fredag 19 februari 2010

Vit, vitare, vitast

Vitt, vitt, vitt, ja så ser det ut när man tittar ut genom fönstret. Snöat har det gjort hela långa dagen. Till i morron har det utlovats massor med snö. Undrar när dethär ska sluta?? Men det enda man kan göra är att "gilla läget" oavsett om man gillar det eller inte!
Jag är iallafall VÄLDIGT glad över att få vara ledig i nio långa dagar!! Sååååå skönt!! Det är jättebra med ett jobb där man får vara ledig alla loven, samtidigt som ungarna är lediga. Hur skönt som helst!! Det här lovet heter tydligen sportlov, men eftersom jag inte är ett dugg intresserad av något överhuvudtaget som heter sport, så tänker jag bara ta det lugnt och njuuuuuta av att vara ledig!!

Nu är det så att det finns trevligare saker än snö, som är vitt. T.ex rosen MACY´S PRIDE. Det är en Easy Elegansros. En buskros som ska bli 90-150 cm hög. Ska klara zon 4.


Jag tycker att det är en vacker ros. Den har dubbla, krämvita, svagt doftande blommor. Blommar från slutet av juni till långt in på hösten, ja faktiskt ända tills frosten tar den.
Jag planterade den våren -08. Den blommade fint redan första sommaren. Vintern klarade den rätt så hyfsat, men jag klippte ner den rejält förra våren, för endel grenar hade blivit svarta. Förra vintern var nog lite konstig och inte alls snäll mot rosorna. Blir intressant att se hur det ser ut efter denhär långa och kalla vintern.
Macy`s Pride har blommor som är elegant vackra, och den blommade väldigt rikligt i september och början av oktober. Den är rotäkta, kanske därför den inte växer så snabbt. Den blev ca 80 cm i somras. Jag hoppas den tar fart och blir kraftigare och buskigare nu till sommaren. Den har sällskap av praktveronika Knallblau och stäppsalvia Ostfriesland, eftersom jag tycker att blåa blommor är fina tillsammans med vita rosor.

Det är skönt att man kan drömma sig bort från snöovädret därute och istället planera och filosofera om våren och sommaren, som ändå snart är här! Det är lite svårt att tro det när man tittar ut, men så är det iallafall!!

Önskar er alla en trevlig fredag och glöm inte, att just du är den viktigaste personen i världen, för någon annan!!

6 kommentarer:

  1. Vilken underbar ros. Skönt för dig med några extra lediga dagar.Passa på och njut.
    Ha´ en trevlig helg du också!
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Vilken skönhet! Ha det så bra under ledigheten och ha en trevlig helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  3. Godkväll Margot!
    Denna ros är också en ny bekantskap för mig, och en trevlig!
    Namnet har den fått från en varuhuskedja i New York(tror jag - jag har själv skrivit och berättat om namnet på rosen på min rossida).
    Jag har också tagit ledigt denna veckan då¨mina barn är lediga, även om de nu börjar bli rätt så stora, men vi kan kanske hitta på något tillsammans ändå.
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Vilken underbart fin härlig ny blogg jag har upptäckt här! Fantastiska bilder måste jag säga. Och din lilla radhustäppa ser underbar ut. Kommer nog kika in regelbundet.

    SvaraRadera
  5. Underbar ros - läcker kombination till!

    SvaraRadera
  6. Hamnade av en slump på din blogg och den passar mig som är blomstertokig och älskar rosor så jag kommer återvända.Du har så fina bilder Du får gärna titta in på min blogg även om där inte är så mkt bilder just nu, några finns utspridda här och var
    Hälsningar Kristina I umeå

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!