tisdag 13 augusti 2013

Månadsbild Augusti och mera liljor

Höll nästan på att missa månadsbilden för augusti,
det kan bli lite intensivt med allt nu när jobbet kört igång:)
Känns ibland lite tråkigt med månadsbilden då den 
ser nästan likadan ut varje gång men jag kör till
årets slut i alla fall! Det sker inte så stora förändringar
från månad till månad den här årstiden!

 Många av rosorna har tagit en liten paus innan andra 
blomningen startar men man hittar alltid något som blommar!
Det är först nu som gräset satt fart att växa av allt regnande,
så endera dagen måste jag plocka fram gräsklipparen!
Tre rosor står på kö att flyttas och efter det kraftiga regn vi
haft nyligen behöver många växter klippas ner, 
så det finns alltid något att pyssla med i trädgården!

 Nu har de sista av mina liljor börjat blomma och
den här liljan heter "Black Beauty"! Den kommer att blomma 
ett bra tag än då den har massor av knoppar!

Liljan "Magic Star" hade slagit ut under vår 
smålandssemester så den är snart överblommad! 

 Liljan "Muscadet" hade också öppnat sina mycket vackra 
blommor under tiden vi var borta! När vi kom hem och jag 
öppnade altandörren ut mot trädgården slog den starka liljedoften
emot mig och jag visste direkt att Muscadet-liljan blommade!
Den underbart vackra liljan är en av mina favoriter!

"Sheherazade" är en imponerande och ståtlig lilja! 

Liljan "Stargazer" är mycket vacker med de enormt 
stora blommorna och i år har den många knoppar också!

Ingen av de här fem stora liljorna har haft några problem
alls med liljebaggar! Hos mig tycker jag att det mest är de 
asiatiska liljorna som får besök av de äckliga röda baggarna!
Men det blir inte några stora problem ändå eftersom jag alltid 
tidigt på våren börjar kolla efter baggarna och mosar alla jag hittar!
Så fort jag ser någon äcklig "röding" under sommaren så tar jag bort 
dem och det känns inte alls som något problem att ha liljor,
dessutom är de så vackra!


Ha en fin fortsättning på veckan!


Kram







19 kommentarer:

  1. Snygga är de!Jag satte ner ett flertal sorter i våras men de enda som klarat sig är de som sitter uppe i nya delen av trädgården. De andra har sniglarna festat på och knopparna verkar väldigt attraktiva...:(
    Får nog plocka upp dem och sätta dem i krukor här nere vid huset nästa år/ Annica

    SvaraRadera
  2. åååå vilka vackra liljor du har
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  3. Ja det är vackra. Har beställt lite nya sorter. Så nu ser man fram till nästa år ;)

    SvaraRadera
  4. Ja, dina liljor är så vackra! Är kanske något att satsa på till nästa år! Här varvas sol med åskskurar, så gräset behöver klippas här också! Nu försöker jag ta hand om de sista krusbären! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  5. Varje sensommar undrar jag varför jag inte har fler liljor... men allt kan inte få plats. Dina är hur som helst jättefina!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka fina liljor du har! Det är inte utan att jag blir lite avis.
    Och månadsbild är ju klart trevligt och snart kommer det nog att ändra på sig....det går liksom fortare än man tror!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Så vackert...och vad härligt att du på doften kände igen liljan. Gräsklippning ja...kan du inte göra ett inlägg om det?! När du kör genom huset menar jag..:)
    Hoppas ni har det bra
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  8. Du får plats med mycket vackert i din lilla trädgård du! Nästa gång ni åker till Småland "måste" du/ni komma förbi ;)
    /EL

    SvaraRadera
  9. fina bilder.
    Ha en fortsatt bra dag.
    kram
    HAnna

    SvaraRadera
  10. Helt underbart att se dina liljor jag bara älskar liljor.
    Ha det gott.
    kram Meta

    SvaraRadera
  11. Har noterat Black Beauty och Muscadet i min att-skaffa-lista!
    Har haft fler liljebaggar än någonsin i år men varit envis och idog och hållit det hela under kontroll:)
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Jo, de flesta liljorna har klarat sig rätt så bra hemma hos mig med, och du känner igen en del av dina sorter, som planterade hos mig med. Ha det!

    SvaraRadera
  13. Hej! Vilka FANTASTISKA liljor du visar upp! :D
    Verkligen festliga, underbart till dina rosor!
    Allt gott! / Carolin

    SvaraRadera
  14. Du fick mig att skratta med 'äcklig röding' som du mosar.
    Inte dåligt att våga mosa dem, hi hi . . .
    Men dina liljor är suveränt vackra, jag har någon av de vanligast men 'vågar' knappt skaffa fler på grund av
    dessa 'rödingar'. Gillar dem inte heller, men jag måste fundera till nästa år, för de är så vackra, (liljorna).
    Men du har väl minskat ner dina rabatter och fått mera gräsmatta, eller har jag fel.
    Må bra kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Skøn sti du har op til huset og buen.
    Hilsen
    Jettemajken

    SvaraRadera
  16. Underbara liljor! Vilka bilder du har tagit! Trots att jag har alla, förutom din härliga, dubbla, känns de helt nya när jag ser på dina foton.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera
  17. Hej bästa Margot...kikar in lite som hastigast och önskar dig en fin dag!
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  18. Hallå Margot! Här är vi så glada i dag efter nattens 3 mm regn. Alla i trädgården ser genast lite piggare ut. Stenformationerna vid norra udden, som du undrade över, är uppbyggda av turister och har ingen intressant, gammal historia.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
  19. Vilka fina liljor, mina har blommat över för längesedan.
    Håller med dig de är vackra, jag drabbas av baggar på vissa liljor, medan andra klarar sig bra,
    Ha en skön helg! Marika

    SvaraRadera

Tack för att du tar dig tid att skriva en liten hälsning! Jag uppskattar det väldigt mycket!