lördag 20 november 2010

Ghislaine de Feligonde


Den här rosen tillhör mina favoriter. Den har funnits hos mig sedan våren -07 och har vuxit som en klätterros vid sin rosbåge. Den blev stor och fin, ca 2,5 - 3 meter, och blommade överdådigt, men förra vintern frös den, så i våras var jag tvungen att klippa ner den till ca 15 cm.  I sommar har den kommit igen och hunnit bli dryga metern. Nu hoppas jag på en mildare och snällare vinter, så rosen får växa sig stor och fin igen!

GHISLAINE DE FELIGONDE
Introducerades av fransmannen Turbat 1916
Tillhör Moscata-gruppen (myskrosor)
Fröplanta av "Goldfinch"
Härdig till zon 4
Buskros, som även kan användas som Klätterros i de varmare delarna av landet.
Som Buskros blir den ca 1,5 meter och som Klätterros ca 2,5 meter.
Växtsättet är tätt, med upprätta till bågböjda grenar.
Ytterst få taggar, många grenar är taggfria.
Bladen är dekorativa, gröna till mörkgröna, glänsande och något läderartade.
Blomskaften har talrika, väldoftande glandelhår.

Orange-rosa-röda knoppar slår ut i fyllda, ganska små, grunt skålformade blommor i underbara nyanser: först aprikos- eller nästan kopparfärgade saffransgula kronbladsbaser, ibland med aningen rosa färgton, sedan bleknande till ljusaprikos för att slutligen bli gräddvita. I blommans mitt exponeras vackra guldgula ståndare.

Blommorna sitter i stora klasar, ibland upp till ett 30 - tal per årsskott.
Blommar mycket rikligt med endast korta uppehåll från slutet av juni till långt in på hösten. Bildar sällan nypon.

Doften är stark, söt och blommig med drag av kaprifol och mysk, i bakgrunden dessutom lite vanilj och rivet citronskal.
Enkelt uttryck så doftar den ljuvligt :))
Normalt en frisk ros, men kan ibland få en del svampangrepp.
Min ros har alltid varit frisk!

GdF är underbart vacker och doftar ljuvligt gott!
En ros jag inte vill vara utan och jag kan varmt rekomendera den!
Min börjar blomma strax efter midsommar och fortsätter blomma tills det fryser!!


Önskar er alla en skön och trevlig lördagkväll!

Kram!



17 kommentarer:

  1. For en nydelig rose og så vakre rosebilder.
    Er så glad i roser.
    Ønsker deg en nydelig lørdagskveld.
    Klem Mio

    SvaraRadera
  2. Så vackra rosor ni kan ha där söderöver ,avundsjuk Nette

    SvaraRadera
  3. Min GdF flyttade jag förra hösten för att den skulle få mera sol. Har inte växt så mycket i sommar och blommat väldigt lite. Tyvärr, den är ju så fin:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker ros! Jag får väl titta in på din blogg till våren, om det blir dags att köpa någon ros. Du har så mycket vackert!
    Ha det riktigt gott!
    Christina

    SvaraRadera
  5. Den är UNDERBAR.. jag håller med dig o jag också en. Min är inte så gammal men den frös ner en hel del för mig oxå.. men den kom sig fint på sensommaren i år så jag hoppas att den får en bra vinter så den kan komma i sin fulla prakt nästa sommar.

    SvaraRadera
  6. Så underbara rosor, man får ju en enorm längtan till våren och sommaren.
    Kram ullamaria

    SvaraRadera
  7. Vilken blomsterprakt helt underbar, det är i sådana här stunder jag blir lite ovisa för jag har ju bara en balkong.
    Om du vill så har du en award att hämta hos mig.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  8. Tack för titten inne hos mej,
    jag återkommer ;)
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  9. Så kjekt å se noen gode planteinnlegg i denne førjulstid. Rosene dine er nydelige, noen av de er kommet på min ønskeliste.

    SvaraRadera
  10. GdF är en favorit även hos mig.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Fantastiskt vilka fina rosor du har.
    Jag har inte så god hand med dessa underbara blommor. Men några har jag lyckats få att överleva.

    Ha en riktigt fin fortsättning på Söndagen
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  12. Den rosen är vacker och jag har en sådan.
    Ha en skön söndagskväll
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vilken växtkraft! Låter som en underbar ros - vill ha! Sätter genast upp på villhalistan..:o) Jag läste en gång i en trädgårdstidning om en kvinna som hade den rosen, främst för namnet, lite lustigt men tydligen har den många andra fördelar också :o)

    SvaraRadera
  14. Jag har en klätterros som ger blommor som faller av när den blommat, vet du om man ska ta bort nyponen som blir, eller ska de sitta kvar?
    Kan inget om rosor, perfekt att fråga dej ;)
    kram ullamaria

    SvaraRadera
  15. Underbart vacker ros och vi får verkligen hålla tummarna för en human vinter så att rosorna klarar sig fint utan skador!
    Ha det gott!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  16. Vilka underbara rosor! Så många olika det finns! Hit kommer jag snart tillbaka och kikar! Ha en riktigt trevlig första advent! kram Nina

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!