måndag 31 januari 2011

John Davis - Favoritros


Den här underbara rosen var en av de fyra rosor i min trädgård, som klarade sig helt oskadd under förra vintern. Jag planterade den våren -08 och jag blir mer och mer förtjust i rosen för varje år som går! Den är lättodlad och mycket härdig och dessutom ljuvligt vacker!

JOHN DAVIS

Kanadensisk klätter/buskros.
Togs fram av Fèlicitas Svejda 1978 men introducerades först 1986 i Explorer-serien. Uppkallad efter den engelske forskningsresanden John Davis.

Som klätterros blir den 2 - 2,5 meter hög.
Som buskros ca 1,5 meter.
Härdig till zon 6

Växtsättet är kraftigt, tätt och brett.
Bladen är sidenmatta, mellangröna och något läderartade.
Rosen ska planteras i god jord i soligt läge.
Den har god motståndskraft mot mjöldagg och svartfläcksjuka,
men i de varmaste delarna av landet drabbas den oftare av dessa sjukdomar.
Min ros har varit helt frisk, utan minsta problem.

Mörkrosa, spetsiga knoppar slår ut i underbara, ljuvliga,
tättfyllda rosor som nästan ser lite gammaldags ut.
Blommorna är 8 - 9 cm i diameter.

Blomformen är först bollformad men blir sedan flat och rosettformad.
Blomfärgen är lysande rosa som bleknar till silveraktigt rosa.
Några gula ståndare anas i blommans mitt.

Doften är svag till medelstark, söt och kryddig.
En fin doft av Piggelin, päron,äpple och hallon.

Kraftiga blombärande skott ger ofta 10 - 25 blommor i förgrenade blomställningar. Blommar rikligt från slutet av juni till slutet av juli och återkommer med flera flor till långt ut på hösten.
Rosorna får en mycket intensiv, vacker rosa färg under höstblomningen!

"John Davis" klättrar tillsammans med tre olika klematisar, vid mitt "ros och klematisträd" som jag tidigare skrivit om här.
Det är en otroligt vacker syn, när det närmare 3 meter höga "trädet" står i full blom.

"John Davis" är verkligen en ros jag kan rekommendera för de som odlar i lite högre zoner.
En helt underbar ros!


Önskar er alla som kikar in en fin vecka!

Kram!



19 kommentarer:

  1. Vilken ljuvligt vacker ros!!

    SvaraRadera
  2. Magnifica, esplendida, denna vill jag ha!

    SvaraRadera
  3. Jag är så imponerad av alla dina vackra rosor. Och den här sorten är ju verkligen något extra. Vill ha den !!! Jag får fjärilar i magen av den :-))) Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk ros den måste jag bara försöka få tag i .
    Jag ska skriva upp namnet med en gång.
    Toppen för jag har inte så många rosor och den blir perfekt.

    Tack för tipset.

    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  5. Oj oj vad vackert och alldeles underbart..
    Varöför har jag inte fler rosor än jag har?
    Jo just för att jag har det så torrt i min trädgård att de får sjukdomar hela tiden.
    Men till hösten skall det bli en ros häck där med basta.
    Annika

    SvaraRadera
  6. Åh vilka underbara bilder. Klätterrosen är fantastisk.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  7. Den var ljuvligt vacker! Har skrivit upp namnet här, tack för tipset!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Hej bästa Margot! Det där var verkligen en ros i min smak!!! Har letat lite efter en rosa klätterros till en båge. Ska stå mitt i solen i ganska skyddat läge och klättra från norr mot söder. Tror den där bli hel helt perfekt! :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Vilken underbar ros, så fiin. Vilken trädgård du har...kan man få låna dig till att fixa iordning så fint i trädgården här också;)
    Ha en bra dag
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  10. Underbar! Kanske något att försöka med i min torra trädgård.....

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  11. Vilka rosor! Jag håller själv på och fösöker skapa en trädgård, älskar rosor och har ännu endast Eglantyne - Austin ros, men det kommer fler. Tyvärr gillar rådjuren dom också ; )

    SvaraRadera
  12. Förstår att du är förtjust! Ska lägga namnet på minnet och här är det lite si och så med rosorna ibland. /Anette

    SvaraRadera
  13. Men så vackert den klättrar där tillsammans med clematisen. Underbart.
    Kram:)

    SvaraRadera
  14. helt gudomlig ros så nu vet jag vilken klätterros jag ska köpa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosen är ett mycket bra val, lättskött, härdig och jättevacker! Lycka till med den!
      Vänliga Hälsningar
      Margot

      Radera
  15. Inga-lill Larsson6 februari 2014 kl. 12:50

    vilken lisa för själen att titta på era vackra växter Tänk om det ändå vore så man kunde känna doften

    SvaraRadera
  16. en sån fin sida du har en fröjd att sitta och titta här.

    SvaraRadera
  17. Denna ros skall inhandlas idag. Men jag blir lite förbryllad över doft-styrkan. Jag har läst allt ifrån svag, mellan och starkt doftande? Kan det ha med jordmån att göra? Hälsningar, Suzanne...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan mycket möjligt ha med jordmånen att göra. Min ros frös bort för ett antal år sedan och har ännu inte skaffat någon ny så inte så lätt att komma ihåg doften. Hälsningar Margot

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!