onsdag 24 februari 2010

Reseminnen

För ett tag sen, hade Elin en skoluppgift, där hon intervjuade mig om mina Israelresor. I och med det, var det en massa härliga minnen som kom tillbaka till mig. Jag har aldrig varit intresserad av att resa utomlands, förutom till Israel. Därför tog jag tillfällen som gavs, och var med om fem resor dit. Det blev rätt intensivt, för ca 20 år sen, med 5 resor inom 3-4 år.
Det var enormt innehållsrika resor, med otroliga upplevelser. Tänkte visa några bilder från min andra resa, när vi var ett sällskap på 900 personer, som åkte. En oförglömlig resa!!


Dethär är lite blomsterprakt i Ein Karem, där Johannes Döparen föddes. Sagolikt vackert!! Lite annat än våra små blomkrukor!!:)))


Lite vy över bergen i Juda öknen, där vi vandrade och klättrade en hel dag. En helt otrolig upplevelse!!


Lite mera berg i öknen. Det var en prestation att klara av bergsklättringen i 30-35 graders värme!! Efter ökenfärden kom vi till en av dom vackraste platser jag sett!
Det var EIN GEDI, en underbart vacker oas, mitt ute i öknen vid Döda Havet.


Här förverkligas ordet om att "öknen ska blomstra"!! Allt runt omkring är berg och öken.


Det fanns en helt otrolig växt- och blom rikedom!! Här kunde man ha stannat för alltid, det var såååå vackert.


Stora blommande Pointiana träd. Jag tog reda på att träden hette så.


Här fanns en stor kaktus odling. Ganska förståeligt ute i öknen! Det hade också sin tjusning, men inget man vill ha i sin trädgård direkt.


Pointiana träden var otroligt vackra, fulla med stora röda blommor!! Jag hade aldrig tidigare sett så underbart vackra träd!!


Det var svårt att fatta, att man befann sig mitt ute i bergsöknen, när man såg allt det vackra i Ein Gedi. Jag njöt otroligt mycket!!
Från dethär paradiset mitt i öknen, åkte vi vidare till det ställe vi skulle sova på.
Det var ett "tusenstjärnigt hotell", ute i öknen, en bit från berget Masada.


Vi sov på liggunderlag, i sovsäck, med stjärnhimlen som tak!! En otroligt häftig upplevelse!!
Tidigt på morron åkte vi till Masada, en bit därifrån.


En vandring på ca 10 min längs rampen, som romarna byggde, tog oss upp på Masada, varifrån vi kunde njuta av soluppgången över Döda havet. Efter några timmar uppe på Masada, med ruiner efter Herodes palats, hade vi en vandring på 30 min framför oss, längs "Ormstigen", som slingrade sig ner från berget. I 35 graders värme!!
Efter dom två dagarna sov man väldigt skönt i en mjuk säng!!:))

Det var några små glimtar från vad jag var med om i Israel. Jag älskar det landet och skulle gärna åka tillbaka om jag fick möjlighet till det.

Ha en bra dag i vårt snörika land, med drömmar om sol och sommar!!

1 kommentar:

  1. Äntligen hittar jag till dig!
    Såg att du la till dig på min följarlista förra veckan under ditt vanliga namn.. men jag kan ju inte skicka meddelanden (förstår inte hur jag gör)... nu hade du bytt namn, så jag kunde spåra dig:-))

    Himmel en så intressant resa du var på, det låter lite otroligt att det var 900 med på resan. Var det släkten? Månntro:-))

    Ha det gott,
    Hillevissan

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!