lördag 25 februari 2012

Klematis Ashva

Nu börjar man ana att våren är på gång trots att vi haft en riktigt kall blåst idag! Lite snöblandat regn har vi också fått! Men vi är snart inne i mars och våren närmar sig med stormsteg och det är riktigt hoppfullt när man ser att våren redan kommit till södra delarna av landet:))

Här kommer en liten presentation av en vacker klematis 
som är ganska ny hos mig och därför inte hunnit bli så stor än!

KLEMATIS "ASHVA"

"Ashva" tillhör Patens och Jackmanii-gruppen.
Storblommig sort med blomning på årsskotten under sommar och höst
 samt på gamla grenar på våren om de inte beskärs.
Jag planterade min "Ashva" hösten-09.
Sommaren därpå blommade dem med några enstaka blommor.

Under förra vintern hade vi en sork här i trädgården 
som gnagde av en hel del växter och "Ashva" var
 en av dem som råkade komma i vägen för sorken:(
Klematisen blev avgnagd alldeles jämns med marken 
och därför tog det lite extra tid för den att komma igång på våren!
Därför började blomma först  i början av augusti, förra sommaren, 
och blommade sedan rätt långt in på hösten!

Blommorna är rätt så små för att tillhöra Storblommiga klematisar!
På min "Ashva" har blommorna blivit ca 6 cm i diameter!
Men blommorna är mycket söta så det gör inte så mycket 
att de är såpass små:)
Beskärning till 20 - 50 cm höjd tidig vår rekommenderas
men önskar man en längre men inte lika intensiv blomning 
kan man klippa ner vissa grenar på olika nivåer.

Klicka upp etiketten så är det lättare att läsa skötselråden!
Etiketten har jag som vanligt fotat av hos Trädgår´n i Söderfors!

Jag gillar de vackra blå blommorna med de röda mittstrimmorna!
Klematisen blir inte särskilt hög men jag hoppas 
den ska bli mycket kraftigare i sommar!
Den växer vid rosbågen tillsammans med rosen "Leander" 
som också är ganska klen och liten än!

Liten men naggande god kan man säga om den här vackra klematisen!

Önskar er alla en skön och mysig lördagkväll!

Kram


16 kommentarer:

  1. Härlig färg...som har lite variation av blått, allt eftersom blomningen pågår, eller? Snygg!
    Här har det varit blåsigt idag också, skottkärran blåste omkull med vissna stjälkar...Solen sken och det var 9 grader. Och tänk, att vara ute i trädgården i februari! Vågar man tro på att det INTE blir nåt bakslag?! Inte!, vi vill tro VÅR!
    kram Lena

    SvaraRadera
  2. Din blogg och dina inlägg är en skattkammare fritt att gräva ur. Du ger så mycket inspiration och idéer. Tack!
    Ha en härlig lördagkväll!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Vackert med blå klematis ,kram nette

    SvaraRadera
  4. Vilken bedårande färg den har.
    Jag gillar när blommorna inte är för stora.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  5. De är så vackert med klematis Kram Suss

    SvaraRadera
  6. Jaa, du visar verkligen fina klematis, har sett dina tidigare inlägg och jag vill verkligen ha de fina klematisen. Får nog beställa Ashva för när man ser dess färg så är den ett måste.
    Ha en fortsatt skön helg.
    Vivian

    SvaraRadera
  7. Vilken fin klematis! Tror du jag är nyfiken på att få se hur pass mina två klematis som jag planterade i höstas har klarat vintern??? Och om min Jack Mannii klarat sig efter flytten??? Det ska bli så spännande...

    Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Så vacker färg den har...och så skönt att den klarade sorkangreppet så bra som den trots allt gjorde.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  9. klematisar är något av det bästa som finns!
    underbart!
    susanne

    SvaraRadera
  10. Det är inte utan att man blir lite köpnödig när man ser dina vackra blomster. Du kunde få provision från Söderfors när du lockar så många kunder:))

    SvaraRadera
  11. Oh vilken förförisk klematis du visar! Helt i min smak. Tyvärr blir inte de så fina hos mig, eller rättare sagt de tar tid på sig och jag måste gödsla som en blå för jag har så mager jord. Nu blev jag sugen på Ashva!

    SvaraRadera
  12. En klematis med otrolig färg, tänk, det är något speciellt med blå blommor - dom är liksom otroliga!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Verkligen vackert med de röda strimmorna till det blå!
    Ja nu börjar man verkligen känna att det är vår i luften, så skönt att snön försvinner och man får se lite grönska iaf :)
    Ha en fin vecka, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  14. Åh, en så vacker klematis!
    Tycker att dom är ganska så svåra, vet inte riktigt vad jag gör för fel.

    Det är så roligt med alla fina tips på växter här i din blogg.

    Hälsningar Anncathrine

    SvaraRadera
  15. Min 'Ashva' tog sig aldrig utan försvann som det kan bli ibland med klematis. Den är ju jättefin:)
    Kram

    SvaraRadera
  16. Oj, oj. En sån absolut skönhet! Och Söderfors är alltid farligt att åka till. Försöker vända mig åt ett annat håll när jag ska passera alla deras klematissorter där uppe "på hyllan". Men det är svårt att låta bli och snegla lite. Då, vips, hoppar en klematiskruka alltid ned på min vagn. Det är som förgjort!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!