tisdag 16 november 2010

Augusta Luise

Nu ska jag komma igång med att få in information till alla mina rosor som ligger med bild i vänstra sidomenyn! Så att man bara kan klicka på rosen för att kunna läsa om den och också se mer bilder av varje ros!

Den här rosen är nyplanterad hos mig, nu i år, i juni närmare bestämt.
Hittade den hos Trädgår`n i Söderfors och blev totalt förälskad!!

AUGUSTA LUISE
Storblommig rabattros,  Tehybrid-gruppen
Ursprung: Tantau, Tyskland 1999
Höjd 60 - 80 cm, zon 3 (4)
Växtsättet är kompakt. Få taggar.
Bladverket är mörkgrönt, glänsande och läderartat
Används som solitär, i grupper och för odling i kruka, urnor och dylikt. Fin snittblomma.

Blommar nästan oavbrutet från juli till senhösten.
Blommorna är mycket stora (10 - 12 cm i diameter) och tätt fyllda.
Blomfärgen är persiko-aprikos som bleknar till laxrosa.
Blomformen påminner om gammaldags rosor.
Doften är stark, söt och fruktig.

Blommorna har ett helt fantastiskt färgspectra!  De är underbart vacker!
Jag hoppas verkligen att rosen klarar vintern, så jag får njuta av de ljuvliga blommorna också nästa sommar!
 Den är lite av en zonknäckare hos mig, men jag håller tummarna :))


Ha en trevlig fortsättning på veckan!

Kram!


13 kommentarer:

  1. Otroligt vilket varierat utseende blommorna har, bra med många bilder:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. HEj!
    Tänk att det är samma ros med så många olika ansikten, superfint att du gör en lista i marginalen för oss andra också:-) Jag kikar in och försöker lära mig mer vid behov! Tack!
    Varmkram H.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbar bilder, ser att du även har en till blogg, du har för "öga och gom", ska in och "smaka".

    Kul att du vill vara med i min utlottning, önskar dej, lycka till.

    Önskar dej en underbar dag.
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  4. Åh, så kul att få läsa om dina fina rosor! Ser fram emot fler inlägg. Vilken hälig ros, kul att blommorna ser lite olika ut. Alla vackra!
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga rosor att njuta av i höstmörkret.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar ros! Så många ansikten, den har jag aldrig hört talas om...Den kan man nog längta efter o kanske försöka få tag ...?
    Kram! Lenas trädgård

    SvaraRadera
  7. Otroligt vilket färgspektra den har.... Blir spännande att se om den överlever vintern... Hoppas......

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  8. Otroligt vilken fin ros.
    Underbara färger.

    Hoppas att den klarar vintern

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  9. Vilken fantastisk ros! Den ser ju ut som flera olika i en! Jag älskar namnet också:) Hoppas den klara sig,
    Charlotta

    SvaraRadera
  10. Hej, igen! Visst kan du få receptet på de vita kroppkakorna! Du kan hitta det hos Anja(s Hill. På hennes inlägg den 12 nov finns det. Lycka till ,de är faktiskt jättegoda, men tänk på att massan måste vara ganska fast, lätt att rulla en rulle av utan kladd.
    Hoppas maken blir nöjd.
    kram Lenas trädgård

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Ser att jag missat några inlägg här och tiden har liksom inte räckt till att surfa kring bland alla vänner.
    Men vilken fantastiskt vacker ros!! Du verkar ha en mångfald av växter!?
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  12. Hej på dig! Här blommar det och är sommar i din blogg se jag, härligt. Jodu här har vi nog vinter i morrn är det -7 grader och lite snö har vi. Längtar till våren och sommaren....men snart kommer väl dom första frökatalogerna och det brukar pigga upp en i höstmörkret.
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  13. Du verden, så vakker rose med alle variasjoner!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!