måndag 10 januari 2011

Leander


En underbart vacker ros som jag planterade hösten -08, men den fick en alldeles för skuggig växtplats och därför flyttades den till en lite soligare plats,
hösten -09.
Tyvärr frös den ner helt under vintern som följde, så förra våren var jag tvungen att klippa ner den helt! Därför är den fortfarande ganska liten och klen, men den blommade till min stora glädje, med underbart vackra, väldoftande rosor förra sommaren!

LEANDER

Introducerad 1982 av David Austin Roses.
"Leander" är förälder till många nya engelska rosor, till exempel "Geoff Hamilton" och "Crown Prinsess Margareta".
Rosen är uppkallad efter den grekiska sagohjälten som drunknade när han simmade över Hellesponten till sin älskade.

"Leander" är en av de kraftigaste, härdigaste och friskaste Austin-rosorna.
Härdig till zon 4

Växtsättet är kraftigt och tämligen tätt, med styva och upprätta till bågböjda grenar,
 som är nästan taggfria.
Bladen är mörkgröna, glänsande och läderartade.
Rosen blir ca 1,8 meter hög och ca 1,5 meter bred.

Kraftigt terrakottafärgade knoppar slår ut i välformade, tättfyllda, terrakottafärgade blommor som snabbt ändrar färg till ljust aprikos och sedan ljuvt ljusrosa!

Kraftiga årsskott ger yviga blomställningar med vanligen 20-40 blommor.
Blommar rikligt, från slutet av juni till början av augusti och sedan med enstaka blommor fram till hösten.

Nyutslagna rosor har en ganska kartig, omogen doft, men allt eftersom de åldras får de en fantastisk, intensiv, stark doft av aprikos, persika, päron, hallon och honungsmelon.
Rosen är frisk och har god motståndskraft mot svampsjukdomar.

Hoppas att "Leander" klarar den här vintern bättre så jag inte behöver klippa ner den helt igen. Jag vill att rosen ska få växa sig stor och fin och ge massor med sagolikt vackra blommor att njuta av!


Har du missat min tävling kan du klicka här, så kommer du dit!

Ha en trevlig fortsättning på veckan!

Kram 

19 kommentarer:

  1. Vilken otroligt vacker ros! Jag kan riktigt känna doften av den:)

    Ha en skön kväll!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  2. Ja, den är jättefin, hoppas den klarar vintern bra, men tyvärr kan det bli motsatsen eftersom den är försvagad efter förra. Nej, nu ska jag inte vara pessimist, den har nog mycket livskraft:)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för infon! Det verkar som om den kanske blir lite kraftig för mitt fina rostorn - men jag provar nog den i alla fall! Den är helt underbar och den bästa kandidaten hittills i alla fall.... Klart jag ska var med i tävlingen! Fixar det sen....

    Kram,
    Stina

    SvaraRadera
  4. Åter en vacker ros, din trädgård måste var underbar med alla rosor på sommaren.
    Ha en fin kväll
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  5. Jättefin ros. Den ska jag absolut komma ihåg. Tack för info. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  6. UNDERBAR ros, både färg, form och utseendet är så ljuvligt!!
    Hoppas den överlever vintern och bjuder på många blommor till sommaren.

    Upptäckte nu först din fina utlottning!
    Ha en fortsatt fin vecka!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj,vilka bilder.

    Du måste vara duktig på att fota och ha en bra kamera...

    SvaraRadera
  8. Håller med, en underbar Austinros. Min frös också ner förra vintern - nu hoppas jag på en bättre sommar för den i år...
    Suck, vad jag längtar till mina rosor...
    Kram Lenas trädgård

    SvaraRadera
  9. Fantastisk flott rose, så nydelig.
    Nydelig er også Aspirin rosen i forrige innlegg.
    Nydelige bilder du viser, lengter etter roseblomstringen.
    Så kjekt du vil være med på min Give Away.
    Lykke til.
    Ønsker deg en fortsatt fin uke.
    Klem Mio

    SvaraRadera
  10. Åhhh den är så vacker!
    Jag har en vänina som har den.
    Jag har laggt ner rosor.
    HAr bara de där överlevarna kvar :o)!

    SvaraRadera
  11. Åh, den rosen är helt underbar! En till att skriva upp på vill-ha-listan!
    Har förresten skickat fröer till dig!
    Ha det gott!
    Christina

    SvaraRadera
  12. Tack för att du var med.
    Sköt om dig
    kram Agneta

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Vilka härloga färger det är på rosorna!
    Ska gå in på din matblog med! Det låter spännane!

    Ha en fin kväll!

    Kram

    SvaraRadera
  14. Wow..fantastiskt vacker ros, vilka olika färg nyanser den har..snyggt!
    Ha det gott / Stina

    SvaraRadera
  15. Den er utrolig vakker. Takk for deilige bilder og håp om en ny vår og ny roseblomstring :)

    SvaraRadera
  16. Ljuvliga bilder på en ljuvlig ros!

    SvaraRadera
  17. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  18. Helt magiska rariteter! Älskar färgen!

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!