söndag 13 februari 2011

Leonardo da Vinci


Vissa rosor älskar man från första stund, medan andra bara finns där utan att man bryr sig nämnvärt om dem!
Den här rosen hör till den senare kategorin, varför vet jag inte, för den är frisk,  blommar snällt och vackert, men gör ändå inget större intryck på mig!
Jag planterade rosen under våren -08 och det har aldrig varit några problem med den såhär långt!

LEONARDO DA VINCI

Introducerad 1993 av den franske rosförädlaren Alain Meilland.
Uppkallad efter konstnären och vetenskapsmannen Leonardo da Vinci.
Rabattros som även kan användas som buskros.
Tillhör Floribunda-gruppen
Härdig till zon 4

Växtsättet är tätt och mycket brett,
med styva och upprätta till kraftigt utåtböjda,
ibland nästan nedliggande grenar.
Min ros växer väldigt spretigt, eftersom några grenar ligger nästan vågrätt.
På bilden ser man en blommande gren till vänster nedanför liljorna,
ser nästan ut som två olika rosor:)
Höjd ca 80 cm, bredd ca 1 meter

Bladverket är dekorativt mellangrönt, glänsande och läderartat.
Rosen är lättodlad och har normalt god motståndskraft mot svampsjukdomar.
Ska planteras i god jord i soligt läge.
Rosen har ett lite gammaldags utseende.

Mörkrosa knoppar slår ut i stora, tättfyllda, rosa blommor,
ca 7 - 9 cm i diameter, som när de åldras bleknar till ljust rosa eller vitaktigt rosa. Blommorna är alltid mycket välformade.
 Ibland tittat några gula ståndare fram lite blygt.
De vackra blommorna växer i stora klasar.

Rosen har en svag, modern doft med inslag av lite päron.
Blommar otroligt rikligt från slutet av juni till långt ut på hösten.


Ha det gott och var rädda om varann!

Kram


11 kommentarer:

  1. Jag gillar rosors om luktar lite frukt som du beskriver här. Det blir liksom lite mera lagom doft då.
    Tack för allt du lär mig.
    Så bra när någon beskriver växter så bra som du gör.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Måste säga att jag blir hänförd av alla rosor jag ser här hos dig! Så vackra bilder, så mycket kunskap. Magnifikt!

    SvaraRadera
  3. Ännu en underbart vacker ros i din " samling " . Älskar dina inlägg om rosorna i din trädgård. Kram

    SvaraRadera
  4. En poppis ros men gör inget starkare intryck på mig heller. Inte min färg.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Du är en riktig rosexpert! :)
    Det är bra att veta om det blir dags att plantera rosor - då får jag nog ta och lusläsa din sida :)

    Ha en fin söndagkväll!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  6. Lika förtjust är jag över dina rosbeskrivningar -ska absolut köpa några av dem i vår! Jag tror att hos dej läste jag tidigt om en ros Irma, som verkar så ljuvlig. Har ännu inte hittat den...
    Rätt många från din lista har jag faktiskt.
    Ha en go ny vecka!
    kram Lenas trädgård

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder, jag älskar dina underbara rosor....

    Ha en fin Alla Hjärtans Dag!
    Kraam Therese

    SvaraRadera
  8. Underbara rosor ,ha en bra vändag ,Nette

    SvaraRadera
  9. Jag tycker det låter som en väldigt intressant ros - det där med frisk tilltalar mig speciellt eftersom jag inte är så där värst duktig på rosor...och vacker är den med!

    SvaraRadera
  10. Underbart collage av rosor du har fått till, me like,
    blev lite nyfiken när du skriver om min son, men sen ser jag att du är från uppsala och då måste ni ju ha sett där på något vis...
    Ha en bra vecka! Kram ullamaria

    SvaraRadera
  11. Vilken underbar ros du bjuder på!
    Ha en fortsatt bra dag!
    Kramar
    Christina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!