lördag 23 januari 2010

Lykkefund



Hösten -07 planterade jag två Lykkefund. En på var sida om altanen. Tanken var att dom skulle nå upp till balkongen och klä in var sin ände på den. Dom står skyddat längst in mot väggen, mot varsitt staket. Båda rosorna klarade vintern utan problem. Blev väl inte så stora första sommaren men blommade såhär fint!
I somras växte dom jättemycket och jag har spänt starka trådar från staketen upp till balkongräcken på båda sidorna.Där binder jag upp grenarna för att sen kunna fästa dom på spaljeerna på balkongen.
Rosen verkar vara helt frisk, inga problem alls med den! Skönt med såna rosor!!!


Lykkefund har så söta blommor, först dom rosa knopparna och sen dom vita, väldoftande blommorna. Precis till midsommar börjar blommorna slå ut!


I somras hade jag flera sommarklättrare vid dom båda sidospaljeerna på balkongen. Bl.a Klockranka, Blomman för dagen och nån mer som jag inte kommer ihåg namnet på. I år behöver jag inte så några sommarklättrare, för redan i höstas nådde båda Lykkefund-rosorna ända upp på spaljeerna. Dom är ena rackare till att växa snabbt!! Tänk, mellan 4-5 meter på tre år! Inte dåligt!! Det kommer att bli jättefint när dom blommar till sommaren. Har också olika klematis som klättrar i dem båda rosorna.

Vid spaljen mitt på balkongen har jag planterat en vinranka i en stor kruka. Det är en vild chansning, har ingen aning om ifall det lyckas. Det är vinrankan "Eddys Blue Wonder". Blir spännande att se om den klarar vintern!!

1 kommentar:

  1. Lykkefynd är en underbar ros - växer fort och är otroligt vacker. `Systern´ till den, Honungsrosen - Rosa Helena - är ocskå otroligt kraftigväxande men jag tror nog att Lykkefynd är många snäpp vackrare.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!