söndag 6 mars 2011

Klematis The President


Fick en liten tanke att jag kunde presentera klematisarna på samma sätt som rosorna och vartefter lägga in dem i vänstra sidomenyn, då är det lätt att hitta en klematis om man vill läsa om den och se mer bilder.
Så nu har jag lagt in klematisarna jag redan skrivit om, längst ner under raden med rosor, i sidomenyn. Där kommer jag att fylla på med en efter en, så småningom!
Etiketterna, med beskrivning och information om klematisarna, har jag tagit bild på hos Trädgår´n i Söderfors! Jag tycker det är ett enkelt och smidigt sätt att få korrekt information om varje klematis:))
THE PRESIDENT
Jag har planterat 4 stycken "The President", alla under -08.
Den här på bilden, växer tillsammans med "Constance Spry"!
En av klematisarna har en egen spaljé tillsammans med "Nelly Moser",
och de andra två klättrar tillsammans med varsin ros, "Louise Odier" och "Gerbe Rose"!
Jag gillar kombinationen blått och rosa:)

Klicka upp etiketten, då blir den lättare att läsa.
Bra information om klematisen!!

Klematisen tar några år på sig med etableringen, det var först under tredje året,
i somras, som det blev lite mer blommor att njuta av.
Nu till sommaren har jag stora förväntningar på alla fyra klematisarna, både när det gäller blomning och storlek!
När det gäller de storblommiga klematisarna får man ha lite tålamod, ibland några år, innan de visar sig från sin bästa sida, men det är väl värt väntan, om man lyckas och de trivs, för då får man lön för mödan:)

Eftersom mina fyra "The President" växer på lite olika ställen i trädgården,
med olika förutsättningar, så varierar färgen också lite mellan klematisarna!
Kanske beroende på att de får antingen morgon- dags- eller kvällssol.
Det är en mycket vacker klematis!!


Ha det gott!

Kram


16 kommentarer:

  1. Hej!
    Jätte fina bilder. Ska inhandla Klematis till sommaren och plantera.

    Ha en fin dag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Vackra blomsterbilder.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Helt ljuvliga Klematisar! Njuter och känner köpsuget för min del :)
    Tyvärr har jag inte "sett" dessa skönheter tidigare och har endast ett par storblommiga, men det skall definitivt bli ändring på det ;)
    Ha en fin vecka! /Bea

    SvaraRadera
  4. Tack för att du ville delta i min tävling.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Det gillar jag verkligen att du lägger till en spalt om klematis. Har nyss börjat gilla klematis och på detta sätt kan jag ju få se vilka nya jag vill ha. Tack //Britt

    SvaraRadera
  6. Fantastiska bilder! Längtar verkligen efter att se dessa oemotståndliga blommor snart! Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  7. Vad fina du har fått dina presidenter. Otroligt stora blommor och många! Vad har du för knep? Mycket benmjöl på våren? Mycket vatten? jag är riktigt impad...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  8. Har tänkt detsamma om presentation av mina klematisar, men jag är inte färdig med rosorna ännu. Presidenten är fin:)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken jättefin klematis!!! Så läckert att den skiftar i färg beroende på var den växer. Ja, det är många växter man får ha tålamod med...... men det har man ju... :-) Du har så mycket vackert!

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  10. Den klematisen är ju så fin i sina färgskiftningar och stora blommor.
    Roligt och intressant med en spalt om klematis här hos dig.
    Kramar:o)

    SvaraRadera
  11. Den klematisen är intressant. Jag söker ju efter en sort som jag ska ha ihop med rosen New Dawn. Det sägs ju att här hos mig kan zon 1V gå bra men helst ska det ju vara en sort som tål zon V . Sen vill jag ha en riktig blå...blir osäker när det står purpurblå. Men den är allt bra fin. Kram

    SvaraRadera
  12. Så bra nu när jag är på klematisjakt. Den här är riktigt fin.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Jättefina. Hur när klipper du ner dom??? Jag älskar blåa klematisar. Men en president har jag inte. Måste leta i år. Tack o hej från Lisa.

    SvaraRadera
  14. Hej Lisa! Storblommiga klematisar, som President, ska man helst inte klippa så mycket eftersom de också blommar på gamla grenar. Jag brukar vänta och se att det kommer nya knoppar på de gamla grenarna innan jag klipper i lite olika höjder, några grenar klipper jag lite kortare och några får förbli långa. Fast vissa år fryser klematisarna ner helt och då växer det upp helt nya grenar igen och man får klippa ner allt det gamla. Men då blommar de förståss bara en gång. Viticella- och Jackmanni-klematisar däremot klipper jag ner tidigt på våren till ca 20 - 30 cm över marken.
    Margot

    SvaraRadera
  15. Ja verkligen fin klematis. Jag är helt galen i dom! :D Vill ha många.
    Kul att kunna gå in här och läsa om dom. Det ska jag göra. Tack för det. :)

    Mari

    SvaraRadera
  16. Tack för din information har köpt mig 3nya klematis multi blue ,president o snowflower ,fick ingen info om klippning nu vet jag Hälsningar Inga-Lisa

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!