söndag 23 januari 2011

White Grootendorst


Solen har faktiskt visat sig en stund idag, men nu är det återigen kallare med -8 grader!
Egentligen borde man inte längta efter våren än, men jag är inte så särskilt förtjust i vintern, den är liiite för lång! Visst är det vackert med allt det vita, men jag skulle föredra den varan i mindre mängder och under kortare tid :0))
I väntan på vårblommor att glädja sig åt, får det bli en ros under tiden!

Den här rosen planterade jag våren -09, så den har inte hunnit bli så stor än!
Jag letade efter en ros som var skuggtålig och som skulle bli mellan 1,5 - 2 meter hög och gärna vit! Resultatet blev denna, ack så taggiga, men söta ros!

WHITE GROOTENDORST
Eddy, USA 1962
Buskros, Rugosa-gruppen
Mutant av "Pink Grootendorst"
Kallas Nejlikros p.g.a de fransade kronbladen
Höjd ca 1,8 meter
Härdig till zon 7

Växtsättet är kraftigt och tätt, med upprätta till svagt bågböjda grenar.
Mycket tätt taggig, med både små borstlika och stora, grova taggar.

Bladen är mörkgröna och glänsande.
Hos mig har bladlössen, av någon anledning,
haft stor förkärlek för just den här rosen :o)
Rosen är mycket härdig, skuggtålig, anspråkslös och lättodlad.

Blommorna är små, halvfyllda till tätt fyllda och skålformade till flata; de är samlade i täta klasar med ofta 20 - 30 blommor.

Blommorna är vita, ibland svagt rosatonade.
Rosen har en egenskap som jag tycker är rätt så charmig; den har en tendens att återbilda moderns (Pink G:s) rosa blommor, helt eller delvis.
Det kan resultera i klasar med rosa blommor medan andra klasar har vita blommor.
Ibland hittar man både rosa och vita blommor i samma blomklase.
Ibland kan en blomma ha både rosa och vita kronblad.

Rosen blommar mycket rikligt och nästan oavbrutet från slutet av juni tills frosten avslutar blomningen.

Jag gillar den här rosen trots att den är ett riktigt taggmonster.
Blommorna är så söta!
Hoppas den växer till sig riktigt ordentligt under sommaren som ligger framför!
Rätt skönt med rosor som är härdiga och robusta så de klarar vintrarna utan problem.
Borde kanske ha fler av den sorten :o))

Ha en skön söndagkväll och en fin ny vecka!!

Kram!


17 kommentarer:

  1. Tack för titten hos mig, så jag kunde hitta tillbaka till din jätte fina blogg.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Vilken marängros! Så läcker! HUR många rosor har du!? Alla lika vackra!
    Alltid roligt med nya sorter, dvs såna jag aldrig har sett...
    Din lista innehåller många sorter som finns här, men också "mångavillha"!
    Kram Lenas trädgård

    SvaraRadera
  3. Vilken ros.. har aldrig sett eller hört om den
    Förstår att du gillar den trots taggarna.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Jätte fin ros har aldrig sett den.//Britt

    SvaraRadera
  5. Den rosen hamnar på min "vill ha lista"
    Jättesöt och härdig även hos mig....taggarna får man ta ;)
    Ha det gott/Stina

    SvaraRadera
  6. Här inne hos dig blir man på gott humör av alla vackra blommor :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Vilken fin ros! Jag har den vanliga rosa och den är verkligen taggig!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  8. Javisst, härdiga rosor är bäst:)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Inte konstigt du gillar den! En annorlunda sort, fin i sig själv.

    SvaraRadera
  10. Pink Grotendorst-ja mam taką róże .White też jest ładna

    SvaraRadera
  11. härligt med lite sommarpåminnelse i vinterkylan.tack.kramis semlan

    SvaraRadera
  12. Nok en nydelig rose du viser.
    Så nydelige bilder.
    Ønsker deg en fin ny uke.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  13. Underbart vackra bilder.:-) Stina

    SvaraRadera
  14. WoW Vilken läcker ros och vilka annorlunda blomblad , jag har inte sett någon liknande .

    Underbar färg ochså.

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  15. Butiken ligger i centrala Borlänge. Vid torget Sveagatan 19
    78433 Borlänge telefon 0243/12171

    Kram Stina

    SvaraRadera
  16. Härliga bilder, är så nyfiken på vilka av alla mina rosor som har klarat denna första vinter
    /7Camilla

    SvaraRadera
  17. Ute har kylan kommit tillbaka efter några dagar med mildväder och lite snö har fallit i natt...då är det en njutning och fröjd att se på alla dina fina sommarbilder.
    Ha en bra dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!