lördag 18 februari 2012

Sportlov och en favoritros

Ja, det har inte direkt duggat tätt med inlägg 
på den här bloggen den senaste tiden:) 
Men när "orken" inte riktigt räcker till får man prioritera lite! 
De senaste veckorna har det varit väldigt intensivt på jobbet
 så det ska bli såååå skönt med en hel ledig sportlovsvecka nu! 
De här lovveckorna är otroligt välbehövda
 för att hämta nya krafter mellan varven, 
undrar om jag håller på att bli gammal eller....... ;))
Men jag både älskar och trivs med mitt jobb, hur intensivt det än är!
Så kul att träffa alla goa elever varje dag
 och i tisdags fick vi en stor bukett rosor av dem,
helt underbart! 
Sånt blir man glad av:)) 

Vintern håller fortfarande sitt grepp med mycket snö,
men varmare tycks det bli i allafall och det är jag glad över!
Våren närmar sig med stormsteg!!

Eftersom det inte finns något annat än snö i rabatterna än,
så tänkte jag visa lite av sommarens blomning hos en av mina favoritrosor!
Tidigare har jag gjort en presentation av rosen här,
klicka dig dit om du vill läsa mer om den!

RHAPSODY IN BLUE

Rosen blommade bra mycket mer förra sommaren än året innan.
Efter förra vintern klippte jag ner den till ca 45 cm då den frusit ovan snölinjen.
Jag gillar verkligen Rhapsody in Blue
både den speciella färgen och den ljuvliga doften!
Den står på framsidan av huset, alldeles vid uppfarten, 
och jag kan inte gå förbi den utan att stoppa ner näsan i blommorna:))

Till min stora glädje har rosen klarat sig förträffligt bra
 trots att den står på ett blåsigt ställe!
Den som vill ha en ros som blommar länge
 kan gärna satsa på den här härliga rosen!
Första blomman slog ut i mitten på juni och då frosten lyste
 med sin frånvaro så blommade den långt in i december!
Där kan man snacka om lång blomning:))

Det är många av de som går förbi här som stannat till 
och beundrat de vackra lila blommorna!
Jag kan verkligen rekommendera den här härliga rosen,
den har dessutom varit helt frisk hos mig, 
aldrig några problem med den:)

Nu längtar jag efter att snön ska försvinna och att den första ljuvliga,
 skira grönskan ska dyka upp istället!
Tiden går snabbt och om ca fyra månader får jag njuta 
av den här underbara rosen igen:))

Men nu ska jag först njuta av nio sköna lediga dagar:))
Härligt!!

Önskar er alla en skön och härlig helg!

Kram


25 kommentarer:

  1. Härligt med sportlov för dig!
    R i B är verkligen fin, men min har ännu inte kommit igång riktigt efter flytten. Hoppas den växer på sig till sommaren:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig färg på den rosen.Önskar dig ett riktigt härligt sportlov.MVH

    SvaraRadera
  3. Hey Margot,
    This color of the rose is a treasure to my eyes. We have to patient before spring to come.
    Have a lovely weekend
    a rosehug marijke

    SvaraRadera
  4. Ja, den er bare så smuk!!! Jeg fik den selv i haven sidste år og glæder mig til at se den igen :-)

    SvaraRadera
  5. Åh, så underbar! Önskar jag hade den här hos mej. Längtar också... men idag snöar det! Igen:(

    Ha det så skönt på sportlovet!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Blir alldeles glad när jag ser dina underbara bilder! Längtan efter vår och sommar är så stor just nu. Vill få bort snön så att jag kan komma igång med alla projekt. Det kommer att bli en hel del grävande i år.
    Ha en härlig lördag!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  7. Oj, vilken härlig ros och vilken färg sen. Visst blir det bloggtorka ibland, men det får man stå ut med. Blogghumöret o bloggtiden kan inte va på topp jämt:)//Helen

    SvaraRadera
  8. Underbar ros. Härligt med en färg som inte är så rostraditionell. Ja, snart är det dags för fina blommor. Idag kom första skottet upp av persilja. Härligt!

    SvaraRadera
  9. Jag skulle oxå velat ha sportlov :) vackra blommor du visar upp Kram Suss

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig ros! Måste nog köpa!
    Trevlig ledighet// Ulrika

    SvaraRadera
  11. Eine wunderschöne Rose! Viele Grüße Annette

    SvaraRadera
  12. Det är en mycket speciell och underbar ros du har, förstår att den väcker uppmärksamhet. Det är härligt att bläddra i bilder från vårar och somrar, för oj vad man längtar....

    Ha en skön helg och en härlig sportlovsvecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder! Minns en premiärbukett jag fick med just blålila rosor, kanske var det denna sorten. Ska nog hitta en plats till den i trädgården:)

    SvaraRadera
  14. Å vilken underbar färg rosen har
    undrar om den skulle trivas här på Småländsahöglandet
    ha ett skönt sportlov
    maggan

    SvaraRadera
  15. Underbar färg på rosen! Och vacker rabatt!
    Ha ett skönt sportlov : )
    /Cika

    SvaraRadera
  16. Idag är sista dagen att tävla om ett smycke i 925 silver från Atelje54! Kl 20:00 dras en vinnare, så var gärna med innan dess :) Det är inte många tävlanden med - så vinstchansen är stor!

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/2012/february/alla-hjartansdag-tavling-vinn-ett-smycke.html

    Om inte smycken passar dig så har jag flera andra tävlingar också, kika in här:

    http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

    Hoppas du får en fortsatt trevlig dag :) Kram

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder!
    Vilken läcker ros, härlig färg!

    Önskar dig ett riktigt skönt sportlov

    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  18. Så ovanlig färg det är på den rosen! Men den är jättevacker hos dig och jag kan tänka mig att den skulle passa ihop med många blommor som jag älskar. Tack för ett bra tips, igen!

    SvaraRadera
  19. Förstår verkligen vad du menar, det är så skönt när loven kommer men att få vara med eleverna är också så härligt men intensivt :)
    Hur vacker som helst, skrev upp den på min måste ha lista till i sommar, undrar om den är svår att få tag i.
    Ha en fin dag, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  20. Den rosen har verkligen en fin färg Bloggtorka har vi nog haft lite till mans! Men nu när ljuset vänder tillbaka, hoppas jag att orken också kommer!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  21. Häftig färg på den där rosen.
    jag längtar efter vår precis som du.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  22. Den var verkligen speciell i färgen - mycket läcker!
    Kram

    SvaraRadera
  23. Skönt med sportlov.
    Vilken fantastisk färg på rosen! Jättevacker, men kontroversiell på något sätt...eller hur jag ska uttrycka mig. Man är inte van, men häftig är den och vacker i blomman.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  24. gabriella bylund5 augusti 2013 kl. 09:57

    hej
    vilken ordning och reda du har, känns som en ouppnåelig dröm för mej, gillar din Rapcody in blue. köpte en också när den kom på marknaden. min har samma blomsätt som din, men den har rosa blommor. vad tror du de kan vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, har ingen aning om vad det kan vara för ros du har, händer ibland att de är felmärkta i handeln:) Med rosa blommor är rosen säkert jättefin!

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!