torsdag 5 maj 2011

Extravaganza


Den här rosen köpte jag augusti -09 och fram till senhösten bodde den i en stor kruka, tills jag hittade en plats för den i rabatten.
I sommar förväntar jag mig att den blir buskig och fin för den kommer med många kraftiga skott nu!

EXTRAVAGANZA

Storblommig rabattros som tillhör Tehybrid-gruppen.
Poulsen Roser, Danmark 2001
Föräldrar: fröplanta x "Tivoli Gardens"

Växtsättet är buskigt och bladverket är matt och läderartat.


Rosen blir ca 100 - 120 cm hög.
Härdig till zon 4

Mycket stora, fyllda, hållbara blommor, ca 10 cm i diameter,
med svag vildrosdoft.

Blomfärgen är svagt aprikos.
De vackra blommorna får man njuta av från början av juli till långt in på hösten.
Tidigare har jag skrivit lite om rosen här.


Nu ska det bli härligt med lite varmare temperaturer till helgen, då det förhoppningsvis ska bli en utflykt till Trädgår`n i Söderfors!
En hel del av det jag har på min önskelista vet jag att jag hittar där:)))
Det ska bli kul!!


Ha en trevlig avslutning på veckan!

Kram


10 kommentarer:

  1. Den är verkligen extravagant!
    Jag vill också åka till Trädgår´n, min favoritplantskola:)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker färg på rosen. Har fått många fina rostips av dig. Skall till Söderfors på lördag och köpa lite nya rosor om vi friska från förkylningen.
    Önskar dig en skön solig helg.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  3. Den ser härlig ut. :)
    Lycka till i" trädgårdsbutiken" . ;)
    Underbart med sol!

    Mari

    SvaraRadera
  4. Jag blir alldeles matt av alla vackra rosor du har i din trädgård!! Tack för att du delar med dig av skönheten och ger oss inspiration!

    Önskar dig en toppenhelg!
    /Ina

    SvaraRadera
  5. Alltid lika härliga rosbilder ,kram o trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
  6. O ja den är ju verkligen något :) hoppas den tagit sig bra Kram Suss

    SvaraRadera
  7. Vilken läcker ros! Frisk och tålig dessutom! Uppskattar verkligen att du berättar så mycket om rosorna du presenterar, tack!
    Ha en riktigt skön helg!/Laila

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar färg på rosen, jag har ju doft- dator... mmm, ljuvlig doft...
    Hoppas, hoppas värmen kommer nu i helgen, det har lovats 20+
    Önskar dej en underbar trädgårds- helg
    Kram Maggan
    http://vindsromantik.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag har något till dig på min sida, om du vill.
    Önskar dig en fortsatt trevlig Helg!
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  10. Nydelig rose!
    Blir spennende å se hva du fant på turen din.
    Ønsker deg en flott søndag.
    Klem Mio

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!