torsdag 4 februari 2010

Rapsody in Blue

Rosen Rapsody in Blue planterade jag våren -08, på framsiden av huset. Det är en buskros, troligen zon 4, och den ska bli ca 150cm. Redan första sommaren blev den drygt en meter. Den blommar rikligt från slutet av juni tills långt in på hösten, när frosten tar den. Jag gillar rosen jättemycket, för den har väldigt vackra blommor och verkar vara helt frisk. Inget krångel med nåt!! Första vintern klarade den utan problem också. Sånt gillar jag!!


Färgen är fascinerande, knopparna är purpurröda och slår ut i kraftigt purpurvioletta halvfyllda blommor med lysande gula ståndare i blommans mitt. Bilden här under, av en fullt utslagen blomma, tog min arbetskompis Katarina i somras. Här ser man den lila färgen bra. Det är en jätteläcker ros!!!


När blomman åldras övergår den till en lavendelblågrå nyans. Blommorna kommer i stora klasar. I somras blev den närmare 150cm hög. Man kan säga att det är en lite annorlunda ros, en man lägger märke till, pga den speciella färgen. Verkligen en ros jag kan rekommendera!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!