måndag 3 januari 2011

Morden Blush


Nu är vi redan några dagar in på det nya året och fastän det fortfarande är vinter med massor av snö, så känns det ändå att vi går mot ljusare tider!
Nu längtar jag till våren och värmen och då kan det passa bra att presentera  en av mina älsklingsrosor! Den här rosen blev en stor favorit förra sommaren, den är så ljuvligt vacker!

MORDEN BLUSH
Morden Research Station i Manitoba, centrala Kanada, har under många år arbetat med att ta fram nya vinterhärdiga och friska, återblommande rosor, och "Morden Blush" togs fram av Colicutt och Marshall och introducerades 1988.

"Morden Blush" är en av de härdigaste återblommande buskrosorna och en av de populäraste rosorna i Kanada där den ofta används i brudbuketter!
Härdig till zon 7
Höjd ca 75 cm och bredd ca 1 meter

Växtsättet är brett och ofta ganska glest med upprätta till bågböjda grenar.
Taggar medelstora till stora.
Bladverket är matt, mellangrönt.
De Kanadensiska rosorna tenderar att vara friskare ju längre norrut de odlas.
"Morden Blush" är fin också i kruka.

Limefärgade knoppar slår ut i ljuvt rosa, tättfyllda, högbyggda blommor som sedan välver sig och bleknar till nästan elfenbensvita.

De inre kronbladen viker sig ofta inåt och bildar en knapp.
Blommorna är 6 - 10 cm i diameter.

Blomfärgen varierar något med temperaturen; i kallt väder blir färgen mörkare rosa.
Kraftiga blombärande skott ger ofta 5 - 15 blommor, fördelade på flera sidoskott.

Blommar mycket rikligt från omkring midsommar och nästan oavbrutet, med bara korta uppehåll, till långt in på hösten när frosten tar de sista knopparna.

Blomknopparnas yttre kronblad klibbar lätt samman och blommorna ruttnar när det regnar kraftigt.

Rosen är frisk och motståndskraftig och drabbas i regel bara av lätta svampangrepp.

Rosen har en liten, fin doft av äpple och citrus.
Ljuvligt vacker, som en liten sagoros!

Jag planterade rosen våren -09 och som de flesta kanadensiska rosorna, växer den långsamt. Första sommaren var den liten och gav endast ett fåtal vackra blommor! Under förra sommaren blommade den oavbrutet större delen av sommaren, med mängder av underbara, ljuvliga blommor!
Den placerade sig definitivt bland mina favoritrosor!
Ett stort plus att den är mycket härdig, fjolårets vargavinter gick den omärkt förbi!
Skönt med sådana rosor!

Nu ser jag fram mot en sommar med ljuva rosor!!

Ha det gott och var rädda om varandra!!

Kram

22 kommentarer:

  1. Det verkar vara en tacksam ros att plantera, spännande doftkombination, äppel och citrus.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Hej Margot!
    Först vill jag önska dig en god fortsättning på det nya året, och gratulera dig till vinsten på landet Krokus.
    Läcker ros du visar, som inte finns hos mig...Jag har faktiskt inte en enda ros i Morden serien - å andra sidan, det börjar bli tjockt i rabatterna...Och de rosor jag ev köper 2011, blir nog ngn ny mochataros till...
    Ha det got så länge!
    Kram!
    AnnA

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fin ros!

    Du skriver något som jag tycker är väldigt intressant, det att kanadensiska rosor är friskare ju längre norrut de odlas.

    Sverige är ett avlångt land, och vi tampas med olika problem när det gäller rosodling. Det är så svårt tycker jag att hitta information om vilka rosor som är friska hos mig. Informationen handlar ofta om härdighet, och det är ju inte mitt stora problem eftersom jag bor i zon 1. Men mjöldagg däremot! Det verkar inte som att mjöldagg är ett lika stort problem norrut. Kan det stämma tror du?

    SvaraRadera
  4. Hej Petra! Nu har jag ingen erfarenhet av att odla i zon 1, men vad jag förstått så kanske inte kanadensiska rosor är det bästa alternativet i södra Sverige. Just Morden Blush har aldrig haft mjöldagg hos mig, däremot har jag haft det problemet med 1 - 2 andra rosor. En av rosorna var så hårt drabbad av mjöldagg under två somrar och när inga åtgärder hjälpte valde jag att ta bort den helt. Kanske det mera beror på de olika rosornas motståndskraft när det gäller mjöldagg och förutsättningarna utifrån växtplatsen där de står. Tycker nog det är lite svårt att veta definitivt när det gäller såna saker!

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra bilder. Kul att du deltar i min utlottning.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag har också funderat på det där med mjöldagg, och hos mig drabbas ganska många rosor av eländet. Bl.a. Pimpinellrosen tänker jag slänga i år, den har varit full med mjöldagg ända sen året då jag köpte den. Jag tror att ett av problemen är att jag har genomsläpplig sandjord så de helt enkelt inte får tillräckligt vatten när det är hett. Vattnet rinner fort igenom.
    Tror dock att jag ska försöka prova morden blush, för morden centennial har blivit bara bättre med åren! Hälsn mimi

    SvaraRadera
  7. God fortsättning! Den där rosen vill jag ha! ;)

    SvaraRadera
  8. Vilken fin ros och att den doftar fott är ju ett plus.

    Jag har inte så många rosor men jag kan klämma ner någon till.

    Ha det gott
    Gunilla

    SvaraRadera
  9. Den där Morden verkar vara något att tänka på,vacker, Nette

    SvaraRadera
  10. Ljuvliga bilder. Den rosen skall jag lägga på minnet till sommaren, så vacker.
    Ha en fin kväll
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jättesöt! Speciellt tillsammans med lammöronen. Du är min rosguru vet du! :) Läser på din sida varje kväll nu. Massor av vackra bilder och bra information. Tusen tack för att du delar med dig!
    Kramar!

    SvaraRadera
  12. Nydelige bilder av en fantastisk flott rose.
    Klem Mio

    SvaraRadera
  13. Här har också vårlängtan tagit vid och jag väntar på att vi ska få fröna till jobbet men dom borde komma snart...härligt! Vad tråkigt att du inte hann int och säga hej när ni var till Jeppis men kanske du kommer flera gånger så vi hinner ses? Det är alltid kul att träffa bloggvänner.
    vi fortsätter vänta på våren här är det massor med snö men det såg du ju när du var hitåt.
    Lotta

    SvaraRadera
  14. Dax att börja drömma om sommarens rosor. Så härligt att se dina bilder o man blir så sugen på att börja kolla Rosenposten.dk så man kan börja beställa hem det man vill ha (och lite sånt man inte tänkte på att ha...).
    Det där med mjöldagg o skit orkar jag inte ens tänka på nu. Sån bråte tar jag när det kommer. Men jag har mina trick så det kan vi ju ta till sommaren i nåt kul ros-inlägg.
    Ha det gott. /Knatten

    SvaraRadera
  15. Visst är det skönt att vi går mot ljusare tider.....
    Dina rosbilder är underbara, jag kan känna doften ända hit!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  16. HVOR er det altså skønt med ALLE disse herlige roser. Der findes da ikke noget skønnere. Jeg kan næsten dufte dem ud gennem skærmen.

    SvaraRadera
  17. Den rosen verkar nästan för bra för att vara sann! Den hamnar på önskelistan till trädgården. :)

    Nu ska jag kika vidare här! Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  18. Tack vad mycket bra information jag fått här hos dig!! I år blir det Martin Forbisher och Morden blush tack för tipset!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är två av mina favoritrosor, lycka till med dem :))

      Radera
  19. Jätte vackert!! Bor själv i zon 6 och den är min vackraste lilla juvel i trädgården sedan förra året. Hoppas sommaren är bra! / linda

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!