onsdag 16 juni 2010

Härlig dag i trädgården....


Finns det något härligare än att få gå ut tidigt på morgonen...........allt är tyst och lugnt, bara fågelkvitter och solen som precis börjar titta fram över trädtopparna!!
Få gå omkring och kika på allt vackert som blommar, eller bara sitta och njuta av stillheten!
Det är kvalitetstid för mig!
Kameran får oftast följa med när jag går omkring och myser, det finns så mycket att njuta av nu och det är så otroligt skönt att inte ha några "måsten" som ligger och lurar runt hörnet!


Så underbart när den tidiga morgonsolen letar sig in i trädgården!
Känns nästan som den första riktiga semesterdagen, med härligt, soligt och skönt väder!
Jag har tillbringat hela dagen ute, fixat och donat, och verkligen njutit av att vara ledig!!


Den lilla frösådda aklejan "Clementine White" blommar så vackert! Den blir inte så hög, så den passar bra i framkanten av rabatten!


Jag har nångång sått frön av aklejan "Tower Light Pink" och det är mycket möjligt att det är just den här, men man kan aldrig vara säker!
Vad den än heter så är den fin!


"Million Bells" blommar så fint i sin ampel!
Jag gillar den blå-lila färgen!


Björkspirean "Thor" är en av de få växter som min käre man absolut velat ha i trädgården!
I år blommar "Thor" riktigt fint, och blommorna är faktiskt mycket vackra!


Klematisen "Omoshiro" med fullt utslagen blomma, som mäter 18 cm i diameter!
Så skir och vacker!

Klematis "Blue Light" har fått sin första blomma! Den kommer med nya skott nerifrån varje vår, och nu är den redan ca 150 cm hög och full med knoppar! Den brukar bli mellan 1,5 och 2 meter hög! Mycket vacker!


Silene Maritima "Weisskeklehen" heter den här trevliga blomman! För tre år sedan hittade jag den på Coop och tyckte att den såg så söt ut att den fick följa med hem!
Jag hade ingen aning om hur den skulle bli, eller om den skulle överleva en vinter! Nu är den inne på tredje sommaren och tuvan blir bara större! Den blommar mycket och länge bara man knipsar bort överblommat! Snart är den översållad med vita blommor!


Och de små blommorna är så vackra!
Ibland blir impulsköp mycket lyckade! Nästa år kan jag dela på Silene Maritima, för nu börjar den bli riktigt ordentligt stor!


Nu har jag tagit bort två ormbunkar och planterat vita Löjtnantshjärtat där i stället!
Samtidigt passade jag på att bredda rabatten lite, framför löjtnantshjärtat, och dit flyttade jag Hostan "Halycon" som stått alldeles för trångt i ett hörn, en Helleborus och en frösådd Heuchera! På andra sidan den knotiga trädstammen har jag mitt lilla jordgubbsland!
Kul att kunna utöka rabatterna genom att bredda lite här och där ibland!
Då är det ingen som lägger märke till att gräsmattan blir mindre och mindre!

Tack för alla goa hälsningar, de värmer!!

Ha det bra i sommarvärmen!!

Kram!



12 kommentarer:

  1. Vad fin din klematis Omoshiro är. Helt underbar blomma. Det är så härligt att få njuta av sin trädgård och alla växter.
    Kram Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Oj, så mycket fint du har! Jag blir alldeles kollrig av att se din fina trädgård:)
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Jag tillhör nattugglorna, så jag går miste om de tidiga mornarna, men vet att de är fina. Är uppe med tuppen nån gång emellanåt. Finfina aklejor du har!

    SvaraRadera
  4. Jag har precis samma behov att strosa omkring i trädgården tidigt på morgonen ensam, med kameran och helst en tekopp i andra handen!!
    Underbara blommor, den vita liksom mattbildande växten var ju jättefin! Gräsmatta, vad gör man med sån???? ;) Hälsn mimi

    SvaraRadera
  5. ÅÅ jag älskar aklejor får man fråga om man kunde få några frön sen när dom fröar av sig?
    Här har inte ännu mina dagliljor börjat blomma och en del är så ynkliga än så kanske dom inte blommar ännu i år heller men fina är dom.
    Ha det bra
    Lotta

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du har som blommar redan!Här han nästan inget börjar än...jo lite,eller så har jag "fel"sorter:)Ha de bra/Saga

    SvaraRadera
  7. Är tyvärr lite för morgontrött för att uppleva de tidiga timmarna... Men sommarförmiddagar är super :-) Förstår vad du menar förstås - och det ä helt underbart att strosa omkring och njuta..... Du har så mycket fint hos dig... Tycker alltid att du har såå många olika sorters blommor att visa.... Gissar att du förutom rosor och har en förkärlek till klematis också..... Måste bara skaffa mig några fler (och rosor också för den delen.....)

    Ha en bra dag!
    Torsdagskramar
    /Charlottte

    SvaraRadera
  8. Håller med om att det är kvalitetstid! kramis semlan

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig... kvalitetstid och det är livet.... jag lever för dessa dagar liksom.
    Vad mycket fint som blommar hos dig då...
    ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  10. Oj så mycket vackert du har i trädgården! Vilken inspiration jag fick:) Den vita aklejan var ju bara helt underbar! Tror det blir lite fröshopping här framöver:))

    SvaraRadera
  11. Härliga klematis bilder//Britt

    SvaraRadera
  12. Så kul att du hittade till min blogg för på så vis hittade jag till din och det var verkligen trevligt.

    Så många underbara bilder.....jag får ta mig en riktig titt senare. Jättetrevligt, verkligen!

    Ha det bra, kram
    Agneta

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!