måndag 27 februari 2012

Vackra Irma

Vissa rosor har man ibland en ganska likgiltig inställning till,
och så var nog mitt förhållande till "Irma" de första åren!
Men numera kan jag bara konstatera 
att hon tillhör mina favoritrosor!
Vacker som en dag är hon!

"IRMA"

"Irma" planterades redan våren -07 så hon tillhör mina första rosor!
Hon växer vid spaljéen som omgärdar altanen. 
Det här är en ros som inte växer särskilt snabbt,
men så är det ofta med rosor som växer på egen rot!
De två första åren hände inte så mycket med tillväxten, 
det gick långsamt och blomningen var också ganska sparsam!
Så kom vargavintern 09/10 och "Irma" frös ner rejält
och jag var tvungen att klippa ner henne till ca 30 cm.

Förra kalla vintern klarade hon sig bra utan skador 
men hon har bara två grenar så hon är rätt så klen fortfarande!
Men vilka ljuvliga blommor "Irma" har, helt underbara!
När hon blommar är det glömt och förlåtet att hon strular med tillväxten:))

Klicka upp etiketten så är den mera lättläst! 
Etiketten fotad hos Trädgår´n i Söderfors som vanligt.

Förra sommaren slog den första vackra blomman ut i mitten av juni 
och sen fortsatte blomningen till långt in på hösten!
Blommorna håller länge och doftar underbart!
Jag kan inte gå förbi "Irma" utan att köra ner näsan
 i de vackra blommorna och bara njuta av doften:))

Vintern som snart är förbi har varit ganska snäll mot rosorna 
"Irma" borde ha en chans att bli rejält större i sommar, 
för nu börjar hon få några år på nacken också 
och hon ska kunna bli bortåt 2 meter så småningom!
Hon är en ros som ska klara zon 5 - 6.
Tidigare har jag skrivit lite om rosen här.

Nu dröjer det bara några månader tills jag får njuta 
av vackra "Irma" igen och om allt går bra borde hon få mycket,
mycket mer blommor än hon hade förra sommaren!
Jag kan inte tänka mig en tillvaro utan en trädgård 
fylld med ljuvliga rosor, 
 klematisar och annat vackert som blommar:))
Kan du??


Önskar er en trevlig vecka!

Kram



26 kommentarer:

  1. Vad glad jag är att jag har beställt tre ex. av Irma. Ser fram emot att få stoppa ner näsan i hennes blommor och sniffa. Ska sända dig en tanke första gången jag gör det :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Vad snygg hon är. En riktig "vill ha ros" .

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej
    Nej, en trädgård utan vackra rosor och andra små skönheter är väl ett måste för sommarens ögonfröjder. Finns det något vackrare än en daggvåt ros?
    Ha en fortsatt fin vecka!/ Bea

    SvaraRadera
  4. Nei, jeg kan virkelig ikke tenke meg en hage uten vakre roser. Og din Irma er en sann skjønnhet. Jeg forstår godt at du ser frem til sommerens blomstring. Ønsker deg en fortsatt fin uke!

    SvaraRadera
  5. Min ´Irma´ fryser tillbaka rejält varje vinter, trots zon III. Men kommer alltid igen med en tre, fyra fullständigt hysteriskt taggiga grenar på försommaren. Första floret missar hon mestadels, men sedan finns det rosor i blom långt ut på hösten. Så jag håller verkligen med dig om att hon är vacker. Och dina bilder gör henne verkligen rättvisa!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  6. förstår att du gillar den rosen, helt underbar är den.
    Ha en alldeles underbar måndag!!

    SvaraRadera
  7. Min 'Irma' var nog finast första sommaren, ett stort och kraftigt ex som jag köpte på Plantmarknaden i Lindesberg. Sen flyttade jag den och på nya växtplatsen har den aldrig kommit igen, två föregående vintrar har säkert hjälpt till. Vi får se till sommaren om den utvecklas, annars åker den väck...
    Kram

    SvaraRadera
  8. Underbar! Satt just och funderade på den på Flora Linneas sida - letar efter ljusrosa/vita rosor som sällskap till Mme Boll och Etude....

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Så vacker! Och så vackert namn, Irma! Jag vacklar i mitt beslut om att inte plantera fler rosor när jag ser din vackra mångfald. Det är lössen och sjukdomarna jag inte kan med! Annars skulle jag bo i en rosenlund:)

    Ha en fin dag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  10. Åh, så fin....kan nästan känna doften via cyber´n:)//Helen

    SvaraRadera
  11. Den var vacker.Så fint fyllt och färgen är så söt.Något att tänka på om man ska skaffa sig en ny ros.MVH

    SvaraRadera
  12. O vad vacker den var, å bra kvalitéer, ska sätta upp den på min önskelista.
    Ha en fortsatt trevlig vecka
    Vivian

    SvaraRadera
  13. Hej, mot sensommaren fick jag tag i en stackars förskrämd Irma. Jag hade då letat efter den sen jag sett den på din blogg för nåt år sen.
    Hoppas på att den tar sig, men den ser inte så pigg ut nu heller...Håller tummarna, för det verkar vara en ljuvlig ros.
    kram Lena

    SvaraRadera
  14. Tänk att det finns så mycket rosor som man inte känner till. När jag ska köpa något nytt brukar jag titta på motståndskraft mot sjukdomar och remontering Och så får jag ihop en lista. Inget finns hos min trädgårdsmästare men däremot en massa andra spännande sorter. Så går planeringen åt helsike igen!!!Nu ska jag komma ihåg Irma och leta efter henne.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  15. Vilken ros! den är stor, fyllig och vacker att titta på. Den förstår jag att du har glädje utav.
    Ja, snart är det dags att njuta av alla blommor och färger i trädgården.
    Persiljan och bifftomaterna har kommit upp och nu ska jag bra omplantera dem en gång till. Bifftomaterna ser ut att bli fina i år, så även om jag inte får så många tomater är jag nöjd.

    SvaraRadera
  16. Irma flyttade in hos mej förra sommaren men inga blommor än förståss. Jag väntar med spänning. /Knatten

    SvaraRadera
  17. Hej Margot! Du har vunnit 2 biljetter till "Rum & Trädgård" hos mig/Häxor&Änglar. GRATTIS!!
    Maila din adress till eva.linnea@live.se snarast, så du hinner få biljetterna till torsdag.
    Hjärtliga grattiskramar från Eva Linnea

    SvaraRadera
  18. What a wonderfull colored rose. I did not know this one.
    gr. Marijke

    SvaraRadera
  19. Så vacker! Men oj så många vackra bilder härinne. Och så bra med namn på alla. Själv är jag dålig på sånt. New Dawn känner jag igen, den köpte jag i sommras.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  20. Så trevligt att se alla vackra bilderna. Irma ser underbar ut och jag hoppas att den doftar också.

    SvaraRadera
  21. Hon är onekerligen skön din Irma. Ser nästan ut som en ballerina- kjol. Själv förhöll jag mig kylig till Polstjärnan men... Den klarar allt och blommar länge, länge. Önskar dig en trevlig helg. Zinnia

    SvaraRadera
  22. När jag ser dina underbara bilder önskar jag att jag hade haft större 'tumme' med rosor.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  23. Underbar ros ,önskar jag kunde ha en sådan kram Nette

    SvaraRadera
  24. Hejsan!
    Vilka vackra bilder du har på din Irma.
    Jag bodde 14 år i Tyskland och byggde efter ett par år även ett hus där och satte då igång med trädgård. Då kom mon mamma ner från Stockholm till mig i München med 10 st Irma plantor i resväskan!!! 💖 de är mycket taggiga och vi svor nog många gånger över dessa taggar. Men vilken fröjd! Allt glömt och förlåtet. Mina irmir blev 3-4 meter höga på bara 2-3 år. Blommade i massor och de är ju helt otroligt ljuvliga. Min mamma planterade samtidigt i stockholmstrakten 10 Irma som inte alls växte som mina där nere i det milda klimatet... Jag tog oxå sticklingar och delade ut till mina svenska vänner där nere som oxå tog sig fint. Tillbaka i Sverige nu sedan ett par år och nu söker jag Irma igen för att försköna min trädgård. Men vi har mycket räddar här.. vilket gör mig galen... Tack för underbara bilder. Jag kan nästan känna doften bara av att se bilderna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte räddar... utan rådjur skulle det vara. ..

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!