tisdag 2 februari 2010

Nu börjar det snart "klia i fingrarna" efter att få sätta igång med frösådden!! Men jag måste nog ge mig till tåls ett tag till. Har tänkt lite på att så några perennasorter och sätta ut dom i snön, men det har inte blivit av att jag testat det än. Det kanske vore en bra ide att göra det, eftersom jag har så lite plats inomhus för frösådder.
Har inte planerat att så särskilt många olika frön i år. Men häromdag fick jag, som en mycket glad överraskning, lite frön på posten från en bloggvän. Det var jättegulligt!! Tusen tack!!!:) Ska bli väldigt spännande att så dom fröna, eftersom det var helt nya växter för mig!!!

Jag älskar Riddarsporrar, tycker dom är superfina!! Egentligen har jag inte riktigt tillräckligt med plats för dom, men har sått frön till olika sorter nästan varje år ändå. Blir spännande att se om fjolårets sådd klarat vintern.!


Jag är faktiskt barnsligt stolt över mina fina Riddarsporrar!! Endel av dom har fått så väldigt fina färger. Dom här ljusblå-lila är jättefina, och blir lagom stora.
Förra året hade jag en mörkblå sporre som blev 2,5 meter. Den gick av direkt när det blåste en gång. Gillar inte så höga, så den grävde jag upp och gav bort till grannen.


Den här Riddarsporren sådde jag för tre år sen. Den är definitivt min favorit!!
Det här fotot är inte så bra, men man ser lite hur den ser ut ändå. Färgerna är så otroligt läckra!! Lila med klarblått i mitten!! Den är sååååå häftig!!! Den har ett kompakt växtsätt och blir lite över metern. Helt perfekt i mitt tycke!!
Jag var tvungen att flytta den till en annan plats i höstas, så jag hoppas innerligt att den klarat flytten och vintern. Nu står den bredvid rosen White Nights och dom kommer att bli superfina tillsammans!!!!

8 kommentarer:

  1. Hej! Intressant att du bruka så riddarsporrar själv,det har jag aldrig provat.Jättehärlig den blåa,,måste jag nog pröva!Jag har ingen utrymmesbrist men det väljer ju lite var man sätter så höga spiror att växa,när brukar du så dom,i april inne eller?

    SvaraRadera
  2. Ljuvlig bild på riddarsporren... man blir liksom att sitta drömandes om sommaren när man tittar på bilden men uppvaknandet blir väldigt abrupt när man tittar ut...snö och blåst. Själv ha jag sått lite perenner som åkt ut, förhoppningsvis blir det en vår och de börjar gro.
    Susanne

    SvaraRadera
  3. hej
    titta så fint du har det... men jag hjälper dig gärna om du behöver det :)) // Ingela L

    SvaraRadera
  4. Hej, Saga
    Brukar så riddarsporrarna inne i mars. Dom tar ca 2 - 4 veckor på sig att gro.
    Du får jättebra tips på AOT-sidan.Klicka på Trädgårdslistor, sedan på Sådd o Förökning och där söker du på Delphinium.
    Har köpt mina frön från Rara Växter, dom har många superfina Riddarsporrar. Båda dom jag har bild på här är från samma fröpåse :)

    SvaraRadera
  5. Förra sommaren först kom jag till att riddarsporren är jätte fin och ståtlig, har bara den mörka ´King Arthur´ den är underbar,har du namnet på den låga ´sporren` du har bild på? Har inte sett eller hört om den förut helt obekant, vore nåt att pröva på.
    // Maj

    SvaraRadera
  6. Hej Maj.
    Riddarsporren heter "Misty Mauves"F-1. Såg att den finns kvar hos Rara Växter. Ska enl. beskrivning bli 100cm. Det konstiga är att den ljusblå-lila sporren är ur samma fröpåse och den blir ca 150cm, och inte alls lika kompakt som den mörklila. Den mörka är väldigt tät och fin.:)
    Sådde oxå sporren "Funeral Parlours" samtidigt. Den skulle bli svart och väldigt exklusiv. Där blev jag besviken, ingen planta fick svarta blommor utan dom blev vita med lite svartspräckligt i. Dom såg helt enkelt smutsiga och tråkiga ut. Helt klart överreklamerade!

    SvaraRadera
  7. men se där.... annan kulör på sidan... o bredare :)

    SvaraRadera
  8. Hej Ingela.
    Känner mig mycket nöjdare redan!
    Man kan mer än man tror ibland:))

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!