lördag 30 januari 2010

John Davis

Eftersom jag inte har någon större lust att gå ut i kölden där ute, så tänkte jag skriva lite om ännu en favoritros. Nämligen kanadensaren John Davis!!
Det är en mycket härdig ros, som ska bli 2-2,5 meter hög. Den kommer nog att klara vintern utan problem, skönt med såna rosor!!
Planterade den våren -08 och redan då under sommaren blev den drygt en meter och blommade en hel del.


Jag har klippt ner en ful Al, som fanns här på framsidan av huset. Den har jag gjort om till "klätterträd" åt John Davis och två klematisar; Jackmanni Purpurea och Margot Koster. Den här bilden är från hösten när klematisarna blommat över, tyvärr. Det var VERKLIGEN en vacker syn när hela "ros- och klematisträdet" blommade!!!
I höstas flyttade jag dit klematisen Jackmanni också, så nu finns där tre stycken. Borde bli riktigt läckert till sommaren, nu när John Davis blivit ca 1,5 meter. VILKEN BLOMPRAKT!!!!!!


John Davis börjar blomma lagom till midsommar här. Var helt översållad med vackra, intensivt rosa blommor, som blir lite silveraktigt rosa när dom åldras. Blommorna håller länge, åldras vackert och doftar lite svagt. En MYCKET VACKER ros!!!!


Den blommar från midsommar till långt in på hösten. Med ett litet uppehåll emellan. Den här bilden är från början av oktober. På hösten får blommorna en mycket intensiv färg. Gillar verkligen rosen, den är SÅÅÅÅÅ FIN!!!!! Ett stort plus är att rosen har varit helt frisk såhär långt.
Helt klart en stor favorit!!

1 kommentar:

  1. Ja, den är verkligen vacker och att den dessutom blommar mer eller mindre hela sommaren är ju ett extra plus.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!