onsdag 14 april 2010

Alchymist och lite annat smått

Vilket ljuvligt vårväder vi har nu!!! Helt underbart skönt! För varje dag händer det nåt nytt i trädgården!! Livet spirar och frodas!!

En underbart vacker ros, busk/klätterrosen ALCHYMIST, har jag stora förväntningar på i sommar! Nu har jag inte granskat den så noga än efter vintern, men den ser ganska hyfsad ut, så jag hoppas på det bästa!


Den har lite annorlunda och otroligt vackra trefärgade blommor i gult, orange och rosa! Vid mycket varmt väder och starkt solsken blir blommorna kraftigt orangefärgade! Doften är medelstark och fruktig!
Tyvärr har jag bara en enda bild av dom vackra blommorna! Bilden är tagen av min jobbarkompis, i somras! Vill du se mer av dom underbart vackra blommorna, kan du kika in här på AnnA`s fina rosblogg!


Jag planterade rosen våren -08! Den växte otroligt kraftigt, för efter bara fem månader, i september, var den 3 meter hög!! Första sommaren blev det inga blommor, eftersom den blommar på fjolårsgrenarna!
Den här bilden är från sensommaren -09, och här klättrar Alchymist på uthusväggen! Här är blomningen redan över, eftersom den blommar i juli, men cl. Multi Blue, som klänger i rosen, har fortfarande lite blommor! Eftersom Alchymist blommade rätt så sparsamt i somras, hoppas jag verkligen att det ska bli mycket blommor att njuta av i sommar!


När jag kom hem från jobbet idag, tog jag kameran och gick en liten runda i trädgården för att se om det hänt nåt nytt!!


Jag är så lycklig över mina små söta blåsippor! Dom är bara så ljuvliga!! Så glad att jag hittade dom på mässan!


Nu dröjer det inte allt för länge innan jag kan fixa till en smaskig rabarberpaj, för här tittar den fram med sina knoppar!! Ja, det är förståss rabarbern som tittar fram, inte pajen! Men gott ska det iallafall bli!


De små botaniska krokusarna är så vackra! Gillar de vita jättemycket, så söta!!


Löjtnantshjärtat, som planterades i fjol, har också vaknat till liv! Härligt!


Till min stora glädje, upptäckte jag knopp på en mörk julros, som jag planterat för tre är sen! Den har aldrig blommat tidigare, ska bli sååå spännande att få se hur den ser ut!! Jag hade nästan glömt den eftersom den aldrig blommat!! Mycket trevligt med sådana överraskningar!!:))

Åh, ljuva vår!!! Nu dags att fixa lite ätbart till en hungrig familj och sedan ut i rabatterna för lite rabattrensning!! Härligt, härligt!!

Ha en trevlig kväll i vårvärmen!!

16 kommentarer:

  1. Rosen ser underbar ut. Har haft en ros som också skiftade i samma färger. Nu blir jag sugen på den du har.... Åh, alla vårtecken är fantastiska. Det är som du beskriver: man går runt i trädgården varje dag för att 'spana'....

    Ha' det bra!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Ska bli intressant att se hur din 'Alchymist' klarat sig, min erfarenhet är att den inte är särskilt härdig. Men fin är den!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder idag!
    Och så fin din header är:-)

    Håller tummarna för "knoppen"...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Visst är livet underbart när man kan tillbringa tid i sin trädgård! Varje dag tar jag en runda och blir lika förvånad varje dag över vad som hinner hända på så kort tid. Underbara bilder!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Ljuvlig ros i vacker färg. Det skall bli ngn ny ros hos mig i år och får se om jag finner ngt i vårens utbud häromkring.
    Även vi har haft ett par ljuvliga vårdagar och jag har hållit mest till på utsidan idag :)
    Må gott! /Bea

    SvaraRadera
  6. Ska hålla tummarna för att Alchymist har klarat vintern. Hos mig har sorkarna haft fest och jag vågar knappt tänka på hur många rosor som har strukit med...

    SvaraRadera
  7. Natti Margot!
    Kul att du länkade.
    Jag har inte hunnit till Alchymist för beskärning än, men på inrådan av en annan rosfantast beskar jag rosen på sensommaren i fjol, för jag tyckte att den blommade för mycket högt uppe, och ville ha den lite buskigare.Den var ju över 2 m uppåt, så jag fick skicka äldsta sonen upp på planket att beskära den.Han svor över taggigheten.
    Hos mig ser den frisk ut, med någon svart gren att skära ner, men det blir som naturlig gallring.
    Nu är jag ledig i två dagar, inför helgens jobb, så då skall jag fortsätta min runda med sekatören. (Det blir kanske ngt inlägg av detta, plus från förra helgens föreläsning om engelska rosor...Jag spinner på ngt - får se om det bli ngt;)...)
    Godnatt!
    Dags att dyka i bingen till min snurfande kameliaman...
    Ha det!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  8. Hur många olika sorters rosor har du i din trädgård? En ros finare än den andra har du foto på :)
    Här väntar jag också på att crocusarna ska titta upp men inte ännu..hoppas lökväxterna klarat sig och inte drunknat alla för snö har vi minsann haft i vinter.
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  9. Hej Lotta
    Jag borde ha 45 olika sorters rosor, fast efter denhär vintern kan man aldrig vara säker! Så köpte jag ju en på mässan och har en till som jag vill köpa i vår! Överlever alla så blir det 47 stycken i sommar! Egentligen är det ju inte många, men min lilla trädgård börjar bli ganska full!

    SvaraRadera
  10. Trevliga dina rosinlägg. Alchymist har jag funderat en del på. Väldigt vacker i färgen!
    Vad spännande med ny julros. Hälsn mimi

    SvaraRadera
  11. Ja hu vad fort det går nu. Man hinner nästan inte med. Ont i helga kroppen har man.
    Här skall det sås i helgen.
    Ha en skön helg du med
    Annika

    SvaraRadera
  12. Vilken fin ros-sida du har! Den ger inspiration verkligen :) Var tvungen att spara den bland mina favoriter. Lycka till med alla dina underbara växter!
    /Julia

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Hur har det gått med din Alchymist?
    Har du den kvar? Växte den sig stor? osv. Jag bor i zon 4 och funderar på att skaffa den, men vill inte att den strular i zon 4.
    MVH //

    Janet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Alchymist finns kvar och blommade mycket i somras för första gången. Alla år tidigare har den frusit ner för mycket. Förra våren täckte jag in den som skydd mot vårsolen och då klarade den sig bra. Tänker göra så i år också och hoppas på det bästa för det är en otroligt vacker ros! Den växer massor varje år och blir stor så man behöver klippa in grenarna lite för att inte alla blommor ska hamna högt upp. Rosen är värd att testa!
      Mvh Margot

      Radera
  14. mange takk for en helt utrolig fin blogg om de sineste rosene! Nå har jeg lyst på contance spry og John Davis !!! Glad jeg har vinteneren å plnlegge hvor de kan klatre.... ;-) Plass er jo alltid noe man skulle hatt mer av... ;-) Takk for god inspirasjon!! Hilsen annette Fra sørlandet i Norge!

    SvaraRadera
  15. Hej, och tack för en fin blogg!

    Jag skulle vilja fråga om du eller någon annan har ett tips för mitt lilla problem -

    Intressant att läsa erfarenheterna om Alchymist, men jag ser ingen som verkar ha samma 'problem' som jag har fått i år.

    Till att börja med så hade vi en Alcymist i Nynäshamn och den växte och blommade jättebra, trots att den stod i lite begränsat med jord och med berget strax intill och under. Där skiftade också blommorna över i rosa i slutskedet, som det skall vara. Några problem med härdigheten har jag inte märkt. Jag har aldrig täckt den och den har inte växt mot någon vägg. Så trots de snöiga och kalla vintrarna för ett par är sedan, så frös inte en enda gren bort, på en fri, blåsig plats uppe på ett berg i Nynäshamn, zon 3.

    Nu bor vi på Söderslätt i Skåne och jag har satt tre stycken Alchymister. I år blommar de för första gången och har satt massor med knoppar. Problemet är att färgen nu är vit med gul mitt och att de vitnar helt på slutet. Jag saknar med andra ord de orange tonerna och den annars så markant rosa färgen på slutet. Dessutom har vissa knoppar vissnat i förtid med bruna skaft och många andra har svårt att slå ut. Kan det ha varit den kalla våren och inledningen på sommaren eller har det med näringsämnena i jorden att göra?

    Tacksam för uppslag!

    Urban / jacuran@live.se

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!