torsdag 24 februari 2011

New Dawn


Nu kan det väl ändå räcka med vinter och köld!!!! Ute är det -24,5 grader och jag tänker på alla klätterrosor; kommer de att klara av den här kölden eller blir det lika tråkigt som efter förra vintern då jag var tvungen att klippa ner de flesta!!
En av de klätterrosor som for mycket illa under förra vintern var "New Dawn"! Jag planterade den våren -07 och rosen hade hunnit bli stor och fin, omkring 3 meter hög! Det hjälpte inte mycket att det är en härdig ros, under förra vintern frös den och jag var tvungen att klippa ner den så bara 10 cm återstod av den vackra rosen! Det kändes som att börja om från noll igen, och rosen hann inte bli särskilt stor förra sommaren, men jag är ändå glad att den överlevde!!
Det här är en ros som är välbekant för de allra flesta, och det med rätta, för det är en härlig, vacker ros!!

NEW DAWN

I en rosodling på plantskolan Somerset Rose Nursery i New Jersey i USA upptäcktes 1926 en gren som var i blom sent på hösten på en ros som normalt annars bara blommar en gång; Dr W. Van Fleet. Grenen togs tillvara, förökades och en ny sort -med världens första växtpatent- introducerades 1930 som "New Dawn", vilket betyder "ny gryning"!

Rosförädlare världen över har använt "New Dawn" flitigt i förädlingsarbetet, något som lagt grunden till utvecklingen av många moderna klätterrosor. År 1997 valdes "New Dawn" till årets ros av World Federation of Rose Societies, och i Sverige ligger den överst på våra tio-i-topp listor över klätterrosor. Det är en mycket frisk och starkväxande ros som blommar oerhört rikligt och på bara några år kan den täcka stora ytor.
Tillhör Wichuraiana-gruppen
Härdig till zon 5

"New Dawn" är en klätterros med mycket kraftigt och tätt växtsätt.
Uppbunden blir den ofta 3 - 4 meter hög, ibland ännu högre.
Årsskotten blir ofta mer än 2 meter långa.
Bladen är mörkgröna, glänsande och läderartade.
Bladverket är förhållandevis friskt men kan ibland angripas av svartfläcksjuka. Blomstjälkarna kan ibland få angrepp av mjöldagg.
Rosen är härdig och skuggtålig.

Underbart söta, ljusrosa knoppar slår ut i medelstora, 6 - 8 cm,
fyllda, mycket välformade rosor i ljuvaste silveraktigt blekrosa.
Ibland kan någon enstaka gyllenbrun ståndare blygt sticka fram sitt huvud.
Färgen är ofta något djupare inne i blomman och bleknar till gräddfärgad mot kanterna. När blomman åldras bleknar färgen till gräddvit.

Kraftiga blombärande skott ger ofta 5 - 20 blommor.
"New Dawn" blommar rikligt från slutet av juni till slutet av juli och
 ger därefter blommor till långt ut på hösten, med bara korta uppehåll.

Doften är ganska stark, fin och kryddig med inslag av
kryddnejlika, kanel och honung.

En del tycker att rosen kan vara lite "skräpig" eftersom varje blomma har en ganska kort levnadstid och släpper snabbt kronbladen så att marken kan bli vit som snö under rosen. Jag tycker det är en del av rosens charm och det är dessutom en långt trevligare "snö" än den vi har därute nu:))

Nu håller jag tummarna att "New Dawn" går oskadd genom den här vintern och får fortsätta växa sig stor och kraftig i sommar!
Om ca 4 månader får jag njuta av de ljuvliga rosorna igen, härligt:)))
Så mycket underbart vi har att se fram emot i våra trädgårdar, jag längtar!!

Ha en fin fortsättning på veckan!

Kram


25 kommentarer:

  1. Visst är det tråkigt när våra blommor far illa. Har bl.a Rhododendron som for illa förra året och nu tagit sig lite ... håller tummarna.
    Ha n fin dag!

    SvaraRadera
  2. god morgon.
    den är så himla vacker, hoppas att den klarar sig efter denna vintern.
    N. Dawn skulle kunna passa vid min entré, där jag har skugga nästan alla timmar? Den borde blomma lite längre om den står i mkt skugga?

    önskar dig en härlig krispig dag

    SvaraRadera
  3. Så skir och samtidigt så läcker:-))

    Härligt inlägg som alla dina rosinlägg.

    Kram

    SvaraRadera
  4. jag håller tummarna för att din New dawn klarar sig i år. Folk är roliga alltså - hur kan man kalla rosenblad för SKRÄP? Att rosen är SKRÄPIG??? A rose is a rose is a rose...

    Min ND var jag tvungen att ta bort för ett par år sedan - jag fick inte bukt med svartfläcksjukan och rosen var SÅÅÅ ledsen...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder på denna vackra ros. Min tog också stryk förra vintern, och jag förmodar att det inte gått så bra denna kalla vinter heller. Blir nog till att köpa ny...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Hej Margot!
    Underbar dokumentation över min favvoros:-) Med världens vackraste "skräp"...
    Förhoppningsvis klarar den sig!
    Kram H.

    SvaraRadera
  7. Har just varit inne på bloggen 'Tankar från trädgårdsmästaren' och läst om 'New Dawn' där också. En underbar ros har jag förstått!
    Vilka vackra bilder du visar!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  8. Ja, den är fin! Satte min för två år sedan, men ännu har den inte satt fart och blivit sådär stor som man önskar. Men jag antar att det är de kalla vintrarna som spelat in. /Anette

    SvaraRadera
  9. Ja jag hoppas verkligen att alla dina fina rosor klarar den stränga vintern.
    New Dawn är ju så fin, älskar henne så och även saknar henne.
    Hade henne i mina rabatter på föräldrarnas sommarställe.
    Kramar:)

    SvaraRadera
  10. New Dawn ,porcelanowy-kupiłam też do ogrodu

    SvaraRadera
  11. I höstas fick jag upp en spaljé just för att jag önskar mig en New Dawn i den bland annat. Det är ju så att en sån måste man bara ha, en så fin ros.
    Och ja, nu räcker det med kyla. Vi har dessutom fallande snö idag, jag kryper snart ner och gömmer mig nånstans...

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Håller med om att jag nog tycker att det skräpiga är en del av charmen med denna ros.
    Nejmen ush vad kallt du har det! Hoppas blommorna klarar vintern.

    Kram

    SvaraRadera
  13. http://vindsromantik.blogspot.com/
    ... jag har 2 bloggar

    Tack för det vackra du skiver om mina smycken.

    Jag tror att jag har doft- dator, jag kan förnimma dofterna av rosorna du visar, underbara bilder och collagen.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  14. Underbart med Rosor.. hoppas de överlever varga vintern. ha en skön kväll1 kramiz Jessica

    SvaraRadera
  15. For en vakker rose, håper den har klart seg.
    Nydelige bilder.
    Jeg er litt bekymret for mine roser siden frosten kom før snøen, men håper det går bra.
    Her har de meldt 7 pluss grader til helgen, men jeg tror ingenting før jeg ser det.
    Ønsker deg en fin torsdagskveld.
    Klem fra Mio

    SvaraRadera
  16. Ja, nu får vi hålla tummarna för att den klarar den här vintern! Den är så fin! Så trist när man är tvungen att klippa ner en sån stor klätterros, men tur ändå att den klarade sig!

    SvaraRadera
  17. Jag hjälper dig att hålla tummarna för din vackra ros=)

    Önskar dig en fin avslutning på veckan och en trevlig helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  18. New Dawn är underbar! Planterade en förra våren och hoppas verkligen att den klarar sig denna sega kalla vinter!

    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  19. Jag inser att jag måste köpa en New Dawn i år, den är så fin. Jag hade en för några år sedan som frös bort efter en vinter. Hoppas verkligen din klarar sig.
    Kram

    SvaraRadera
  20. 'New Dawn' var en av de första rosorna jag planterade. Den frös ofta ner och jag flyttade den flera gånger, till slut gav den upp och dog och jag var inte alltför ledsen. Men visst är den fin:)
    Kram

    SvaraRadera
  21. Hej Margot.
    Woooooooooow vilka bilder, vilken beskrivning, jag bara njuter och läser, och blir knottrig över din underbara beskrivning av rosen,
    och sen alla inlägg under på de andra rosorna, jag har läst och betraktat, säkert glömt bort hälften, jag läst men inte bilderna, för jag har ett enormt bildminne, och du bjuder på en mycket stor skönhetsupplevelse.
    Miljoners tack för din snälla kommentar, hos mig.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  22. Jättefin! Undrar hur det går med våra rosor i år. Det är ju lika kallt i år men här är det mest barmark just nu o iskallt. Lär nog bli ödet för vissa rosor. /Knatten

    SvaraRadera
  23. Min fantastiske NeW Dawn klarte ikke vinteren 2010. Klippet den ned om høsten og med det var den historie. Hvis du se bilde av den, pynter den heading på bloggen min. Fantastisk rose. Et stort savn!

    SvaraRadera
  24. Vilken härlig ros :) jätte söta blommor Kram Suss

    SvaraRadera
  25. Ja det er en fin rose,dufter godt også.Måtte klippe bort mange døde grener i fjor og i år må jeg klippe bort resten :-( Frosten kom før snøen.Håper det kommer nye skudd slik at den vokser og blir stor igjenn.Fine bilder av klematis.Legger meg til som følger jeg:-)
    Ha ei fin uke.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!