tisdag 26 januari 2010

Klematis Arabella

Klematis har jag börjat gilla väldigt mycket. Endel av dom kan trilskas lite och ta tid på sig innan det blir nåt med dom, men det kan det vara värt. Den som väntar på nåt gott.......Dom är ju såååå vackra när dom blommar!!
En stor fördel är att dom växer på höjden och inte tar så stor plats. Det är nåt som passar mig förträffligt, eftersom min trädgård är så liten.
De flesta av mina klematisar har jag planterat tillsammans med rosor. Nu har jag närmare 30 stycken.


I höstas planterade jag 5 nya klematisar, en av dom var Arabella. Den hade funnits på min önskelista ganska länge, men jag hade inte någon bra plats till den förrän i höstas. Nu har jag planterat den mellan Penny Lane och Irma och framför den står Nostalgie. Den behöver mycket stöd, eftersom den inte är självklängande,och det tror jag den får nu.
Jag flyttade på riddarsporrarna som stod mellan rosorna innan,för dom tog för mycket plats nu när rosorna blivit så stora. Det är det som är så bra med en trädgård: den blir aldrig klar!!!
Det ska bli spännande att se till sommaren hur flyttkarusellen lyckades,men jag tror att Arabella kommer att passa superfint ihop med rosorna!!! Höjden borde passa perfekt också, ca 1-1,5 meter.
De andra klematisarna jag planterade i höstas var Kiri Te Kanawa, Ashva,Königskind och Purpurea Plena Elegans. Den sistnämnda ska få klättra i äppelträdet tillsammans med rosen Venusta Pendula, som jag också skaffade i höstas!!
Min trädgård kommer nog att se helt annorlunda ut till sommaren, eftersom jag har så mycket som är nyplanterat!!!! ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad jag längtar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!