måndag 4 oktober 2010

Klematis Arabella


Nu har det blivit varmare på nätterna igen, och det är skönt! Än har inga blommor frusit för mig fastän det varit lite frost ett par nätter, förra veckan!
Gräset har jag klippt en sista gång inför vintern, men än har jag lite perenner som skulle må bra av att delas och också lite annat smått att fixa innan allt är klart inför vintern!

Dottern är i Paris på språkresa, sedan torsdag förra veckan! Hon läser franska i skolan, och nu i 9:de klass var det dags för språkresorna! Måste säga att ungdomarna varit jätteduktiga när det gäller att få ihop pengar till språkresorna, drygt halva kostnaden har de jobbat ihop själva! Tänk vilka möjligheter det finns nuförtiden, när jag gick i skola fanns det inget sådant :)))
Säkert en spännande och intressant resa för ungdomarna, men det ska i allafall bli skönt att få hem henne imorgonkväll, från terrorhotade Frankrike!


Jag har ganska många olika klematisar, varav några var nya för sommaren!
En av de klematisar som blommade för första gången i sommar blev en stor favorit!
 "Arabella".

"Arabella" tillhör Diversifolia-gruppen!
En engelsk hybrid som blommar rikt och länge.
 Zon 1 - 5
Djupt blåvioletta blommor med gyllengula ståndare. Blommorna sträcker sig upp mot ljuset med sina vågiga och lite spretiga kronblad.
Blir runt 1,5 - 2 meter och eftersom den är dålig på att klänga sig fast, behöver den andra växter, som rosor eller mindre buskar, att klänga i och få stöd av!
Beskärs tidigt på våren och kommer med nya fräscha grenar, som växer snabbt!

De första blommorna slog ut i midsommarhelgen!

"Arabella" planterades hösten -09, mellan rosorna "Irma" och "Penny Lane"!
Tanken var att klematisen skulle få stöd av rosorna och klänga runt i dem! Nu blev det inte riktigt så i sommar eftersom båda rosorna blev nerklippta i våras!
Därför har jag fixat lite annat stöd åt klematisen och dessutom fäst den lite i spaljeèn!

Blommorna är nästan vackrast bakifrån, eftersom de mörka ådrorna syns så tydligt där!

Blommorna kan bli upp till 12 cm i diameter!

"Arabella" är otroligt rikblommande! Den har blommat oavbrutet i
drygt tre månader!

Den här bilden är från 19 september, och här ser man att klematisen fortfarande har knoppar!  Faktum är att den idag fortfarande blommar lite!

"Arabella" har verkligen varit en positiv överraskning, under sitt första år!
En riktig favoritklematis, inhandlad på Trädgår`n i Söderfors :))

Ha en fortsatt trevlig vecka!

Kram!

9 kommentarer:

  1. 'Arabella' är verkligen en toppenklematis, och du, vilket toppenställe Trädgårn i Söderfors är:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska bilder du bjuder på idag! Och vilket tips! Är redan noterat i tipsboken;)
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Så nydelig den er, nydelige bilder du viser av den.
    Jeg har ikke Klematis i hagen, men det står høyt på ønskelisten bare jeg finner en plass til den (de).
    Synes Klematis er så nydelige.
    Ønsker deg en fin ny høstuke.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  4. Du har så många fina clematis i din trädgård. Jag tycker det är svårt med klätterväxter, vet inte riktigt var jag ska låta dem klättra på. Men jag har ett par stycken.
    Förstår att du längtar efter dottern alltid lite oroligt när de är ute och reser.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Arabella finns inte med på listan till våran specialförsäljare :( Får njuta synen av din, den ser verkligen blomsterrik och fin ut i både färg och form. Nästa år ska jag har flera Clematisar, du har verkligen övertygat mig :)

    SvaraRadera
  6. Oj, den där var vacker. Den ska jag hålla ögonen efter när det blir vår igen. Jag är ju en klematisälskare oxå. //Knatten

    SvaraRadera
  7. Så fint du har det! Jag har börjat förstå att jag är rätt dålig på trädgårdskomposition men, det finns annat jag är duktig på (tack och lov!).
    :)

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk blomprakt du har fortfarande, om allt detta blommar ännu vill säga!?
    Nehej...jag måtte ha fel sorts perenner hos mig!'
    Vilken zon bor du i?

    Hur som helst njuter jag av dina vackra blå...bara lite avis..fniss!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  9. Ojoj, så vacker! Den ska jag skriva upp på vill-ha-listan, men blir väl bäst till våren..Klematis är verkligen en tacksam växt, om man planterar de som blommar LÄNGE...Men de engångsblommande kan ju också vara ljuvliga.
    Härliga bilder!
    Lenas trädgård

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!