söndag 4 september 2011

Skön Söndag


Vilken solig och fin helg vi haft, helt underbart!
Jag har inte gjort särskilt mycket ute i trädgården,
bara klippt lite överblommat och gått runt och njutit,
det gäller att ta vara på de fina dagarna nu när hösten är på gång!
Så skönt att bara få ta det lugnt och hämta nya krafter inför en ny tuff arbetsvecka!
Jag hoppas fortfarande att det ska bli lite lugnare, när vi hittar nya rutiner efter all omorganisering på jobbet, men man kan aldrig vara säker:)
Bara att hänga med och hoppas att vi får allt att fungera bra!

Nu önskar jag att vi får varmt och fint väder framöver för det finns fortfarande mycket som blommar och många knoppar som väntar på att slå ut!
Klematisen "Josephine" planterades förra året men blommade inte alls då! Nu har den fått  en enda blomma, så jag i allafall får se hur den ser ut:)
Många storblommiga klematisar är tyvärr väldigt sega i starten och tar lång tid på sig innan det blir något av dem!

 
Jag måste bara få visa min frösådda klematis "Korean Beauty", den är helt galet stor! Den är mycket större till båda sidorna än vad som syns på bilden. Ändå har jag klippt både här och där för att begränsa den lite. Jag frösådde den för två år sedan och eftersom jag inte riktigt visste om man ska klippa ner den eller inte så experimenterade jag lite.
I en rabatt på utsidan av uthuset, har jag ett exemplar av klematisen, som jag klippte ner i våras. Den har kommit med nya skott nerifrån och vuxit upp bra och är ca 2 meter hög.
Just den här klematisen på bilden, lät jag bli att klippa i våras, ville kolla hur stor den skulle bli och den har blivit superstor, jag vet faktiskt inte hur många meter den är, säkert bortåt 7 - 8 meter. Nästa vår ska jag klippa ner klematisen så den får börja om från början!

Nu börjar "Korean Beauty" få små blekgula, lite obetydliga blommor!
Vill man ha en klematis som snabbt klär in stora ytor eller en stor spaljè, så kan det vara idè att så den här klematisen! Fröna köpte jag från Odla.

Vackra "Louise Odier" frös ju ner förra vinter igen och kommer nu med långa nya spretiga grenar. Den har inte blommat särskilt mycket i sommar så nu hoppas jag att den ska klara nästa vinter utan att behöva klippas ner igen!

Riddarsporren "Dusky Maiden" har kommit igen med nya blommer efter att jag klippte ner den efter första blomningen! Kul att få en andra blomning på riddarsporrarna:)

"Abraham Darby" är så vacker!
Blommorna är så tunga att jag måste stötta upp grenarna, annars lägger de sig ner så man inte ser blommorna! Rosen har inte det bästa läget, men blommar lite sporadiskt ändå!

"Astrid Lindgren" började blomma först i slutet av juli,
och den får lite nya blommor hela tiden nu.
I bakgrunden stockrosen "Provence"!

"Chicago Peace" har stora och vackra blommor!
Den har blivit flyttad två gånger under årens lopp och har kanske inte någon perfekt växtplats nu heller, men den gläder mig med någon enstaka ljuvlig blomma nu och då!

Hoppas jag ska få tid att besöka er lite mer under veckan som kommer,
 den senaste tiden har just tiden tyvärr varit en bristvara för mig:)

Önskar er en trevlig ny vecka!

Kram!



20 kommentarer:

  1. Oj vilken bjässe till klematis! Jag älskar när blommor växer!
    Som vanligt är dina inlägg fulla med underbara blommor. :)
    Ha det bra!
    Kram Maru

    SvaraRadera
  2. Nu fick jag nog svar på varför min Klematis inte har blommat än... men... tre knoppar såg jag idag när jag kollade. Har alltid varit lite skeptisk till klematis men ska ge dem en andra chans. Din var ju hur fin som helst!
    Ha det bäst!
    Hélena

    SvaraRadera
  3. Du har så mycket vackra blommor Kram Suss

    SvaraRadera
  4. oj vilken fin clematis den där Korean Beauty, var ska jag kunna ha den då:)
    Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  5. Mina favoriter, rosor, klematis och riddarsporrar, underbart:)
    Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det bara liksom blommar på i din trädgård och rosorna är ju så fina, så fina.
    Klematisen Korean Beauty var underbart vacker i blomman!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Tror du att den snabbväxande klematisen kan stå lite skuggigt? Behöver något snabbväxande till min tråkiga baksida, som aldrig blir färdig!/Christina

    SvaraRadera
  8. Oj vad det växer.
    Den clematisen skulle passa hos mig ochså då skulle den få klättra på granhäcken som är minst 4 m hög. Det skulle ha blivit fint.

    Vilken fin riddarsporre den skall jag leta efter, så fin den ser ut. Och alla otroligt fina rosor du har ju riktigt gröna fingrar.

    Ha en fin vecka
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  9. Korean Beauty har jag också frösått. växer verkligen, blir nästan som ett ogräs. Beroende på var man sätter den förstås. Själv satt jag den ihop med roser, vilket inte var lyckat.
    Vackra rosor du har än!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Det ser så somrigt och fint ut hos dig ännu = )Hoppas att vi hinner njuta av vackert väder ännu i höst!
    /Cika

    SvaraRadera
  11. Du gör ju helt rätt som använder tiden i trädgården till att njuta, ibland tar man sig inte riktigt tid till det. Abraham darby är en fining som gärna skulle få bo hos mig!

    kram louise

    SvaraRadera
  12. Oj, nu blev jag lite nervös. Jag fick upp ca 6-8 Korean Beauty i våras och har satt allesammans på tillväxt- på samma ställe. Får nog gräva upp dem och sprida ut lite om jag ska få ordning på dem till våren. Hade ingen aning om att de var så starkväxande.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Åh, den klematisen vill jag gärna ha! Får jag tag på frön återkommer jag för goda råd om sådd. Har aldrig sått en klematis förr...
    Ha det fint,
    Charlotta

    SvaraRadera
  14. Så fina blommor! Otroligt att ku kunnat få upp en så massiv klematis efter bara en säsong, Korean Beauty verkar vara en stjärna!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  15. Wow! Vilken fantastisk Clematis - och bara på två år!? Vad gör du för att få den växa så enormt? Vad är det för typ av Clematis?
    Mina växer hyfsat, har t.o.m. fått en som självsått sig , men det är bara en som vill växa och bli så där jättestor och det är en försommarblommande jag planterat fel. På en liten låg piedestal vid ingången! Alltså får jag beskära flera gånger under sommaren.

    SvaraRadera
  16. Vad mycket fint du visar! Underbara rosor, jag har ingen som blommar nu och jag ser fram emot nästa sommar för jag hoppas sååå att mina nya och mina omplanterade rosor ska blomma. Men vad det har regnat, allt nyplanterat får väl simhud mellan rötterna av allt regnande. Måste fråga...de Klematis som du frösått har du gjort det på våren eller på hösten???

    Ha det så gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  17. Att det finns så stora Klematisar visste jag ej, så fin liksom alla dina rosor!
    Ha det bra både på jobbet o i trädgården!
    Kram Monica

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Vi har haft en otroligt fin sensommar och början på hösten och ingen frost verkar avsluta trädgårdslivet än på ett tag.
    Så fina blommor du har fortfarande och vilka vackra Klematisar. Dom verkar inte jag riktigt lyckas med och får försöka finna nya platser för nya plantor :)
    Kram /bea

    SvaraRadera
  19. Önskar att jag vore lite mer för rosor, men jag är nog inte tillräckligt omvårdande tror jag för så fina som dina och många andras blir dom aldrig.Jag njuter av era istället.
    Välkommen till min nya blogg!
    Mia

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!