan man verkligen få tips om härliga sorter! Min nyaste är en Constance Spry, ser fram emot första blomningen nästa år, ser att du har ett inlägg om den, skall in o kika där nu! =)

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker Klematis! Och jag är ju så tacksam för dina presentationer av Rosor och Klematis för det ger tips till min egen trädgård=) Jag gillar blått (och rosa), tror att det passar i min trädgård till mina vita hus och uthus. När jag besökte Zetas i sept köpte jag en Klematis, Mrs Cholmondeley och jag hoppas att den ska trivas. Blommorna är väldigt enkla.

    Önskar dig en fin start på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  3. Så trevligt att du kör igång med dina presentationer igen. Gillar dem skarp!

    Kiri... ser ju helt fantastisk ut där hemma hos dig.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Underbar klematis (den är ju blå) Min klematis som jag köpte i våras har vissnesjuka har du någon erfarenhet av den ,kan man få ordning på den eller är det bara att slänga ,kramis ,Nette

    SvaraRadera
  5. Så många fina bilder, har du dessa klematis hemma hos dig?

    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Vilken fin clematis.
    Jag gillar verkligen de växterna.
    Nu blir det till att skriva upp namnen på de du visar ,de jag skall komma ihåg till nästa vår. Om jag får tag i dom vill säga:o))

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Oj vilken snygg clematis :) man blir kär :) om man kan säga så om en växt Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Nu börjar min önskelista att bli lång.Men den där måste jag skriva upp.Fiiiin.Ha det gott.

    SvaraRadera
  9. Underbar Clematis! Den ska jag ha nästa år!!

    SvaraRadera
  10. Åhh... en underbar blå färg och så vacker dubble blomning. Hur får du plats för allt vackert!?
    Ha en fin vecka! /Bea

    SvaraRadera
  11. Hvilken vakker klematis. Ekstra bonus at den kommer med blomster over en så lang periode.
    Ha en fin uke!

    SvaraRadera
  12. Vilken fin blomma, väldigt fluffig! Gillar klematis men tycker en del sorter är lite svåra hos mig.

    kram louise, Hallontrollets trädgård, med kommentarsproblem som inloggad...

    SvaraRadera
  13. Vilka otroligt fina clematisar du har. Här hos mig är det lite i torraste laget för att de ska få riktig fart men en och annan överlever ändå.
    Kram
    Kerstin (Ölandsvindar)

    SvaraRadera
  14. Tack för presentationen, ser ut att vara en klematis i min smak! Varifrån köper du dina klematis?
    Ha det gott/Laila

    SvaraRadera
  15. Vilken vacker klematis och vad många underbara blommor det fanns härinne! Me like! :-) Jag ska sätta mig och kika runt lite, jag har redan sett flera ljuvliga rosor som jag vill titta närmare på.

    Vad roligt att du vill vara med i min utlottning, då hittade ju jag till dig också. Lycka till, jag drar vinnaren ikväll! :-)

    Kramar
    Bitte

    SvaraRadera
  16. En klematis jag inte känner igen, härlig färg. Nästa sommar ska jag åka till Trädgår´n med Hallborosen. Jag kommer också att fortsätta skriva om mina rosor.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Tack för ännu en underbar klematis som jag
    Önskar till min trädgård!
    Den ska jag spana efter nästa år. :)
    Mari

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!