måndag 25 januari 2010

White Nights

White Nights är en ros som jag såg jättefina foton på och sen bara MÅSTE jag få tag på den. Beställde den från Rosenposten våren -08, tillsammans med en hel del andra rosor. Är helnöjd med den såhär långt. Den har varit helt frisk, inga problem alls.
Den har jättevackra vita blommor. Hos mig börjar den blomma i slutet av juni och blommar till långt in på hösten. Definitivt en mycket LÄCKER ros!!



När den fick dom första knopparna trodde jag att det blivit en felleverans! För knopparna var ju gula!!!!.....Hade ju beställt en vit ros, inte en gul!!!!
Det blev att läsa på lite mer om rosen och då insåg jag till min lättnad att det var RÄTT ros, Knopparna SKA vara gula. Sen när den slår ut blir den vit! Det var skönt att det var White Nights jag fått för det var ju den jag ville ha!!


Den blommar länge och mycket. Blev dryga metern under sitt andra år. Jag gillar dom stora, vackra vita blommorna...Förra vinter var den inlindad i juteväv. I vinter har jag inte snurrat in en enda ros i väv,så jag hoppas den klarar kölden vi haft nu. Det är en zon 3-4 ros. Den ska kunna bli ca 2-2,5 meter men här hos mig blir den nog inte så stor. Det gör inte så mycket för den är fin ändå fastän den inte blir så hög.
En kul grej med rosen är, att nya grenar och blad är nästen röda, först efter ett tag blir dom gröna. Det ser rätt häftigt ut!!

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker trädgård du har:)
    Och vad trevligt att du har små "presentationer" av olika trädgårdsväxter!
    Man blir väldigt inspirerad:D

    SvaraRadera
  2. Jag satt och sökte på rosen 'White Nights', fick då bl a upp Din sida. Underbart att få se sådana skönheter så här års, när det är kallt, ruggigt och ogästvänligt ute. Undrar om man får liv i rosorna till våren efter all kyla då vi inte haft någon snö i Värmland. Du har presenterat Dina rosor på ett fint och överskådligt sätt och jag undrar betr 'Augusta Luise' om den är en bra, tålig etc. Ser jättefin ut!
    Vänlig hälsning
    Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita! Angående "Augusta Luise" så är det en härlig ros! Den frös ner rätt mycket under förra hårda vintern, så jag klippte ner den till ca 10 cm. Den växte upp snabbt och började blomma redan i mitten av juni och blommade sedan till långt in i oktober, med bara ett kort uppehåll i augusti. Rosen är frisk och måste vara rätt så tålig eftersom den överlevde förra vintern som var riktigt tuff mot rosorna. Den är mycket vacker och väl värd att testa!
      Hälsningar
      Margot

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!