tisdag 23 februari 2010

Snöhögar och rosor

Vintern håller sig envist kvar. Ingen ljusning på den fronten! Idag blåser det en riktigt kall vind dessutom. Kontentan av det hela är, att det är skönast inomhus!!
Igår skrev jag om att ungarna var ute och grävde en gång, i stora snöhögen på altan! Det stämde inte riktigt, för nu har jag sett att det var en stor iglo, dom grävde där. Den är så stor, att vi lätt får plats där hela familjen, och dessutom ryms det några gäster oxå, om vi så vill. Så nu finns bara "ytterskalet" kvar av bamsehögen. Ungarna har gjort ett jättejobb, det tackar jag för!! Nu slipper jag hålla på och skyffla snö, för att få bort eländet, när dom gjort jobbet.
Tänk vilken nytta dom kan göra med sina lekar ibland!!:))

En ros, som jag tycker det passar att kika lite på nu, när allt annat också är vitt, är rosen med det lite udda namnet LEVERKUSEN. Ja, helt vit är den inte, men ändå.
Man kan knappast påstå att namnet är fint, men rosen är dessto läckrare!! Det är en Kordes-ros, uppkallad efter en tysk stad.
Det är en klätter-ros, som kan bli bortåt 3 meter hög. En zon 5 ros. Bladen är mörkgröna, glänsande och läderartade.

Jag tycker att blommorna är jättevackra. Blomfärgen är ljusgul till citrongul, lite mörkare i blommans mitt. När blomman åldras bleknar den till krämvit. Förutom att blommorna är vackra, så doftar dom gott oxå.
Den blommar rikligt från slutet av juni till slutet av juli. Under resten av sommaren återkommer den med lite blommor nu och då.
Jag planterade min Leverkuse, våren -08. Den blommade ganska bra redan första sommaren.
I somras blev den ca 1,60 cm hög, och blommade jättemycket under högsommaren. Rosen är superläcker, när den är översållad med blommor. Sen gav den lite blommor sporadiskt, långt in i oktober.
Den klättrar på en spalje, mellan två klematisar. Vid sina fötter har den lite olika, mörkbladiga Alunrot. Två Hosta "Patriot" är planterade i varsin ände av spaljerabatten.
Dethär är ju en mycket härdig ros, så den borde inte ha något problem med att överleva vintern. Jag misstänker, att endel av mina klenare klätterrosor, har problem att klara vargavintern vi har nu. Vore kanske klokt att satsa på lite fler härdiga rosor. Nåja, det lär visa sig vilka som överlever, eller inte!!

Ha en trevlig dag!!

2 kommentarer:

  1. På torsdag ska det bli lite mildare ute,sen hoppas vi att Kung Bore drar norrut igen.För gott den här vintern.

    SvaraRadera
  2. Ja, man kan undra om det finns något som överlevt denna vinter. Jag hoppas att de rosor jag planterade förra året iaf har klarat sig, Leverkusen låter intressant den skall jag hålla utkik efter iår. Till helgen kommer mildare väder så det kanske finns hopp om en vår.
    Ha en bra vecka
    Susanne

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!