lördag 10 september 2011

Blommig Fredag --- Klematis

Nu har Blommig Fredag startat upp igen!
Det blev ingen tid till något inlägg igår så jag får ta det idag istället!
Temat den här första fredagen var valfritt så jag tog kameran
och gick ut i trädgården i morse för att se vad jag skulle hitta på:)
Valet föll på de klematisar som blommar nu, en del blommar mer
och några med bara någon enstaka blomma!

Klematisen "Ashva" har blommat från början av augusti!
Den kom igång med blomningen sent,
 då alla grenar blev avbitna ner till marken av sorken vi hade här i vintras!
Den var tvungen att börja om på nytt med helt nya grenar!
Blommorna är bara ca 6 cm i diameter, men mycket söta!

Klematisen "Miss Bateman" planterade jag förra året intill
Smällspirean "Diabolo" där den klänger runt!
Den blommade första gången i juni och nu har den kommit med nya blommor igen!
Inget överdåd av blommor men de lyser upp fint bland Diabolons mörka blad!

Klematisen "Arabella" har blommat oavbrutet från början av juni!
Det måste nog vara den klematis som blommat både mest och längst hos mig!
Den är fortfarande full med både blommor och knoppar!

Klematisen "Nelly Moser" har det varit lite si och så med under årens lopp!
Den planterades redan -07 vid altanspaljèn men flyttades året därpå till sin nuvarande plats! Under de två följande somrarna växte den upp bra, men precis när den började få knoppar vissnade den ner helt! Först nu i sommar tycks den må bra och har blommat nu under några veckor! Den hade tydligen svårt att etablera sig efter flytten, men nu kanske det kan bli nåt av den i allafall:)

Klematisen "Jackmanni" är en av de tre klematisar som klänger vid
"ros- och klematisträdet" tillsammans med "John Davis"!
"Jackmanni" började blomma sist av de tre klematisarna och den enda som fortfarande blommar där!

Klematisen "Kiri Te Kanawa" har blommat sedan slutet av juli!
Jag gillar de fyllda vackra blommorna!
Det är bara andra sommaren den blommar så den är inte så stor än!

Klematisen "The President" finns på fyra olika ställen, alla vid varsin klätterros!
Den här som klättrar i "Gerbe Rose" är den enda som fortfarande blommar!

Klematisen "Purpurea Plena Elegans" klättrar och blommar i mitt äppelträd!
 Den planterades hösten -09 så det är andra året den blommar!
Nu har den blommat i nästan två månader uppe i trädet!

Titta in hos Katarina så hittar du fler bidrag till Blommig Fredag!


Ha en skön och mysig lördagkväll!

Kram!


24 kommentarer:

  1. Helt underbara clematisar! Blir så avundsjuk när jag ser dem. Tyvärr har flera av mina farit väldigt illa de två senaste kalla vintrarna.......

    SvaraRadera
  2. Vackert med en klematis upp i ett äppelträd!

    SvaraRadera
  3. Klematis är toppenväxter, det vet du redan att jag tycker, men min 'Ashva' har aldrig tagit sig, köpt i Söderfors för några år sedan. Kanske den ligger och väntar under marken, jag har inte gett upp hoppet.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackra dina klematisar är ,min Nelly Moser ser inte ut som din ,fick bara en blomma på den o sen vissnade den ner ,förstår inte vad det är för fel då en efter en vissnar kvistarna ner,kramis Nette

    SvaraRadera
  5. Så mange vakre klematis. Likte veldig godt Ashva og Kiri Te Kanawa. Flott blogg du har! Jeg har lagt deg til i min bloggroll.

    SvaraRadera
  6. Men åh, vilken klematisfest hos dig! Tänk att ha så många, det är lycka! :) Kram Hanna

    SvaraRadera
  7. Hur många olika clematis har du i din trädgård. De du visar bild på idag är jättefina.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Wow vilka vackra klematisar och som blommar nu. Ja vad roligt att Blommig Fredag har börjat igen.

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Som dina klematis blommar! Den röda i trädet gillar jag skarpt...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  10. Arabella blev jag väldigt intresserad av - härlig blå färg och så lång blomning!

    SvaraRadera
  11. Oooooh, gillar Kiri Te Kanawa!
    Helfin alltså.

    Trevlig Söndag!

    Annelie

    SvaraRadera
  12. Vilken fin trädgård du har! Jag tittar in fler gånger.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  13. Oj vad många fina klematisar du har! Alla vackra på sitt vis!
    Jag har också en Diabolo, det funkar alltså att sätta en klematis som kan klänga i den? den tar inte över helt eller? Oerhört vackert med vita blommor till de mörkröda bladen ju.
    kram Mia

    SvaraRadera
  14. Du har god hand med dina clematisar, den ena vackrare än den andra. Och så fint det var med purpurea plena i äppleträdet :)

    SvaraRadera
  15. Visst är clematisar en fantastisk växt den kan ju pryda vilken trist plats som helst.
    Jag har inte bestämt vilken clematis jag skall plantera vid granen.
    Det blir väl något nytt inköp från Estland skulle jag tro.
    Arabellan blommar hos mig nu ochså, jag köpte den i våras som rot . Det är den sorten som inte klättrar. Är det den du har?
    Nelly Moser blommade så fint i fjol men iår så syns den inte den bara försvann.

    Ha en riktigt fin början på nya veckan.
    Nu ösregnar det här igen:o(

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  16. Vilka fina clematis du har. Den i trädet gillar jag skarpt, det är kanske en sådan jag ska ha i plommonträdet istället.

    Kram Jen

    SvaraRadera
  17. Oj vad många fina klematis! Jag förstår inte hur du får plats med allt du visar i din trädgård. Jättefina bilder.

    kram louise

    SvaraRadera
  18. Verkligen vackra clematisar Kram Suss

    SvaraRadera
  19. Vilka vackra klematisar du har! Det är bilder som dina som gör att jag också vill ha klematis. Få se om min blir lika vacker om ett par år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  20. Så många fina klematisar! Antecknar genast Arabella och Kiri Te Kanawa! Missade Blooming Friday i förrgår men tycker det är trevligt att det har kommit igång igen!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  21. Vilken klematisfrossa det är hos dig. De blåa är så vackra. Ja, det är synd att hösten kommer och allt vissnar när det är så vackert...men det är tur man har en del kort.
    Önskar dig en fin kommande vecka.
    kram Britt

    SvaraRadera
  22. Vilka underbara clematis.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  23. Åh vilka härliga klematis du har. Purpurea plena vet jag att jag köpt några gånger men misslyckats med - det är nog dags att göra ett nytt försök , och Arabelle fastnade jag också för.
    Kram

    SvaraRadera
  24. Wow, fantastiskt vilka härliga klematis!!

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!