onsdag 30 mars 2011

Klematis "Multi Blue"



Det här var den första klematisen jag köpte direkt när vi flyttade in här -06.
Den har haft riktigt dåliga förutsättningar eftersom jag flyttade den tre gånger under de tre första somrarna.
Första sommaren innan den blev flyttad blommade den bra, sedan dess har den bara haft någon enstaka blomma fram till förra sommaren när den blommade lite mer! 

Det verkar som att den har hunnit etablera sig lite nu efter tre år på samma plats!
Men den har fortfarande inte fått några dubbla blommor på gamla grenar utan bara enkla blommor på de nya grenar som vuxit upp under sommaren!

Klicka upp bilden så är det lättare att läsa informationen!!

"Multi Blue" klättrar tillsammans med rosen "Alchymist" på spaljen vid uthusväggen!
Förra våren var jag tvungen att klippa ner "Alchymist" helt, med följd att den inte blommade alls förra sommaren, men växte rejält med två meter långa grenar!
Vad jag kan se nu så ser den ut att ha klarat vintern mycket bättre,
så förhoppningsvis ska det bli vackra blommor i sommar!
Jag håller tummarna, för det är en underbart vacker ros!
"Multi Blue" och "Alchymist" kommer att bli ett vackert par!

Nu hoppas jag att klematisen inte frusit ner i år för det skulle vara så kul att få se den blomma med dubbla blommor på de gamla grenarna! De dubbla blommorna ser helt annorlunda ut än de här enkla som kommer under senare delen av sommaren!

Det finns så många vackra storblommiga klematisar, men de är lite knepiga ibland och man får ha lite tålamod med dem under de första åren! Förra sommaren var det tre av mina storblommiga som inte blommade alls av någon anledning, ska bli spännande att se hur det blir i sommar!

Ha en trevlig fortsättning på veckan!

Kram


13 kommentarer:

  1. Hej du!!
    Ja den är såå fin den clematisen fast den fattas i min nya trädgård, nått jag borde åtgärda:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Visst är det svårt att bestämma sig för var man vill ha alla sina underbara växter. Jag har nästan alltid beslutsångest och avskyr att gräva upp för att plantera om. Vet inte varför, kanske känslan av att störa när plantan växer till sig :-)
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Ett riktigt läckert par, hoppas de blommar rikligt tillsammans i sommar. Storblommiga klematisar är mycket mer svårodlade än småblommiga.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Du har så fina klematisar! ja, nu ska jag verkligen ta mig i kragen och bestämma mig för vilka som ska få bo hos mig...

    tack för infot om memma. Det lät spännande och här i huset är vi nyfikna på nya matupplevelser. jag har spanat i några större affärer men de har inte haft... ska fortsätta att titta efter den för det verkar spännande och annorlunda!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Vilket vackert par dessa två blåa skönheter. Verkar trivas bra hos dig. Vi har köpt flera Klematis men de har inte klarat vintrarna, vet ej vad vi gör som blir fel.
    Ha de gott
    Kram britt

    SvaraRadera
  6. Den er vakker, selv om den ikke er dobbel!

    SvaraRadera
  7. For en vakker Klematis!
    Ha en fortsatt fin helg.
    Klem

    SvaraRadera
  8. Klematis är så fint, och jag är så förtjust när dom slänger sig upp i andra växter, i träd och bland rosor och i staket, det är så ljuvt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Hej, ramlade in i din blogg idag när jag googlade Penny Lane. Vilken trevlig bekantskap! (bloggen alltså, men Penny verkar också trevlig) Och vilken härlig rossamling du har, många i den där aprikos-champagne-rosa-tonen som jag letar efter.
    På återseende!
    Hälsningar Sylvia

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder. Kul att du är med i min utlottning.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  11. Älskar clematisar jag väntar på en ny omgång från Estland i maj det är så spännande att se vad som klarat sig i vinter för jag planterade 10 st i fjol vår och över hälften hann blomma.
    De var inköpta från Estland ochså.
    Multi Blue har jag ochså riktigt fin.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag har precis varit o köpt en i dag
    o den ska tydligen skäras ner varje år
    kanske blommar den bättre då blanda ner
    lite benmjöl i maj juni det ska vara
    Kanon!
    Lycka till o ha en underbar sommar

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!