fredag 15 april 2011

Poulsen`s Pearl


Den här söta rosen planterade jag sommaren -09. Den var i full blom vid planteringen och blommade snällt resten av sommaren. Men under sensommaren fick den kraftigt angrepp av svartfläck och tappade alla blad och då var den inte så vacker minsann.  Jag bestämde mig för att ge den en chans till och till min stora glädje blommade den fint och var så gott som helt frisk förra sommaren:-) Så den får definitivt vara kvar!!

Poulsen`s Pearl

Klasblommig rabattros
S.Poulsen Roser, Danmark 1948
Tillhör Floribunda-gruppen
Föräldrar: "Else Poulsen" x namnlös fröplanta
Växtsättet är upprätt och ganska glest.
Taggarna är få och ganska kraftiga.
Bladen är gröna, något glänsande och läderartade.

Blommorna är medelstora, enkla och grunt skålformade.
Blommar rikligt och nästan oavbrutet, från slutet av juni till långt in på hösten.
Höjd ca 70 cm.
Härdig till zon 4
Angrepp av mjöldagg och/eller svartfläcksjuka kan bli kraftiga.

Blomfärgen är ljust pärlemorrosa, som bleknar till nästan vit.
Ståndarna är framträdande och dekorativa.
Doften är svag.

Nu hoppas jag att rosen blir lika frisk som den var förra sommaren.
Blommorna är så fina med sina långa "ögonfransar".
En mycket söt ros!


Önskar er alla en fin helg!

Kram!


9 kommentarer:

  1. Den är jättesöt, synd att den är mottaglig för svampsjukdomar.
    Ha en skön helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Den ser ljuvlig ut tycker jag! :)
    Hoppas den klarar sig fint i sommar.

    Solig helg vill vi ha... ;)
    Mari

    SvaraRadera
  3. Så söt! Den påminner om 'Dainty Bess'. En ros jag föll för eftr ett besök på Trädgårdsföreningen i Göteborg.
    Trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Vilken skönhet i all sin 'enkelhet'.
    Zon 4..hm..man kanske skulle våga prova..jag gillade att den blommar hela sommaren:)
    Ha en fin helg/Stina

    SvaraRadera
  5. Hej Margot.
    Meget smuk rose... så fin og sart.
    Ha' en god weekend.
    Kh Lone

    SvaraRadera
  6. oj vilken söt ros, den ser så skör ut Kram Suss

    SvaraRadera
  7. Det är fint med enkelblommande rosor. Det är så roligt att kika in hos dig och se och läsa om alla fina rosor du presenterar.

    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Det er nesten så jeg kjenner duften.Den ser fin og skjør ut.
    Ha ei god helg :-)

    SvaraRadera
  9. Helt ljuvlig är rosen. Hoppas den blir fin i sommar.
    Den där rosen som du har bild på i vänstra spalten som heter Freisinger Morgenrote, är det en engelsk ros?
    Önskar dig en fortsatt fin söndag.
    Kram Britt

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!