tisdag 19 augusti 2014

Mina Dagliljor

En del av mina Dagliljor har aldrig blommat fastän
de är flera år gamla! Några har bara blommat 
någon enstaka gång! En orsak kanske kan vara att
de stått alldeles för mörkt och trångt! 
Nu har jag flyttat sju stycken som blommat dåligt till 
kolonilotten tillsammans med lika många rosor som
också haft det alldeles för mörkt och trångt!
På kolonilotten kommer växterna att få sol i överflöd!
Ska bli spännande att se resultatet nästa sommar,
kommer jag äntligen att få se dagliljorna 
blomma som det är meningen att de ska göra!!

Här kommer i alla fall de Dagliljor som blommat
i sommar!

 Den här gula dagliljan har jag inget namn på, men det är 
en gammal sort som fanns i rabatten vid mitt barndomshem!
Där växte den redan när jag var liten och så småningom 
fick en del av plantan flytta med hit till min rabatt!
Den börjar blomma först av alla dagliljor, 
redan i början av juni!

 Vackra Dagliljan "Cool It" har stått i en stor kruka i två år!
Där tycks den trivas mycket bra för den har blommat mest 
av alla dagliljorna! Började blomma i slutet av juli och har 
blommat varje dag sedan dess, ibland med flera blommor
om dagen! Idag såg jag att det fortfarande finns tio knoppar kvar!
Kanske krukodling är ett bra sätt att få en daglilja att blomma :))

 Dagliljan "Darling Deception"

 Dagliljan "Double Firecracker", får tydligen ofta enkla
blommor i början och sedan övergår de till att bli dubbla!

 Dagliljan "Fulva" är också en gammal sort som jag hämtat 
från mammas rabatt på andra sidan Bottenviken!

 Dagliljan "Gentle Shepherd"

Dagliljan "Spacecoast Starbust" är en stor favorit,
mycket vacker!


Nu börjar det kännas som att hösten är på gång!
Den senaste veckan har det regnat ca 80 mm och
nätterna börjar bli kyligare!
Men vi har haft en härlig sommar och allt har sin tid!


Ha en fin vecka!

Kram




12 kommentarer:

  1. Så läckra de är, men är det ändå inte roligast med de lökar som gått i arv. Tycker det är alldeles speciellt med växter som har gått i släkten eller som jag har till minne av någon.
    Hoppas nu gänget som du fjäskar för på kolonilotten åtgäldar med en superblomning nästa år och givetvis borde du ha igen retroaktivt för den blomning du gått miste om hittills. Det är inte mer än rätt!
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Så vackra de är alla dagliljorna. Jag har inte så många men vill ha fler och de ska det nog bli någon varje år. Nu senast en lila jag fått av en granne.Vad spännande det skall bli att se din lott i sommar.Ha en fin mitt i veckan dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Mina dagliljor har aldrig blommat så mycket tidigare som i år, det är säkert värmen och solen. Men jag har också några som står alldeles för mörkt och har inga blommor alls. Vi har fortfarande bara haft någon dag med regn, behövs mycket mera. Idag kändes det som sommar igen, skönt.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så vackra dagliljor du har Margot. Vad jag vet har jag 3 - 4 sorter som jag fått av dotter Maria och de har jag då delat så det finns fler av dem nu.
    Men egentligen är inte dagliljor min specialitet, det är rosor till 100 %
    om man nu ska välja förstås.

    Ha de fint/ Eva

    SvaraRadera
  5. Jippi för dagliljor! Dessa överdådiga blommor. Som det finns hur många måste-bara-ha-sorter av. Börjar man köpa dem, då är det svårt att stoppa i tid.
    Du har så fina!
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  6. Hvor morsomt! Jeg har også nogle helt lysegule yndlingsdagsliljer, som ligner dine, og 'Darling Deception' har jeg i en krukke. Egentlig bryder jeg mig ikke så meget om sidstnævnte, men den stammer fra Anne Justs Have i Hune, og ved en tilfældighed fik jeg den i år anbragt ved siden af nogle røde rævehaler/Amarant, og det var faktisk pænt.
    Jeg kan også godt forstå, at du er glad for dine gule arvedagliljer. Hvis egne frø- og stiklingformerede planter er noget særligt, så er arvede planter det i helt særlig grad. Jeg har et helt bunddække i et af bedene af Liljekonvaller/Convalaria majalis, som stammer fra min mors have, som stammer fra min mormors have, som stammer fra min oldemors have, og de er utroligt livskraftige, selv om de står på et tørst sted, hvor de jo egentlig slet ikke skulle kunne trives.
    Happy Lilly Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  7. Du har många och mycket vackra dagliljor.
    Cool It ser ut som min Arctic Snow.
    Jag har också en gul gammal daglilja som börjar blomma i juni.
    Fick jag av min svärmor för många år sedan och jag vårdar den ömt.
    Den ser ut som din.

    Här regnar det också något otroligt mycket, men vi är inte drabbade av översvämningarna som dom är bara 2 mil från oss.

    Ha de gott
    Kram Britt

    SvaraRadera
  8. De är fina allihop, men min favorit är Firecracker. Ser speciell ut med dubbla kronblad. Ha det bra!

    SvaraRadera
  9. Jag har fått tillgång till en gammal trädgård i ett sommarstugeområde. Mina första fynd var röda rosor och pioner för att därefter hitta den gula dagliljan som jag förövrigt fick googla mig fram till vad det var. Nu på mitt andra år hittar jag inga fynd längre men då jag fortfarande är ett maskrosbarn är jag glad när något gror eller blommar.

    SvaraRadera
  10. Så mange fine dagliljer. Tror jammen jeg fikk navnet på den gamle liljen i hagen min 'Falva'. Takk skal du ha. Mine liljer blomstrer også bedre etter både deling og flytting. "Double Firecracker" var himmelsk vakker!!

    SvaraRadera
  11. Mycket vackra och Cool It var riktigt fin, den ska jag skriva upp på önskelistan.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  12. Det var en del lite ovanligare liljor som du har. Så vackra! Visst är det extra roligt med växter som man har fått av någon släkting eller vän. Här finns det en hel del av det. ;-) Stort tack för vallmofröna förresten! Jag har alldeles glömt bort att tacka dig! Men bättre sent än aldrig... ;-)

    Så du har alltså både trädgård och en kolonilott?

    Här har solen och värmen återvänt nu i september. :-)

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!