onsdag 1 juni 2011

Louise Bugnet


Den här rosen är en pålitlig trotjänare som funnits hos mig sedan -07 och den går oberörd genom alla vintrar, varma som kalla! Den står tryggt på sin plats och börjar blomma först av alla rosor, med ljuvligt vackra blommor!

LOUISE BUGNET

Kanadensisk buskros som tillhör Rugosa-gruppen.
En av de vackraste och bästa bland de återblommande  buskrosorna med vita blommor.
Blev introducerad 1960 av kanadensaren Georges Bugnet och fick namn efter en av hans döttrar.

Växtsättet är kraftigt och tätt, med styva och upprätta grenar.
Ganska mörkgrönt och matt bladverk.
Rosen är frisk, mycket härdig, anspråkslös, skuggtålig och lättodlad!
Man kan nog inte begära så mycket mer av en ros:)))
Blir ca 1,8 meter hög.
Härdig till zon 7

Blommorna är medelstora till stora, tätt fyllda och skålformade till välvda.
Röda, ofta lite strimmiga knoppar slår ut i helt vita tättfyllda blommor med rikligt med guldgula ståndare i blommans mitt, de mörknar sedan till gyllengult.
De yttre kronbladen har ofta rosa till karminröda fläckar, vilket ger en verkligt fin kontrast till de i övrigt helt vita blommorna.

Blommar mycket rikligt och bara med korta uppehåll från början av juni tills de sista knopparna tas av höstfrosten.

Här en bild av rosen i morgonsolen.
 Det är en underbar ros som platsar i vilken trädgård som helst.
Tidigare har jag skrivit om rosen här.

Doften är medelstark, fin, något kryddig med inslag av citrus
 och med en viss blommighet.

Den här sista bilden är tagen igår, 31 maj, då första blomman slog ut!
Som vanligt blev den först av alla mina rosor att börja blomma!
Louise Bugnet är en härlig och underbart vacker ros!

Ha det gott!

Kram

21 kommentarer:

  1. Grattis till första rosen i blom!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ljuvliga rosbilder!! Rosor är lite vanskliga med tanke på vintern och två av min buskrosor har sagt upp i vinter! Tråkigt, när de äntligen blir ngn storlek på busken är det slut med skönheten :(
    Hmm..vi får se om jag förnyar lite ändå.
    Ha en fin helg! /Bea

    SvaraRadera
  3. Sukk.. som jeg lengter til min roseblomstring. Louise Bugnet står med purpurfargede knopper. Noen dager med sol og varme.. så vil den nok blomstre. Takk for titten på dine vakre bilder av LB.

    SvaraRadera
  4. Min LB är nära, kanske i morgon. Håller med dig, en mer trogen ros får man leta efter.
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  5. Tänk att rosorna blommar hos dig redan ,välkommen på ettårskalas ikväll,Nette

    SvaraRadera
  6. Vackra blomsterbilder.
    Ha en fin lång helg!
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Längtar efter LB, hon har knopp och är fräschast av all rosor. Vann premiären gjorde Finlands vita och den som är såld som Poppius men är en annan)
    /Anette

    SvaraRadera
  8. Vilken toppenros det verkar vara. Har faktiskt gått och sneglat på den ett tag nu. Men så kul att du har rosenblomningen i gång -grattis!!!

    Ha en fin helg!
    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  9. Dina fantastiska bilder och den entusiastiska texten övertygar mig! Den rosen behöver jag!
    Ha en riktigt skön långhelg! /Laila

    SvaraRadera
  10. Vilken fantastisk ros!! Och alla andra rosor och klematis!! Så fint, ha det så bra i trädgården. Kram /Lotta

    SvaraRadera
  11. Det är en fantastisk ros! En av de första att slå ut på våren och en av de sista att lämna in...

    SvaraRadera
  12. Min favorit//Britt

    SvaraRadera
  13. Här hos mig blommar Therese Bugnet före.(Rosafärgad) Köpte Louise förra sommaren, så den är lite sen i starten,men verkar frisk, frodig o grön...Så det kommer nog ljuvliga bilder i min blogg också, när den behagat slå ut. Står lite trångt bland perenner, men du skriver ju att den tål lite skugga, så det ska nog bli bra!
    Min allra första, som slog ut i förrgår var Nevada, en älskligsros hos mig. Inte en enda frosnupen kvist finns på den efter denna vinter, då alla andra fick stryka på foten av isig, kall, snörik vinter. SÅ tålig och underbar buske! Blommar hela säsongen in i frosten. Kommer att visa bilder sen.
    Må så gott i rosornas tidevarv
    Lena!

    SvaraRadera
  14. Underbar ros!
    Ville bara säga GRATTIS till din vinst hos rosverkstan!
    Lite avis e jag.. ;D
    Den får du nog nytta av!
    Mari

    SvaraRadera
  15. Jag har Louse syster Therese. Den är lika tacksam och den har en vacker stam. Önskar dig en skön helg! Zinnia

    SvaraRadera
  16. Hejsan;O)) jag gillar oxå blommor o att baka.. men jag har inga rosor, tycker de vill bara få löss... borde förska igen så kanske det skulle lyckas bättre." buskrosor har jag..en Hansa o en pipinelli(finlands vita ros).Men dina rosor va jättefina!!!

    SvaraRadera
  17. va roligt att du kika in hos mej..Jasså du va hem från Österbotten.Nu ikväll va vi o hämta hit barnbarnet Lukas..o nu ska jag krypa i sängs o läsa en stund..

    SvaraRadera
  18. Ahhh vilken ros! Den har jag varit sugen på ett tag men min trädgård är ingen rosträdgård så jag har trott den kanske skulle vara för klen, men det låter ju som om den skulle tåla en del.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Vilken fantastiskt fin ros den kanske är något för mig.
    Och vilken otrolig tur du har som vann hos Rosverkstan , jag blir riktigt avis. Men du har ju så fina rosor så den passar verkligen hos dig.

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!