torsdag 25 februari 2010

Aprikola

Nu känns det nästan som att våren är på gång!! Termometern står på +0 grader och det är takdropp lite här och där. Det känns riktigt skönt. Kanske den värsta kylan håller på att släppa taget!!
Än återstår några dagar av ledigheten. Har varit otroligt skönt att bara slappa och koppla av. Sen kan man återvända med nya krafter till jobbet på måndag.

Ska bli spännande att se vilka rosor som klarat denhär vintern. Jag har inte täckt en enda ros. Nu har jag bestämt att köra efter principen, att byta ut dom som inte klarar sig, till härdigare rosor. Rätt många av rosorna jag har är "zonknäckare", alltså på gränsen till att klara läget här.

APRIKOLA, en rabattros som jag köpte aug.-08. Den blommade fint redan när jag planterade den och fortsatte att blomma långt in i oktober. En zon 4 ros, som ska bli ca 70-80 cm hög. Den brer ut sig ganska mycket. Hos mig har den varit helt frisk så här långt.


Den har mörka och glansiga blad. Blommar från slutet av juni till långt in på hösten, ända tills frosten tar den.
Färgen på blommorna är fascinerande. Eldigt orangeröda knoppar som slår ut i aprikosfärgade, fyllda blommor. När blommorna åldras, bleknar dom och får en rosa nyans, ibland med röda prickar. Det är en jättesöt ros!!
Först var jag lite tveksam till färgen, men i somras var den sååå söt och fin, att jag föll pladask för den. Blommornas otroliga färgnyanser, gör den till en mycket speciell ros, som man inte kan undvika att gilla.

Ha en bra fortsättning på torsdagen, och kom ihåg att du är värdefull!!

5 kommentarer:

  1. Tack. Hittade hit för första gången idag. Hit kommer jag gärna igen. Fin ros den skulle vara nåt för min trädgård. Hoppas det är ok att jag lägger till dig bland mina trädgårdsbloggar. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  2. Ja den var vacker. Tycker om att se färgskiftningar på rosor allteftersom de åldras. Har heller inte täckt mina rosor - men jag blir vansinnig om några har dött.....

    SvaraRadera
  3. Underbar ros! Har inte många rosor, måste nog göra lite fler rabatter i sommar, så jag får plats med fler.
    Ha en go' kväll!
    /Christina

    SvaraRadera
  4. Oj, vad många olika sorters rosor du har. Många härliga färger och dofter.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  5. Fantastiska rosor, ljuvliga färger! En sådan där Aprikola kanske man skulle införskaffa....om jag kan hitta någon plats!

    //Monica

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!