lördag 5 februari 2011

Martin Frobisher


Den här underbara rosen planterade jag våren -08.
Är också en av de få rosor som klarade förra svåra vintern, utan att få minsta skada! Den är otroligt vacker och har blivit en stor favorit! 
Svårt att se sig mätt på den :))

MARTIN FROBISHER
Kanadensisk buskros som tillhör Rugosa-gruppen.
En fröplanta av "Schneezwerg"
Rosen introducerades 1968 av Fèlicitas Svejda och var den första rosen i den så kallade Explorer-serien. Martin Frobisher var en engelsk upptäcktsresande som på 1500-talet sökte efter Nordvästpassagen.

Härdig t o m zon 5
Rosen blir ca 1,8 meter hög och ca 1,2 meter bred.

Växtsättet är tätt med upprätta till bågböjda och ofta rödbruna grenar.
Bladen är ljusgröna till gröna, matta eller något glänsande och läderartade.
Rosen är härdig, anspråkslös, skuggtålig och lättodlad.
Normalt har den mycket god sjukdomsresistens.

Eleganta, nästan vita blomknoppar slår ut i medelstora, utsökt vackra,
tättfyllda blommor som är djuprosa i blommans centrum och ljusrosa mot kanterna.
Allteftersom blomman åldras bleknar den alltmer och blir nästan vit,
ofta med en ton av lilarosa.
Ibland syns några guldgula ståndare.
Blomman har en medelstark, ljuvlig doft som både är blommig och fruktig.

Blommar mycket rikligt från omkring mitten av juni till långt ut på hösten med endast korta uppehåll. Den är inte särskilt regntålig, så vid långvarigt regn kan tyvärr blommorna ruttna av fukten.

Har tidigare skrivit lite om rosen här.
Under sommaren -09 hade jag problem med att rosens blad gulnade.
Då under hösten och nästföljande vår, gav jag den massor med bananskal, säkert flera kilo, och förra sommaren var den otroligt fin! Inga som helst problem med gula blad, så det hjälpte med bananskalen :)
 Börjar bli dags att samla på bananskal nu igen, så fort snön försvinner. Jag är så lyckligt lottad att jag får mängder med bananskal av fritidsbarnen på skolan, när de ibland äter banan på mellis!
Läs mer om varför bananskal är nyttigt för rosor här och här.
Förra sommaren blev nog rosen närmare 2 meter, blommade otroligt mycket!

Den är ljuvligt vacker, och det allra bästa är, att den inte verkar bry sig ett dugg om hur kallt det är på vintern! Den bara står där och väntar på att få börja blomma redan innan midsommar!
Så det är inte så konstigt att "Martin Frobisher" är en av mina älsklingsrosor!
Bara några månader till så får jag njuta av de ljuvliga blommorna, sticka ner näsan i dem och känna den underbara doften!
Längtar, längtar!


Ha en mysig fredagkväll och en trevlig helg!

Kram!


22 kommentarer:

  1. Nydelig rose, ikke rart den er en av yndlingsrosene dine.
    Nyter synet av dine nydelige rosebilder og lengter til sommeren og vi kan nyte rosene i hagen.
    Ønsker deg en fin helg, nyt den og kos deg.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  2. Vilken ros! Dina rosinlägg är toppen! Stor hjälp i "rosdrömmarträsket" jag ständigt trillar ner i - känns dock heeeelt oK!

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  3. Hihi! Tack för toppeninlägg. Jag och maken (som heter Martin) har spanat in Martin Frobisher länge och känns som en given ros i kommande rosrabatten. Roligt att läsa att du gillar den så mycket. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig ros! Bananskal hmm... jag får väl börja äta bananer då!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  5. Mmmmm.... vilken härlig bakelse den är den där rosen. Jättefin.
    Och, vilken utförlig beskrivning och ljuvliga bilder, tänk om man ändå kunde ha det till hands när man shoppade växter. Skulle underlätta.
    Himla fin bild med den gulliga humlan.
    Bananskal, berätta mer... hur hjälper de?

    Många kramar från Annelie

    SvaraRadera
  6. Vilken fin ros. Kommer ihåg att jag läste om dina bananskal förr året.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Rosor och blå himmel vill jag ha NU!
    Få se om det funkar med bananskal hos mig.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack för att du presenterade Mr Frobisher, han verkar vara en mycket angenäm bekantskap och jag känner doften hit och nu! Ljuvlig ros.....jaa, man drömmer framåt en aning, det gö rman!
    Agnetakram

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder, man vill så gärna ha den rosen!

    SvaraRadera
  10. Dina rosinlägg är ljuvliga, en fröjd för ögat.
    Ha en fin helg
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Vackra rosor - jag förstår humlan, som inte vill släppa taget. /Vänligen Ulla Laiho

    SvaraRadera
  12. hej!
    tack för din fina kommentar hos mig!
    vilka underbara rosor du har! och vilka vackra foton som du tagit!
    trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Fantastiskt vackert inlägg och du är en väldigt duktig ros-kännare!
    Om vi ändå hade sommar, blå himmel och vackra rosenbuskar i blomning nu!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  14. Oj, vad många vackra rosor! Läste om dina bananskal. Har ingen tur med rosor, men till sommaren skall de absolut få bananskal.
    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  15. Martin hör oxå till mina favoriter...
    det är så intressant att läsa dina ros inlägg
    det här med bananskal har jag fört vidare åt
    mina kunder skall prova det själv till våren.
    Står på Älvsjömässan i år igen om du behöver mera
    kanadensare :)
    /maj

    SvaraRadera
  16. Åh, Tänk om att det fanns luktdator, så jag kunde känna den underbara rosdoften....

    Ljuvliga bilder, jag skulle vilja ha massor av dom rosbuskarna här hemma!

    Ha en sköön söndag!
    Kraaam Therese

    SvaraRadera
  17. sv: ja, det var underbart härligt ute!

    SvaraRadera
  18. Otroligt vacker ros, har aldrig hört talas om den förut! Tack för tips om bananskalen!

    SvaraRadera
  19. Hej...undra undrar om detta är den ros min mor grävde upp vid sitt barndomshem. Denna ros är då väldigt gammal för jag tror att min mormor planterade den i sultet av 1800-talet. Får lätt sidoskott..??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Det finns rosor som kan bli jättegamla, tex de gammaldags rosorna, kanske någon sådan din mormor planterade. Martin Frobisher är inte så gammal, bara från 1968, och min ros har inte fått ett enda sidoskott.

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!