torsdag 21 januari 2010

Mme Alfred Carriere


Den planterades vid rosbågen, våren -08. Fick bara nån enstaka blomma under sommaren, men växte dessto mer. Den blev närmare 3 meter redan första sommaren. Mot hösten fick den tyvärr ganska mycket bladmögel. Under vintern fick den juteväv runt sig. Den klarade vintern bra, utan skador,jag klippte bara in den lite på våren.
I somras blommade den ganska mycket. Den har såååå läckra blommer, jättetjusig !!!!
Tyvärr fick den väldigt mycket bladmögel under sensommaren,SÅ synd på den vackra rosen!!
Jag hoppas verkligen att det inte blir samma problem till sommaren, skulle vara tråkigt att behöva byta ut den. Borde kanske börja spruta mot bladmögel tidigt på våren.
I vinter har jag inte täckt en enda ros, bara kupat dom ömtåligaste. Tänker köra efter den principen att jag skaffar nya ifall nån ros inte klarar vintern. Tur att vi har ganska mycket snö i år, så förhoppningsvis ska dom flesta klara sig.


Mme Alfred Carriere vid rosbågen

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker ros!
    Synd det där med bladmöglet. Jag har bara någon enstaka ros, så jag är ingen expert, men det bästa kanske är att spruta med något medel.
    Hoppas att alla dina rosor klarar vintern!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  2. Vilket lyckat bidrag till blogg-världen din blogg blivit.... Hittade hit idag från Trädgårdsbloggar på FB. Ska bli intressant o komma tillbaka o läsa mer om dina rosor.....
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera
  3. Hej! Undrar hur det har gått med din Mme A Carriere? Jag har en i min lilla täppa och hon är ju bedårande men ack så kinkig. Det är hennes andra sommar nu men bara 2 blommor och några mysko löss som sitter inne i de nya skotten - mikroskopiska och omöjliga. Men jag ger henne ett år till :) Tack för en fantastisk blogg!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!