måndag 18 januari 2010


Snow Queen är en vacker klematis. Jag blev glatt överraskad över att se den blomma i somras !!
Planterade den våren -07. Borde nog ha klippt ner den, som man egentligen ska göra, första året. Men det gjorde jag INTE. Den planterades vid uthusväggen och i början av juli var den två meter hög och blommade fint.
I mitten av juli hade vi en rejäl storm och då vissnade Snow Queen ner på en dag. Inte en enda ranka klarade sig !! Det var bara att klippa ner hela klematisen. Jättetråkigt! Istället för att slänga den, bestämde jag mig för att flytta den till en annan plats. Jag planterade rötterna bredvid Lykkefund, vid ena ändan av altan. Skyddat och varmt läge. Hade inte nån förhoppning om att den skulle överleva, men jag tycker inte om att slänga växter.
Sommaren -08 visade den sig inte, så jag glömde nästan att den fanns där. MEN i somras tittade den fram och blev lite halvstor och DEN BLOMMADE med ganska många jättevackra blommor!!!! Jag hoppas verkligen att den blir ännu finare nästa år.

Av det här har jag lärt mig, att man inte ska ge upp så snabbt, när det gäller trilskande klematis. Dom kanske behöver några år för att etablera sig bra.
Nu när jag planterar nya klematis, är jag noga med att klippa ner dom, fastän det gör ont i hjärtat att klippa bort dom fina blommorna. Men det är nog vettigt att ge dom tid att rota sig ordentligt innan dom blommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!