tisdag 15 februari 2011

Mary Rose


Den här ljuvliga rosen är en stor favorit!
Jag planterade rosen våren -08 och den blir bara vackrare för varje år!
 Det här är en ros som alltid kommer att finnas i min trädgård!
Den är frisk, lättodlad, blommar otroligt mycket, doftar ljuvligt
och är enormt vacker!

MARY ROSE

En buskros som tillhör engelska rosgruppen.
Introducerad av David Austin Roses 1983.
Uppkallad efter den engelske kungen Henrik VIII:s örlogsfartyg,
som bärgades från botten av Solentsundet vid Isle of Wight
 efter att ha legat där sedan 1545

Det här är en välbeprövad och älskad engelsk ros, och det med rätta,
 den bildar vackra buskar och blommar mycket rikligt.
Förmodligen en av de bästa Austin-rosorna.
Härdig till zon 4, troligen 5

Växtsättet är ganska tätt med upprätta till svagt bågböjda grenar.
Talrika taggar. Enstaka plantor är mycket vackra i sig, men rosen är ännu mer imponerande i mindre grupper.  2 - 3 plantor per kvadrat är lagom.
Tyvärr har jag bara plats för en ros, men det gör inget för den är så underbart vacker.
Den ska planteras soligt och i god jord och är lättodlad.
Bladen är mellangröna, glänsande och läderartade.
Rosen blir ca 1,2 meter hög och ca 1 meter bred.

Mörkrosa knoppar slår ut i stora, tättfyllda, först bollformade,
slutligen skålformade, kallrosa blommor,
ofta med exponerade ståndare med guldgula knappar.
Blomfärgen bleknar från ganska starkt rosa till mellanrosa när blomman åldras.

Kraftiga årsskott ger upp till ett 10-tal blommor.
En av de tidigast blommande engelska rosorna som börjar omkring midsommar och fortsätter blomma till långt ut på hösten med bara korta uppehåll.

Blommorna är regntåliga och växten i sig är inte särskilt känslig för rossjukdomar.
 Min ros har varit frisk, utan problem,under de år jag haft den.

Blommorna har en underbar, fin, mild doft av myrra,
 honung, mandel och bittermandel.

"Mary Rose" är verkligen en ros jag kan rekommendera.
Jag hittar inte något negativt att säga om rosen över huvudtaget.
En ljuvligt vacker, väldoftande ros som jag längtar efter
 att snart få njuta av igen!

Önskar er alla en fin och trevlig fortsättning på veckan!

Kram



13 kommentarer:

  1. Åh den är ju helt....helt underbar!Fast det säger jag om alla dina rosporträtt! För det är de - både rosorna och porträtten!

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  2. Ännu en underbar ros . Så jätte fin och du presenterar dem så fint också. Superfina bilder och collagge.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Återigen en mycket vacker ros...finns en hel del vackra rosor i dina inlägg som jag vill ha.
    Ha en fin kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Härligt att du slösar med dina fina bilder:)
    För ett antal år sedan hade jag Mary Rose i min trädgård, men den dog, kanske jag inte pysslade om den tillräckligt.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt fin ros! Den vill jag ha! Roligt att du ville vara med i utlottningen av ett blomstöd på min blogg. Kram och Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Så vackert!
    Tack för hälsningen!

    Hoppas att du hade en fin Alla Hjärtans dag!
    Stoor Kraam från mig/ Therese

    SvaraRadera
  7. En sån fin ros! Brukar du laga nåt av rosbladen, doftpåsar eller nåt sånt? tänkte bara då du har så många härliga rosor vore det ju kul att ta fram lite sommar dofter emellanåt :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Den rosen får jag försöka få tag i.
    En fantastiskt fin ros och att den doftar och är regntålig är ju en otroligt bra kombination.
    Jag njuter till fullo av dina fina bilder

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Kul att du ville vara med i min utlottning. Lycka till!
    Underbar ros. Har nyss köpt en bok av David Austin med underbara vackra bilder.
    Mary Rose finns den hos blomsterträdgårdar som Plantagen eller Blomsterlandet.
    Denna ros borde ju kunna gå hos mig också då jag bor ca 4 mil fr Uppsala, eftersom den passar hos dig.
    Ha en fortsatt fin dag.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  10. Tycker så mycket om dina presentationer av underbara rosor och du har ju så många, så många!
    Denna var som vanligt otroligt vacker.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Vilken ros.
    Vad många fina sorters rosor du har.
    Ha det gott:)

    SvaraRadera
  12. Underbar hemsida! Hämtat mycket inspiration till mina nyköpta rosor! Har tack vare dig precis köpt 8st Mary rose ifrån Flora Linnea :) Hoppas mina blir lika fin som din!!!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!