tisdag 19 april 2011

Freisinger Morgenröte


Den här rosen är lite av en nykomling hos mig, planterad våren -10 och den har redan blivit en stor favorit
Definitivt en av de färgstarkare i min trädgård där det mesta annars går i vitt, blått och rosa! En mycket vacker ros!

FREISINGER MORGENRÖTE

Ursprung: Kordes, Tyskland 1988
Tillhör Moderna Buskros-gruppen.

Växtsättet är kraftigt och upprätt. Få taggar.
Bladen är mörkgröna, glänsande och läderartade.
En frisk ros.

Medelstora - stora blommor, ca 6 - 7 cm i diameter.
Blommar nästan oavbrutet, från början av juli till långt in på senhösten.
Fin som snittblomma.

Rosen blir ca 125 cm hög.
Härdig till zon 4

Doften är medelstark till stark.

En vacker ros med starkt skiftande färg.
Knopparna orangeröda, blommorna först ganska starkt
korallröd - gulorange, alla färger på en gång,
 sedan bleknar de och blir nästan vitrosa.
På en buske kan man se alla färgerna samtidigt.

En ljuvligt vacker ros med fascinerande färger.
Jag ser med förväntan fram mot sommarens blomning!


Önskar alla en skön och trevlig påskvecka!

Kram!


12 kommentarer:

  1. Ja den er nydelig og så dufter den så godt.Håper min har overlevd vinteren,men alle grenene er brune slik de er på mange av rosene.
    Ha ei fortsatt god påske.

    SvaraRadera
  2. Vilken höjdare! Måste kolla om den finns hos Zetas! I så fall ska jag köpa tre stycken och sätta där det behövs en riktig färgklick!
    Önskar dig en riktigt fin påsk!/Laila

    SvaraRadera
  3. Ljuvlig. Jag är lite svag för de obestämbara färgerna, när det skiftar lite.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ja denna ros doftar underbart!
    Mormor och morfar hade den i sin trädgård ( dom har flyttat nu) och den var en favorit i blombuketten för doftens skull.

    Mari

    SvaraRadera
  5. den var vacker, nästn så jag får lust att prova den i zon 5.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  6. Hei.
    Denne var nydelig,men den ligner veldig på en som heter Westerland,er det samme rose men med et ennet navn?
    En utrolig flott blogg,hvor jeg har storkost meg;-)

    SvaraRadera
  7. Har precis börjat förstå hur fantastiskt det är med rosor, dina är ju underbara. Hittills har jag bara tre! Så nästa år ryker nog hallonrabatten, enda stället som funkar tyvärr, lite knepig trädgård med mycket skugga, berg och rötter. Nåja kanske inte bara det : )
    Malin

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym! Visst liknar rosen väldigt mycket Westerland men det är absolut inte samma ros ändå! Kul att du gillar min blogg:)
    Margot

    SvaraRadera
  9. Inte min färg eller rostyp, men tur att vi gillar olika:)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Så vackert och informativt du presenterar dina rosor måste jag först få säga! Jag är så imponerad över dina rosor OCH klematis - otrolig blomsterprakt...

    Collaget idag ger verkligen en bra bild över rosens olika utvecklingstadier och dess galanta färgskiftningar. Härliga nyanser... ser lite ut som en soluppgång sådär.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  11. Hej
    En helt underbar sida, måste ta mycket tid att både göra sidan och att fota allt. Första gången jag tittar på den, min man visade mig. Vi verkar ha samma smak för färg och val av rosor. Vi har precis börjat, så har inte så många.
    Får du verkligen plats med alla dessa rosorna i en så liten trädgård??
    Kunde inte klicka på Chicago Peace för bild och information, kanske inte färdig ännu?
    En stor beundrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Kul att du hittade hit! Jag har inte hunnit göra beskrivning och presentation till alla rosor än. Dels vill jag ha med många bilder och då en del rosor blivit flyttade några gånger och inte blommat så mycket än så tar det lite tid innan alla presentationer är klara! Några rosor står lite för mörkt eftersom det är trångt i rabatterna, tex vackra Chicago Peace, men det kommer bilder så småningom:)
      Välkommen tillbaka!
      Ha det gott!
      Margot

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!