torsdag 16 december 2010

Mme Boll

Man kan lugnt säga att vi haft och har, snöoväder här idag också, som på många andra ställen i landet! Snön har kommit både på längden och tvären i blåsten! I morse hade vi 8 minusgrader men nu är det nere på nollan så snön som kommer är väldigt tung!
Det enda positiva är att vi förmodligen får en vit jul!
Av flera anledningar kommer vi att ta det väldigt lugnt med julen i år, dels jobbar vi mycket och så måste dottern och jag åka till Finland under mellandagarna, så det blir en lite annorlunda jul för oss i år!  Men det kommer att bli en bra jul i alla fall, hoppas jag!

Nu tänkte jag passa på att presentera den allra första rosen jag köpte strax efter att vi flyttat hit våren -06!
En underbar, ljuvligt vacker och väldoftande ros!!

MME BOLL

Rosen togs fram av Daniel Boll, USA 1843,
Introducerades av Boyean 1859
Tillhör Portland - gruppen
Härdig till zon 5
Rosförädlarens hustru fick ge sitt namn åt rosen.
En av de bästa återblommande, gammaldags buskrosorna, trots känsligheten för rosrost.

Tyvärr råder det viss förbistring när det gäller sorten, eventuellt är rosen som saluförs under namnet "Comte de Chambord" identisk med "Mme Boll", de är i alla fall utbytbara!

Växtsättet är tätt med upprätta till svagt bågböjda grenar.
Taggarna är talrika.
Höjden är ca 1,2 meter.
Bladverket är vackert grönt och sidenmatt.

Mörkrosa, ganska stora knoppar slår ut i utsökt vackra, skålformade, tättfyllda blommor med hårt packade kronblad. Blommorna är mättat djuprosa med inslag av lila, speciellt på de yttre kronbladen som också ofta rullar sig bakåt. Ibland anas ett litet grönt öga eller några få ståndare.

Vid långvarigt regn kan knopparnas kronblad klibba ihop.
Då kan du ta bort de yttersta bruna kronbladen och försiktigt "massera" knoppen så att den öppnar sig (det gjorde adelsdamerna på 1700 - talet ;o))
Känn då vilken doft som lösgörs!!

Blommar mycket rikligt från slutet av juni till slutet av juli och efter ett kort uppehåll kommer den med ny blomning som fortsätter inpå hösten. Höstblommorna är särskilt vackra och mer intensiva i färgen.
Doften är stor, fruktig och aromatisk och alldeles, alldeles ljuvlig!!

Våren -06 planterade jag 2 stycken "Mme Boll".
Tyvärr fick de en alldeles för skuggig plats och blev bara långa och gängliga även om de blommade rätt så bra.
Tidigt på våren -09 flyttade jag båda rosorna till en soligare plats.
Tyvärr var det bara en av rosorna som klarade flytten!
Men den rosen har verkligen visat att den är tacksam över sin soliga placering!
Den har inte hunnit bli så stor än efter flytten men den är så vacker!
Nu är den mycket kompakt och fin i växtsättet, inte alls som tidigare!
Portland - rosor vill ha mycket sol och god jord, man får pyssla om dem lite extra, för då får man mycket ljuvlig blomning som belöning ;o)

"Mme Boll" är en av mina favoriter, så sagolikt vackra blommor!
Och doften är helt ljuvlig!
Just nu är madamen helt begravd under snömassorna, men jag längtar till våren och sommaren när jag får njuta av hennes vackra blommor igen!
När man tittar ut genom fönstret nu är det svårt att fatta att vi om bara några månader är där! Om några dagar vänder det och blir ljusare igen och innan vi vet ordet av så är våren här ;o)

Ha en fin kväll och ta hand om varann och ta vara på tiden med era nära och kära, för morgondagen vet vi ingenting om!!

Kram!


10 kommentarer:

  1. 'Mme Boll' har inte gått så bra hos mig, flyttade den flera gånger och sen dog den... men på Kärleksstigen växer, frodas och blommar den jättefint. Fina bilder du visar:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken längtan jag får till sommaren när jag läser dina härliga inlägg. Blir nästan smått yr av den vackra rosen i dagens inlägg. Sååå fin. Vill ha...en sån. :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Avundsjukan kommer fram igen den sitter som en tagg under rosorna ,kramar Nette

    SvaraRadera
  4. Åh hon luktar ju så ljuvligt denna ros.
    Kram:)

    SvaraRadera
  5. Underbar ros och man får längtan till sol, sommar och rostider :)
    och glömma den iskalla nordanvinden som råder och snöyra.
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  6. En underbar ros! Tyvärr blir mina svårt angripna - står nog för blåsigt....

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder en dag som denna, då snön yr kring knutarna.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Vill önska dig en trevlig helg!
    PS. Glöm inte min utlottning! DS

    SvaraRadera
  9. Mme Boll blommar nu rikligt i Linköping

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!