lördag 27 februari 2010

Lördag igen

Då var det lördag igen!! Känns som att veckorna susar förbi väldigt snabbt, på måndag är vi inne i mars redan!! Här går det undan minsann!!
Idag är det plusgrader igen och man nästan ser hur snön sjunker ihop!
Så faktum är, att snart är det vår!!!

När jag började med trädgården här, för några år sen, hade jag tänkt att bara hålla mig till vita, rosa, lila, och blåa blommor. Fram till i somras, höll jag mig inom den färgskalan, med nån enstaka liten avvikelse.
Problemet är, att det finns så otroligt många vackra rosor i starkare färger, som jag bara inte kan motstå!!
En sån ros såg jag på en plantskola i somras! Den stod där, full med otroligt läckra blommor, helt omöjlig att motstå!! Den bara måste följa med hem!! En riktig lyxros!!

FLORA DANICA

En zon 4(5) ros. Ska bli ca 70-80 cm hög. Med mycket vackra, doftande, färgstarka blommor. Färgen är en kombination av orange, persika, aprikos och laxrosa. Blommorna är ca 10 cm i diameter, tätt fyllda. Ljuvligt vackra!!!
Den blommar nästan oavbrutet från slutet av juni, till långt in på hösten. Bladen är mörkgröna, glänsande och läderartade. En frisk ros!!

Jag ser verkligen fram emot, att få se den blomma i sommar. Den är en riktig färgklick i trädgården, sååå vacker!!
Den kommer att få sällskap av fler färggranna, läckra rosor till sommaren. Ett säkert val är rosen Freisinger Morgenrote, en superläcker ros som jag såg i Trädgården i Söderfors i somras. I år kommer den att följa med mig hem därifrån! Ska bli spännande att se, vilka nya rosor dom har där till våren! Måste erkänna att det är min favorit-handelsträdgård, definitivt!!

Önskar er alla en trevlig och skön lördag!!

5 kommentarer:

  1. Ja, det är skönt att nu få se fram mot vårens första småttingar i rabatterna:-)

    Och jag håller med om Flora Danica, det är något alldeles underbart, härligt, livsbejakande i den rosen!

    SvaraRadera
  2. Den skulle jag vilja ha. Vad vacker. Starka färger gör mig glad. den rosen skall jag komma ihåg. Har gjort ett speciellt hörn med färggranna rosor. Ett hörn att stå och bli glad i. Ha en fin helg/Gela

    SvaraRadera
  3. Läcker ros, köpte apricola förra året färgen påminner. Skall hålla utkik efter den rosen iår. Har en handelsträdgård här som jag har köpt en hel del rosor vid, bra kvalitet på dem sedan brukar jag åka till Rosengården i Nora och handla rosor och framför allt strosa runt bland alla rosor, kan vara 300 olika rosor som blommar där samtidigt ibland.
    Ha en trevlig helg
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  4. Verkligt fin ros, som väcker habegär! Visst längtar man till våren och sommaren, idag är det bara tre veckor till Vårdagjämningen!
    Ha det riktigt gott!
    Kram
    /Christina

    SvaraRadera
  5. Hej Margot!
    Rosen tillhör ju samma färgskalan som rosen Westerland, och det är läckert att plantera lila och blå perenner tillsammans med dessa rosor, och dessutom kan man kanta med små buskiga tagetes, som även sägs vara nyttigt för rosorna.(Det är kanske inte alltid så snyggt ihop med röda&rosa rosor, eller?)
    Vad kul att vi hittat varandras rossidor - visst längtar man?!!!
    Men här i Skåne håller det på att töa undan, även om det ligger rätt så tjockt med snö och vallar på sin platser...
    Mer snö, njäee, vet inte, tror inte - VILL INTE!!!
    Det som blir det blir...
    Ha en skön söndag!
    Kram!
    AnnA

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!