onsdag 13 januari 2010


Att denhär kylan inte ger sig nångång, idag är det -12 grader och en isande kall vind.HUA HUA. Men snart så........
Det blir intressant att se om alla rosor överlever denhär kylan. Får nog kanske räkna med ett och annat bortfall. Så nu har jag börjat fundera på vilka nya rosor jag vill ha till våren. En ros jag ABSOLUT vill ha,är en buskros jag såg i Söderfors i somras,nämligen Freisinger Morgenrote. Den var SÅÅÅÅÅÅ läcker,hade svårt att motstå den då,men eftersom det var mitt i sommaren och jag inte hade nån plats till den,fick den bli kvar där.Nu har jag sett fler underbara bilder på den och bara hört goda omdömen om den,så nu har jag definitivt bestämt att jag SKA ha den.När våren kommer finns det säkert nån ledig plats i nån rabatt för den.


Jag gillar klematis och vill gärna ha så många som möjligt.Det fina är ju att dom inte tar så väldigt stor plats eftersom dom går på höjden. I nuläge har jag ca.30 stycken.The President (bilden)har jag 4 ex av, som klänger i olika rosor.
Efter lite fundering var det kan finnas plats för nån mer klematis,kom jag att tänka på buskrosen Martin Froebisher. Den skulle passa perfekt för en klematis att klättra i.Bredvid står rosen Rapsody in Blue,så någon lila-rosa klematis borde passa bra. Det lutar åt att det blir klematisen Natascha, som är lila-rosa och inte blir så våldsamt hög. Jag såg den hos Trädgår`n i Söderfors i somras och den var jättefin. Till våren får den nog följa med hem därifrån.Får tänka ut om jag hittar plats för nån mer också,det finns så otroligt många fina klematisar där.Har ju lite tid än att fundera.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!