onsdag 10 februari 2010

Clair Renaissance

Clair Renaissance är en buskros som blir ca 150 cm hög. En zon 3-4 ros. Den har ett tätt växtsätt med styva, upprättväxande grenar. Mörkgröna, glänsande och läderartade blad.


Blommorna är stora och fyllda, blir ca 10 cm i diameter. Färgen är ljust rosa-persiko-aprikos. Det är en OTROLIGT vacker ros. Dessutom doftar den gott.


Den blommar från början av juli till långt in på hösten, tills frosten tar den. Hos mig har den varit helt frisk.


Jag planterade rosen på våren -08 och den blommade mycket redan första sommaren.
Förra vintern var inte särskilt snäll mot rosorna, det var många som for illa. Denhär damen fick jag klippa ner nästan jäms med marken, i våras. Därför dröjde det till mitten av juli innan hon blommade. Men VILKA BLOMMOR!!! Dom är SÅÅÅÅÅÅ VACKRA!!
Jag kan stå och beundra blommorna hur länge som helst, och bara känna den härliga doften.


Jag hoppas verkligen att rosen överlever vintern, så jag får njuta av den till sommaren igen. Nu är den så väl inbäddad i snö, så chansen är stor att den klarar sig bra. Kan nog lugnt säga att det är en favoritros hos mig. Superläcker!!!!!

8 kommentarer:

  1. Det är nästan så man känner doften av rosor då man ser dina fina ros foton...
    Är du en ros fantast? Jag har nu i min växtsamling 25 st olika rosor mera lär det bli,har två ´trädgårds vänner´ som är hejare på rosor så det blir mycke ros prat när vi träffas.
    Vi får hoppas det har varit en bra vinter för rosorna så vi får njuuuuta av dem i sommar.
    Ha de bra!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag har just planterat två Clair Renaissance. Är det något särskilt jag skall tänka på som du kan tipsa om?

    Fina bilder!

    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kristina! Min CR står alldeles för mörkt och inklämt så den blir bara hög och gänglig och dessutom har den frusit ner ganska rejält varje vinter, men blommorna är jättevackra! Bara den får stå soligt klarar den sig säkert mycket bättre! Lycka till med dina fina rosor!
      Hälsningar
      Margot

      Radera
  3. Jag fick en Clair Renaissance ros i present igår. Jag hade aldrig hörts talas om denna ros. Jag är tacksam för informationen och bilderna. Nu ska jag bara bestämma var jag ska planterna denna skönhet.
    Tack, Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra! Lycka till med din fina ros!

      Radera
  4. Vilken härlig rossida! Jag blir verkligen inspirerad! Svårt välja bland alla underbara sorter men måste nog köpa Freisinger Morgenröte och Clair Renaissance idag.

    SvaraRadera
  5. Jag har nyligen planterat denna ljuvliga ros Clair TM Renaissance. Jag hann njuta några dagar av den överdådiga blomning den bjöd mig på. Men så en morgon hade den besökts av rådjur under natten så sorgligt. Nu funderar jag som bäst på hur jag skall kunna övervintra den bäst. Jag bor i växtzon 3-4

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tråkigt att rådjuren kalasat på din ros. Har du testat att spraya med Trico Garden, har hjälpt till att hålla rådjuren borta här! När jag bodde i Uppsala som också var zon 3-4 klarade rosen sig bra i rabatten under vintrarna. Ifall grenarna fryser lite klipper man ju ändå tillbaka rosen på våren, så den borde klara sig bra hos dig. Det går ju alltid att täcka med lite jord uppåt stammen och sen lite granris, ifall du är rädd att den ska frysa för mycket. Lycka till med den vackra rosen! Hälsningar Margot

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!