tisdag 22 februari 2011

Linnaeus


Tusen tack för alla goa kommentarer på mitt förra inlägg,
 de värmer så gott i vinterkylan:))
Bara så otroligt skönt att få vara ledig nu under sportlovet, så välbehövligt!
Har bestämt mig för att vara riktigt lat den här veckan, det behöver man ibland:))
När jag ser all den stora snömängd vi har därute,  så undrar jag nog hur länge det ska dröja innan våren är här, men det är kanske bara att stå ut ett tag till så kanske det blir varmare så småningom!!

Idag tänkte jag presentera en trevlig och söt ros som jag planterade våren -09.

LINNAEUS

En Poulsen Ros från 2007
Den introducerades för att hedra minnet av Carl von Linné,
med anledning av att det år 2007 var 300 år sedan han föddes.
Då anordnades ett stort jubileum  med massor av blomsterarrangemang,
 här i Uppsala, för att fira Carl von Linné! 

Buskros som blir ca 1 meter hög
Härdig till zon 4
Växtsättet är kraftigt, tätt och brett, med styva, upprätta
och utåtriktade till svagt böjda grenar.
Rosen har mörkgröna till grågröna blad,
 som är glänsande och läderartade.

Blommorna är inte så stora, ca 3,5 - 5 cm i diameter,
halvfyllda och först grunt skålformade, sedan flata eller svagt välvda.
Kraftiga skott förgrenar sig i ofta fler än 10 sidoskott
 som vardera ger mellan 5 - 10 blommor,
toppskotten ger ännu fler blommor.

Karminrosa till orangeröda blomknoppar slår ut i gula till citrongula blommor
 med rosa partier mot kronbladens kant.
Efterhand bleknar färgerna till ljust gulvit med ljust rosa till ljust lilarosa i kanterna.
Ståndarna är exponerade och knapparna är guldgula.

Rosen har en svag doft.
Den blommar rikligt, med bara korta uppehåll,
från omkring midsommar till långt in på hösten.
Linnaeus är en relativt frisk ros,
men kan ibland få angrepp av svartfläcksjuka.

Rosens färgspel är ganska fascinerande,
med så många olika färger i samma blomklase.
Min erfarenhet så här långt av Linnaeus är, att den är en frisk,  lättodlad ros
som dessutom är mycket söt!


Ha det gott!

Kram!


13 kommentarer:

  1. Hej!
    Vilken fantastiskt vacker ros med många färger!
    Ja, tänk om vi hade vår och planteringstid och massa planer som skulle förverkligas....men de får verkligen vänta under snötäcket ett bra tag ännu :)
    Kram /bea

    SvaraRadera
  2. Underbart fina små rosor...
    Idag stod det att våren kommer- på löpsedeln. Så bra tänkte jag och fick gå hem och höja värmen, det är -17 ute :(
    Nu blir man ju glad om det kryper neråt -5 strecket....
    Kram ullamaria

    SvaraRadera
  3. Hej Margot!
    Linneus finns också hemma hos mig, efter rekommendationer från AoT och Odla...Men det är rätt så ny i rabatten, och jag flyttade den till annan plats i höstas, för färgen är rätt så speciell, och den skall passa till växter/rosor den skall växa tillsammans med...
    Ha en fortsatt skön vecka, Margot!
    Kramen!
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Ljuvlig ros med så många färger. Den blev verkligen en favorit. Är ju helt inne på det där med oranga, gula och rostiga färger just nu... :)
    Tack, goa du, för att du delar med dig av dina vackra rosor! :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Ungefär i samma färger som det jag stickar just nu!

    SvaraRadera
  6. Oh, vad vacker den var på dina foton - alla nyanser från knopp till nästan bedagad skönhet. Jag har bara läst om den och sett bilder men inte så fina som de du visar! det var kul att få ta del av.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  7. vilken fin ros med det färgspelet:)
    Ha en underbar dag!

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar ros . Så mysig när den har så många olika nyanser. Zon 4....jag har 5 här men har hört att många har växter för zon 4 ändå. Kanske nåt att pröva. Söt är den iallafall.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Det var en fin ros, Margot. Den skulle jag nog gärna vilja försöka mig på! Om den är härdig till zon 4, bör den nog trivas även här hos mig:)
    Kram!

    SvaraRadera
  10. Vilken spännande ros med alla dessa färgskiftningarna. Underbart vacker! Hoppas du är riktigt lat nu på sportlovet (det lät inte riktigt rätt).
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ljuvlig! Men hur många rosor har du egentligen!?
    Toppen att lotta ut en ugnstermometer förresten! Har precis inhandlat ny spis där detta ingick dock. Har aldrig lagat high tech-stekar förut, men nu ska det bli av!
    Kram!
    Stina

    SvaraRadera
  12. Så fin din header har blivit:)
    Ha ett skönt sportlov!
    Kram

    SvaraRadera
  13. Åh, vad fint du gjort! Gillar din nya header.

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!