lördag 26 maj 2012

Härlig sommarvärme och mysig vinst

Vilken värme vi haft den senaste veckan, rena sommarvärmen!
Känns som att dagarna bara rusar iväg, så mycket jag vill hinna med, 
men det är bara att inse att dygnet har ett begränsat antal timmar:))
Har varit ute så mycket som möjligt och njutit av det härliga vädret!
Oj vad det händer mycket i rabatterna nu, för några veckor sedan 
såg det så glest och tomt ut men nu är det full grönska!

Dessutom hade jag turen att vinna i ännu en bloggtävling:))
Den mysiga vinsten hämtade jag ut från posten idag!
Det var Maria med den fina bloggen Photo by Maria´s 
som lottade ut de här fina sakerna!

Två fina betonghjärtan, som kommer att bli perfekta i 
en av klematiskrukorna på altanen! 
En mysig skylt och ett litet hjärta med text!
Tack Maria för den härliga vinsten!

Både röda och vita löjtnantshjärtat blommar så fint nu!
Gillar de söta hjärtana:)

Rosenbräckan blommar som en vacker vit matta!

Den söta Tolvgudablomman planterade jag förra året, 
en riktig liten raring!

Tovsippan har spritt sig och finns lite överallt nu, 
det gäller att hålla efter den lite:)
Men blommorna är vackra!

Tulpanen "Mountreux" är vacker i alla skeden,
 även när den åldras och det gillar jag!
Dessutom kommer den troget tillbaka år efter år!

Nu blommar Klematis "Tage Lundell" för fullt!
Det är inte så lätt att göra den rättvisa på bild eftersom den blommar
 ända nerifrån och bortåt 5 meter upp på en spalje på balkongen!

Visst blommar äppelträdet, men blommorna ser lite annorlunda ut i år:))
Det är Klematisen "Albina Plena" som invaderat trädet!
Jag klippte äppelträdet hårt i höstas så det är inte mycket äppelblom i det! 
Så småningom blir det vacker rosblomning i trädet när "Venusta Pendula" börjar blomma, ska bli spännande att se! Därefter är det Klematis "Purpurea Plena Elegans" som står på tur att förgylla äppelträdet! Så det blir blomning i trädet från nu till sena hösten, härligt!!


Ha en fortsatt skön Pingsthelg!

Kram



16 kommentarer:

  1. Rosenbräckan är så fin för att inte tala om dina klematisar i blom, härligt nu.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Rosenbräcka jaha då vet jag vad den heter.
    Vilken växtlighet oj så fantastiskt vackert.
    Vad jag gillar den där Tolvgudarblomman.
    Undras om den där Albina Plena går att odla här i zon 7.
    Den är magiskt vacker.
    Men sen så ska man ju hinna också.
    Önskar dig en fin pingsthelg.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  3. Rosenbräckan var fin.En vill ha växt.Den vita clemtisen har jag och den ska till att börja blomma här med.Ha en fortsatt fin helg.MVH

    SvaraRadera
  4. Hej du!
    Vilka fina vinster&vilken
    härlig blomning!
    ...och rosorna...ja, de inväntas...
    Ha en skön helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  5. Grattis till ännu en vinst! Så fin blomning du har hemma hos dig. Inte klokt vad fort allt går nu :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  6. Grattis till vinsten! Vilka underbara blommor du har, speciellt den vita clematisen i trädet!
    Jag har också en Tage Lundell som jag hade med mig från Stockholm och planterade så vansinnigt fel; Vid ingången på en otroligt liten järnspaljé. Men den trivs och den har växt så otroligt att jag varje år får beskära den 3 gånger, så jag ahde inte hjärta att ta bort den. Men i år tröttnade jag och skar ner den helt - och nu bryter den igen, men det kommer naturligtvis inga blommor i år. Trist!

    SvaraRadera
  7. Så mycket fint som blommar i din trädgård.
    Tolvgudablomman ja....hm, undrar vart min har tagit vägen.
    Grattis till vinsten!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Som svar på din fråga inne hos mig: ca 1000 kvadrat.
    Ibland undrar jag hur det går till när växterna sätter så´n fart att växa när det är rätta förhållanden mellan sol/värme & regn/vatten. Hur hinner de med? Naturen/växtligheten är vidunderlig!
    Så mycket fina blommor du har i din trädgård nu. Man får passa på att fota för snart har en del blommat över. Jag hade tur som fick se mina träd på tomten blomma förra veckan. När jag åkte till Stockholm i går igen var det nästan inga blommor kvar på dem.
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig blomning du har i din trädgård! Grattis till vinsten!
    Ha det gott!
    Kram
    Christina

    SvaraRadera
  10. Hej Margot,

    härliga bilder du visar.
    Den där tolvgudablomman hade jag ögonen på när jag besökte Cedergrens sist.
    Men den fick inte följa med hem.
    Nu ångrar jag mig när jag ser din.
    Denna veckan har jag nästan hört hur det knakar i alla växterna.
    Vi har haft mellan 27 o 29 grader varje dag.
    Men nu blir det svalare som tur är så man hinner uppleva syrenerna också.
    Ha de gott
    Kram
    Britt

    SvaraRadera
  11. Ja, nu växer det så det knakar! Syrenerna är nästan överblommade redan! Tolvgudablomman är en riktig raring!/Lila-Christina

    SvaraRadera
  12. En riktig vårträdgård som du visar. Härlig. Alla de vackra växterna med ljuvlig blom. Tolvgudablommor och vita löjtnanshjärtan hör till mina absoluta favoriter.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  13. Grattis till vinsten! Ser att Tage börjat blomma hos dig - här dröjer det nog och nu är det kallt och blåsigt....

    SvaraRadera
  14. Men vad roligt att vinna så där, grattis!!

    Hittar en blomma hos dig som jag också har och inte visste vad den hette, Rosenbräck. Jag har den som stenparti på muren runt huset. Rosor och Klematis, suck så fint:)

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  15. Tolvgudablomman var en ny bekantskap för mig. En sådan får jag nog ta och leta efter. Trevlig blogg du har. Har satt upp mig som "följare".
    / Sylvia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tolvgudablomman är verkligen en liten sötnos! Välkommen som följare, hoppas du ska trivas här bland mina blommor!
      Ha det gott!
      Margot

      Radera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!